@article { author = {Shoa Kazemi, Mehrangiz and Mumeni Javid, Mehravar}, title = {رابطه هوش هیجانی و ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان دختر رشته‌های تربیت بدنی و علوم تربیتی}, journal = {روان‌شناسی و دین 8، زمستان 1388}, volume = {2}, number = {4}, pages = {101-117}, year = {2010}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The present field study deals with investigating the relationship between emotional intelligence and personality features, using a sample group composed of 200 female students in universities of Tehran, selected randomly. It aims at investigating the personality features of two groups of students of humanities, and the effect of emotional intelligence on the personality type. The main hypothesis of the research is that there is a meaningful difference between one's field of study, personality features and emotional intelligence. The research devices were Shiring's questionnaire on emotional intelligent with 33 items and 63% validity, and Neo Personality Inventory with 60 items and 80% validity. In the latter questionnaire, five parameters are measured; these are: neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness. The research findings suggest a relationship between emotional intelligence and all personality aspects except neuroticism in students of physical education (r = 68%), and a meaningful and positive correlation between emotional intelligence and all personality aspects except openness to experience in students of educative sciences (r = 72%). In view of the results obtained here, it is inferred that personality features and field of study in students of physical education lead to low level stress, transforming it to positive activities; in students of educative sciences, however, due to lack of physical activities or less opportunity for experience, there is considerable amount of neuroticism or stress. }, keywords = {Emotional intelligence, personality features, students of physical education and educative sciences, }, title_fa = {رابطه هوش هیجانی و ویژگی‌های شخصیتی دانشجویان دختر رشته‌های تربیت بدنی و علوم تربیتی}, abstract_fa ={این مقاله به روش پیمایشی به بررسی رابطه‌ی هیجانی و ویژگی های شخصیتی دانشجویان می پردازد. هدف از این پژوهش بررسی ویژگی های شخصیتی دو گروه از دانشجویان علوم انسانی، و تأثیر هوش هیجانی در نوع شخصیت است. فرضیه‌ی اصلی پژوهش این است که بین رشته‌ی تحصیلی، ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد. ابزار پژوهش، پرسش نامه‌ی هوش هیجانی شیرینگ با سی وسه پرسش و اعتبار 63/0، و پرسش نامه‌ی شخصیت نئو با شصت پرسش و اعتبار 80/0 است. یافته های پژوهش حاکی از ارتباط بین هوش هیجانی و تمامی ابعاد شخصیت، بجز نوروتیسم، در دانشجویان تربیت بدنی68/0=r، و همبستگی مثبت و معنادار بین هوش هیجانی و تمامی ابعاد شخصیت، بجز گشودگی تجربه در دانشجویان علوم تربیتی72/0=r است. با توجه به نتایج، استنباط می شود که ویژگی های شخصیتی و رشته‌ی تحصیلی در دانشجویان تربیت بدنی، موجب اضطراب سطح پایین و تبدیل آن به فعالیت های مثبت می شود؛ ولی دانشجویان علوم تربیتی به دلیل عدم فعالیت های فیزیکی و یا فرصت کم تجربه، ویژگی های نوروتیسم یا اضطراب قابل ملاحظه ای دارند.}, keywords_fa = {هوش هیجانی ,ویژگی‌های شخصیتی ,دانشجویا‌ن تربیت بدنی و علوم تربیتی. ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/6}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/1958.pdf} }