TY - JOUR ID - 632 TI - الگوی مفهومی «خودآگاهی» بر اساس منابع اسلامی JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Morteza, Dareki AD - کارشناس ارشد - موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی AU - Rahim, Narooie AD - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) AU - Masuod, Nouralizadeh AD - استادیار - گروه روان‌شناسی دانشگاه شاهد Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 15 IS - 4 SP - 7EP - 30خودآگاهی ,منابع اسلامی ,مؤلفه‌ها ,الگوی مفهومی ,DO - AB - این پژوهش با هدف تدوین الگوی مفهومی «خودآگاهی» براساس منابع اسلامی (قرآن و حدیث) انجام شده است. در پژوهش حاضر، در بخش استخراج مؤلفه های خودآگاهی و تبیین ساختار آن از متون اسلامی، از روش «تحلیل محتوا» در چارچوب روش الگو یابی مفاهیم و سازه های روان شناسی از متون اسلامی، و در بخش بررسی اعتبار و روایی محتوای مؤلفه های خودآگاهی، از روش «پیمایشی» از نوع «دلفی» استفاده شده است. نتایج یافته های پژوهش نشان داد که ساختار مفهومی «خودآگاهی براساس منابع اسلامی» بر هفت مؤلفه (خودشناسی، خودتوجهی، خودتأملی، خداآگاهی، خودهشیاری، فعالیت هدفمند، و خودپایی) مبتنی است و هریک از مؤلفه ها با سایر مؤلفه ها در ارتباط است. نتایج بررسی روابط بین مؤلفه ها نشان داد الگوی مفهومی خودآگاهی در قالب فرایندی، با شناخت و تأمل در خویش آغاز و از مسیر خودتوجهی، خودهشیاری، خداآگاهی، برخورداری از فعالیت هدفمند و خودپایی است که به خودآگاهی کامل می انجامد.   UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/632 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/1_47.pdf ER -