TY - JOUR ID - 5001583 TI - تدوین مدل بهزیستی روان‌شناختی طلاب علوم دینی بر اساس هوش معنوی با توجه به نقش واسطه‌ای شفقت به خود JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Mahdi, Kiamari AD - AU - Karim , Golmohammadi AD - Y1 - 2025 PY - 2025 VL - 18 IS - 2 SP - 107EP - 120هوش معنوي ,بهزيستي روان‌شناختي ,شفقت به خود ,طلاب ,DO - 10.22034/ravanshenasi.2025.5001583 AB - پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان رابطۀ بین هوش معنوی و بهزیستی روان‌شناختی با نقش میانجی شفقت به خود در بین طلاب حوزۀ علمیۀ قم انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ طلاب مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1402ـ1403 بودند که از این تعداد، نمونه‌ای به حجم 210 نفر و به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامۀ هوش معنوی کینگ (SISRI-2008)، پرسش‌نامۀ بهزیستی روان‌شناختی ریف (PVB-1989)، پرسش‌نامۀ ذهن‌آگاهی براون و رایان (MAAS-2003) و پرسش‌نامۀ شفقت به خود ریس (SCS-SF-2011) بوده ‌است. برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری در بستر نرم‌افزارهای SPSS و PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی، شفقت به خود و بهزیستی روان‌شناختی رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد و شفقت به خود نیز متغیری است که می‌تواند نقشی میانجی در رابطۀ بین هوش معنوی و بهزیستی روان‌شناختی داشته باشد. به همین دلیل توجه به مفاهیم هوش معنوی و شفقت به خود به‌عنوان عواملی مؤثر بر بهبود بهزیستی روان‌شناختی طلاب بایستی در دستور کار مراجع مرتبط با طلاب همانند حوزه‌های علمیه قرار گیرد. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/5001583 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5001583-1759231560.pdf ER -