TY - JOUR ID - 76 TI - تأثیر درمانگری اسلامی بر اختلال‌های برونی‌سازی‌شده در کودکان و نوجوانان JO - مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) JA - 3 LA - fa SN - 2008-1782 AU - Reza, Mahkam AD - AU - Parirokh, AD - استاد Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 2 IS - 3 SP - 69EP - 88اختلال‌های درونی‌سازی‌شده ,اختلال‌های برونی‌سازی‌شده ,مداخله اسلامی ـ روان‌شناختی. ,DO - AB - هدف اصلی این پژوهش ساخت و اجرای یک برنامه مداخله گری برای کاهش اختلال های برونی سازی شده، بر اساس متون دینی اسلام است. چگونگی و میزان اثربخشی این برنامه‌ی درمانی بر کودکان مبتلا به این اختلال، فرضیه این پژوهش را تشکیل می دهد. این پژوهش با توجه به دو مقوله‌ی فرهنگ ملی و بومی خانواده ها و همچنین مذهب آنها در فرایند درمانگری، الگوی جدیدی را معرفی کرده است تا اثربخشی این روش، بر اختلال های برونی سازی شده را بررسی کند. روش انجام این پژوهش از نوع طرح های «آزمایشی در قالب پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل» بود که در جامعه‌ی دانش آموزان پسر مقاطع چهارم و پنجم دبستان استان قم اجرا شد. پس از تحلیل داده ها، این نتایج به دست آمد که مداخله‌ی اسلامی ـ روان شناختی، در کاهش اختلال های برونی سازی شده تأثیر داشته و فرضیه‌ی پژوهش تأیید شده است. UR - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/76 L1 - https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/1397.pdf ER -