@article { author = {, Alireza and , Vahid and , Zhra and , Ali}, title = {اثربخشی «گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه}, journal = {روان‌شناسی و دین 60، زمستان 1401}, volume = {15}, number = {4}, pages = {145-156}, year = {2023}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {2008-1782}, eissn = {2980-8472}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {اثربخشی «گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه}, abstract_fa ={پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی «گروه درمانی معنوی ـ مذهبی» بر استرس تحصیلی دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر کرج انجام شد. روش پژوهش از نوع «نیمه آزمایشی» با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود و جامعه پژوهشْ دانش آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 98-1397 بودند که 40 تن به عنوان نمونه و به شیوه «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای» با جایگزینی تصادفی انتخاب و در گروه های آزمایش (20 تن) و گواه (20 تن) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه «استرس تحصیلی» انگ و هوان (2006) بود. برای گروه آزمایش 12 جلسه «گروه درمانی معنوی ـ مذهبی» اجرا شد و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات درمانی، مجدداً پس آزمون از افراد هر دو گروه گرفته و در نهایت، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته های پژوهش نشان داد «گروه درمانی معنوی ـ مذهبی» موجب کاهش استرس تحصیلی دانش آموزان شده است.}, keywords_fa = {دانش‌آموزان ,استرس تحصیلی ,گروه‌درمانی معنوی ـ مذهبی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/700}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/8_16.pdf} }