@article { author = {Heydari Surshojani, Battol and Sharifi, Tayyebeh and Ghazanfari, Ahmad and Cherami, Maryam}, title = {مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند}, journal = {روان‌شناسی و دین 60، زمستان 1401}, volume = {15}, number = {4}, pages = {123-144}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research was to compare the effectiveness of Frisch's "quality of life education" and "quality of life education based on Islamic teachings" on the resilience and prosocial behaviors of main caregivers for schizophrenic patients. In this semi-experimental study on the community of caregivers for schizophrenic patients in Shahrekord city in Chaharmahal and Bakhtiari province, 46 main caregivers were selected using the convenience sampling method. The research instruments included the "resistance" and "prosocial behaviors" scales. The results showed that the effectiveness of Frisch's " group quality of life education" and " group quality of life education based on Islamic teachings" on increasing endurance (P < 0.001) was significant. The effect size was 0.41 and 0.69, respectively, and the effectiveness of " group quality of life education based on Islamic teachings" was more than Frisch's " group quality of life education". Also, the effectiveness of Frisch's " group quality of life education" and " group quality of life education based on Islamic teachings" on increasing prosocial behaviors (P < 0.001) was significant and the effect size was 0.24 and 0.46, respectively. The effectiveness of "group quality of life education based on Islamic teachings" was more than Frisch's " group quality of life education". Therefore, it can be concluded that Frisch's "quality of life education" and "quality of life education based on Islamic teachings" can improve the level of resilience and prosocial behaviors of the main caregivers for schizophrenic patients.}, keywords = {resilience, prosocial behaviors, quality of life, main caregivers forschizophrenic patient., }, title_fa = {مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند}, abstract_fa ={هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بر تاب آوری و رفتارهای جامعه پسند مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا بوده است. در این مطالعه نیمه آزمایشی که از جامعه مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری به عمل آمد، 46 مراقب اصلی با استفاده از روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های «تاب آوری» و «رفتارهای جامعه پسند» بود. نتایج نشان داد اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش و «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی»، بر افزایش تاب آوری (001/0> P) معنادار و اندازه اثر به ترتیب 41/0و 69/0 بوده و میزان اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بیش از «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش بود. همچنین اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش و «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بر افزایش رفتارهای جامعه پسند (001/0> P) معنادار و اندازه اثر به ترتیب 24/0و 46/0 بوده و میزان اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بیش از «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش بوده است. بنابراین می توان گفت: «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» می توانند میزان تاب آوری و رفتارهای جامعه پسند مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را بهبود بخشند.}, keywords_fa = {تاب‌آوری ,کیفیت زندگی ,مراقبان اصلی اسکیزوفرنیا ,رفتارهای جامعه‌پسند ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/699}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/7_46.pdf} }