@article { author = {Veis Karami, Hassan Ali and Ghazanfari, Firuozeh and Rahimi Pour , Tahereh}, title = {بررسی کارآمدی آمورش صبر بر سخت رویی روان شناختی}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {89-106}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The current paper is an experimental study that has the form of pre-test _ post-test. The purpose of this research is analyzing the efficiency of patience training on psychological hardiness. The statistical population consists of the entire female students in Isfahan high schools for the academic year 1392-1393. A sample including 30 students has been chosen through the method of multistage random cluster sampling. They were randomly placed in two groups: experimental and control. Patience training as a participation was conducted during 11 sessions in the experimental group, while the control group received no participation. The measurement tool of this study includes Hossein Sabet`s (Patience) scale and Kobasa`s (Hardiness) questionnaire. The research data have been analyzed through covariance statistical method by SPSS. The research results show that group patience training is significantly (P}, keywords = {patience training, hardiness, patience, }, title_fa = {بررسی کارآمدی آمورش صبر بر سخت رویی روان شناختی}, abstract_fa ={مطالعة حاضر يک پژوهش تجربي با طرح پيشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است که با هدف بررسي کارآمدي آموزش صبر بر ميزان سخترويي روانشناختي افراد صورت گرفته است. جامعة آماري اين پژوهش تمامي دانشآموزان دبيرستانهاي دخترانة شهر اصفهان در سال تحصيلي 1392- 1393 هستند. نمونة آماري شامل 30 تن از اين دانشآموزان است که به روش نمونهگيري خوشهاي تصادفي چندمرحلهاي انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل قرار گرفتهاند. آموزش صبر بهعنوان مداخله، به مدت 11 جلسه در گروه آزمايش اجرا شد، اما گروه کنترل هيچ مداخلهاي دريافت نکرد. ابزار اندازهگيري پژوهش شامل مقياس «صبر» حسينثابت و پرسشنامة «سخترويي» کوباسا بوده است. دادههاي پژوهش با استفاده از روش آماري تحليل كوواريانس و بهوسيلة نرمافزار SPSS تجزيه و تحليل شد. يافتههاي تحقيق نشان داد كه آموزش صبر به شيوة گروهي در سطح معناداري (05/0p}, keywords_fa = {صبر ,آموزش صبر ,سخت رویی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/364}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5_23.pdf} } @article { author = {Beyrami , Mansor and Movahhedi, Masoumeh and Movahhedi, Yazdan and Kariminezhad, Kolsoum}, title = {اثربخشی آموزش معنویت بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {107-120}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Due to the prevalence of negative psychological problems, some reports consider that the spiritual treatment methods have priority over conventional treatments. Accordingly the purpose of this study is to analyze the effectiveness of spiritual training on improving hardiness and psychological well-being of the female employees of government offices in Khorram Abad. The method used in this paper is semi-experimental, and a pre-test and post-test were given to the control group, as well. The sample includes 34 employees from Khorram Abad (17people chosen for the experimental group and 17 people chosen for the control group). A course of eight ninety-minute sessions on spiritual training-with one session per week- has been conducted. Using multivariate covariance the data have been analyzed. Data analysis show that there is a significant difference between the mean grades of the post-test of experimental group and those of the control group (P}, keywords = {psychological hardiness, psychological well-being, spiritual training, }, title_fa = {اثربخشی آموزش معنویت بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی}, abstract_fa ={با توجه به شیوع حالات منفی روان شناختی، برخی گزارش ها اثربخشی درمان های معنوی را مقدم بر درمان های مرسوم قبلی دانسته اند. بر این اساس، هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش معنویت به بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی کارکنان زن، ادارات دولتی شهر خرم آباد بود. این پژوهش، به صورت نیمه تجربی و در آن از پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه، شامل 34 کارمند شهرستان خرم آباد (17 نفر برای گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل) بود. آموزش معنویت طی هشت جلسه نود دقیقه ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0/01)، به نحوی که آموزش معنویت موجب ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش شده است.}, keywords_fa = {آموزش معنویت ,بهزیستی روان شناختی ,سرسختی روان شناختی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/365}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_23_0.pdf} } @article { author = {Haratiyan, Abassali and Satourian, Seyed Abbas and Torkashvand, Javad and Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza}, title = {رابطهی روان بنه های ناسازگار اولیه، ویژگی های شخصیتی و صفت اخلاقی حسادت}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {121-138}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The current paper aims at analyzing the relationship between primary maladjusted schema, personality traits and jealousy. This study is a descriptive kind of correlation. The statistical society consists of the entire students of Khomein Islamic Azad University. 384 students have been chosen by the method of (multistage random sampling) and answered to the questionnaires on primary maladjusted schema, five-factor personality and Islamic scale for measuring jealousy. The research data have been analyzed through the method of Pierson`s (correlation coefficient) and (step by step regression). The results show a positive and significant relationship between all the areas of primary maladjusted schema and neurotic sub-scale. They also show a negative and significant relationship of extroversion sub-scale, openness, compatibility and conscientiousness with jealousy. Furthermore, the degree of compatibility, severance and rejection, conscientiousness and impaired limitations can explain the significant part of the variance of jealousy. The research findings indicate the importance of parents’ attention on children’s educational system and the emphasis of the therapists and moral counselors on deep infrastructures of this moral trait. }, keywords = {schema, primary maladjusted schema, personality traits, jealousy, }, title_fa = {رابطهی روان بنه های ناسازگار اولیه، ویژگی های شخصیتی و صفت اخلاقی حسادت}, abstract_fa ={هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین روان بنه های ناسازگار اولیه، ویژگی های شخصیتی و حسادت است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعهی آماری آن تمام دانشجویان دانشگاه «آزاد اسلامی» واحد خمین هستند که از این جامعه، تعداد 384 تن به روش «نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای» انتخاب شدند و به پرسش نامه های روان بنه های ناسازگار اولیه، پنج عاملی شخصیتی و مقیاس اسلامی حسادت پاسخ گفتند. داده ها به روش «ضریب همبستگی پیرسون» و «رگرسیون گام به گام» تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشانگر رابطهی مثبت و معنادار همهی حوزه های روان بنه های ناسازگار اولیه و زیرمقیاس روان آزردگی و رابطهی منفی و معنادار زیرمقیاس های برون گرایی، تجربه پذیری، موافق بودن و وظیفه شناسی با حسادت است. همچنین نمرهی موافق بودن، بریدگی و طرد، وظیفه شناسی، و محدودیت های مختل، توانایی تبیین بخش معناداری از واریانس حسادت را دارند. نتایج پژوهش گویای اهمیت توجه والدین به نظام تربیتی فرزندان و تمرکز درمانگران و مشاوران اخلاقی بر زیربناهای عمیق این صفت اخلاقی است.}, keywords_fa = {حسادت ,طرح واره ,روان بنه های ناسازگار اولیه ,ویژگی های شخصیتی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/366}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/7_23.pdf} } @article { author = {Karimi, Ali osat and Narooie, Rahim and Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza}, title = {رابطه جهت گیری دینی با هوش هیجانی و سلامت روان}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {139-153}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The aim of the present paper is exploring the relationship of religious orientation with EQ and sanity. To do so by the method of descriptive-correlational, 297 students (134 girls and 163 boys) from high school talented students in Qom have been chosen through random multistage cluster sampling in the academic year of 1393-1394. The data have been gathered through religious orientation questionnaires, EQ and sanity (GHQ-28) and they have been analyzed by using SPSS and Pierson correlation co-efficiency. The findings show that religious orientation has a direct and significant relationship with EQ and sanity; with the increase in the level of religious orientation the level of EQ and sanity improves. Moreover EQ has direct and significant relationship with sanity; by increasing the EQ sanity improves. By considering the gender the results were confirmed. The findings show that by strengthening religious orientation, we can obtain a higher a higher level of EQ and sanity in the society. }, keywords = {religious orientation, EQ, sanity, }, title_fa = {رابطه جهت گیری دینی با هوش هیجانی و سلامت روان}, abstract_fa ={هدف این پژوهش، شناسایی رابطه بین جهت گیری دینی با هوش هیجانی و سلامت روان می باشد. بدین منظور، به روش توصیفی – همبستگی، نمونه ای شامل 297 نفر (134 دختر و 163 پسر) با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، از میان دانش آموزان استعدادهای درخشان دورهی دبیرستان شهرستان قم در سال تحصیلی 1394-1393 انتخاب شد. داده ها از طریق پرسش نامه های جهت گیری دینی، هوش هیجانی و سلامت روان (GHQ-28) جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS، ضریب همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که جهت گیری دینی، با هوش هیجانی و سلامت روان رابطهی مستقیم و معنا داری دارد؛ با افزایش میزان جهت گیری دینی، میزان هوش هیجانی و سلامت روان افزایش می یابد. همچنین هوش هیجانی، با سلامت روان رابطهی مستقیم و معنادار دارد؛ با افزایش میزان هوش هیجانی، سلامت روان نیز افزایش می یابد. با توجه به جنسیت نیز این نتایج تأیید شد. این یافته ها نشان می دهد که با تقویت جهت گیری دینی، می توان هوش هیجانی بالا و سلامت روان بیشتری برای افراد جامعه فراهم نمود.}, keywords_fa = {هوش هیجانی ,سلامت روان ,جهت گیری دینی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/367}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/8_3.pdf} } @article { author = {}, title = {ملخص المقالات}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {ملخص المقالات}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/368}, eprint = {} } @article { author = {}, title = {Abstracts}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {-}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {Abstracts}, abstract_fa ={}, keywords_fa = {}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/369}, eprint = {} } @article { author = {Heidari, Mojtaba and 'Asgari , Ali and Nouzari, Mahmoud and Mousawi Nasab , Seyyed Mohammad Reza}, title = {بررسی مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودکی و نوجوانی}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {5-28}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper seeks to examine the development stages of the emotional component of the faith in God among youngsters and teenagers using a cross-sectional method. 198 boys and girls, 7 to 17 years old have been selected from Qom by the method of stratified random sampling. The research data have been gathered based on a clinical method and semi-structured solo interviews and the results have been scored by five experts. The data have been assessed by the method of variance analysis. The results indicate that with the increase in age, the emotional faith gets stronger. Furthermore based on the results obtained the process of the development of the emotional component of faith in God among youngsters and teenagers has the following steps: Having the feeling that God is kind, confabulating with God, having an intimate relationship with God, having the sense of appreciation or shame before God. Moreover a comparison between girl`s grades and boy`s grades notifies the significant difference of the two sexes in this component, and that the girl`s grades are higher than the boy`s grades. }, keywords = {stage, development, faith in God, emotional component of faith, childhood and adolescence, }, title_fa = {بررسی مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودکی و نوجوانی}, abstract_fa ={این پژوهش، با هدف بررسی مراحل تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان، با روش مقطعی انجام شده است. 198 دانش آموز دختر و پسر 7 الی 17 ساله شهر قم، به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده های پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساخت یافته گردآوری و توسط پنج کارشناس نمره گذاری شدند. داده ها با روش تحلیل واریانس مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که با افزایش سن، سطح عاطفه ایمانی نیز افزایش و دگرگونی می یابد. همچنین بر پایه نتایج به دست آمده، روند تحول مؤلفه عاطفی ایمان به خدا در کودکان و نوجوانان دارای مراحل ذیل است: احساس خدا، به عنوان موجودی مهربان، درد دل کردن با خدا، داشتن رابطه نزدیک و صمیمانه با خدا، داشتن حس شکرگزاری یا شرمندگی در مقابل خدا. همچنین، مقایسه نمرات دختران و پسران بیانگر تفاوت معنادار دو جنس در این مؤلفه، و بالاتر بودن نمره دختران نسبت به پسران است.}, keywords_fa = {تحول ,مرحله ,کودکی و نوجوانی ,ایمان به خدا ,مؤلفه عاطفی ایمان ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/360}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/1_24.pdf} } @article { author = {Salehi, Mobin and Jan bozorgi, Masuod and Rasoul Zade Tabatabaie , Seyed kazem}, title = {تأثیر امیددرمانگری اسلامی بر بهزیستی فاعلی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروسیس و مقایسه آن با امیددرمانگری مبتنی بر نظریه اسنایدر}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {29-50}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present paper aims at analyzing the effectiveness of Islamic hope therapy on the subjective well-being of the women with MS and compering its effectiveness with Snyder hope therapy. In order to compare the two treatments, the experimental research of three groups through pre-test, post-test and follow-up has been conducted; Islamic hope therapy experimental group; Snyder hope therapy experimental group and control group. The statistical population is the people with MS of MS society of Qom. Each group consisting of 12 people attended 8 sessions every week and each session lasted 120 minutes. The dependent variable was the subjective well-being which was assessed in three stages by using two scales: happiness scale and life satisfaction scale. The statistical analysis shows that the both treatments have significantly (P}, keywords = {hope, Islamic hope therapy, Snyder hope therapy, subjective well-being, Multiple Sclerosis, }, title_fa = {تأثیر امیددرمانگری اسلامی بر بهزیستی فاعلی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروسیس و مقایسه آن با امیددرمانگری مبتنی بر نظریه اسنایدر}, abstract_fa ={هدف این پژوهش، بررسی تأثیر امیددرمانگری اسلامی بر بهزیستی فاعلی زنان مبتلا به ام اس و مقایسه تأثیر آن، با امیددرمانگری اسنایدر بود. برای مقایسه دو سبک درمان، پژوهش آزمایشی سه گروهی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری به کار گرفته شد: گروه آزمایش امیددرمانگری اسلامی؛ گروه آزمایش امیددرمانگری اسنایدر؛ گروه گواه. جامعه آماری افراد مبتلا به ام اس در انجمن ام اس قم بودند. تعداد شرکت کنندگان هر گروه 12 نفر بود و مداخله در 8 جلسه هفتگی 120 دقیقه ای صورت گرفت. متغیر وابسته بهزیستی فاعلی بود که با استفاده از دو مقیاس شادکامی و رضایت از زندگی، در سه مرحله بررسی گردید. تحلیل آماری نشان داد که هر دو روش درمانی، به طور معنادار (05/0 >P ) بهزیستی فاعلی بیماران مبتلا به ام اس را افزایش داده اند، اما تفاوت معناداری میان دو روش درمانگری یافت نشد. نتایج این پژوهش نشان داد که با استفاده از امیددرمانگری اسلامی، می توان نتایجی قابل مقایسه با امیددرمانگری اسنایدر انتظار داشت.}, keywords_fa = {بهزیستی فاعلی ,امید ,امیددرمانگری اسلامی ,امیددرمانگری اسنایدر ,مالتیپل اسکلروسیس ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/361}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2_23.pdf} } @article { author = {Bashiri, Abolghasem}, title = {مبانی انسان شناختی؛ دوساحتی بودن، اصالت نفس و اختیار و نقش آن در دانش روان شناسی اسلامی}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {51-68}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The present paper attempts to study the anthropological foundations of Islamic psychology and its impacts on objectives, methodology, theorization and approaches in different fields of this knowledge. The method of this study is descriptive-analytic. Initially, by reference to Islamic sources, this paper seeks to identify the basic concepts and statements that describe man and his characteristics, then expounds man`s foundational characteristics by using intellectual reasoning, Quranic and empirical evidences. The findings of the paper indicate that man is a two-dimensional creature having a soul and free will. The results indicate that the basic assumptions about human nature are as follows; having the power of thinking, being logical, having free will, being impressionable and being recognizable. Moreover in order to identify man`s nature, anthropological foundations have a determining role in psychological researches and even they specify the researcher’s method. }, keywords = {foundations, Man, basic assumptions, Islamic psychology, }, title_fa = {مبانی انسان شناختی؛ دوساحتی بودن، اصالت نفس و اختیار و نقش آن در دانش روان شناسی اسلامی}, abstract_fa ={هدف این پژوهش، شناسایی مبانی انسان شناختی روان شناسی اسلامی و چگونگی تأثیر آن بر اهداف، روش، نظریه پردازی و رویکردها در حوزه های گوناگون این دانش می باشد. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی است. ابتدا با مراجعه به منابع اسلامی به شناسایی مفاهیم اساسی و گزاره هایی پرداخته که انسان و ویژگی های او را توصیف کرده، سپس با استفاده از دلایل عقلی، قرآنی و شواهد تجربی، ویژگی های اساسی درباره انسان را مورد شناسایی قرار داده است. یافته های پژوهش حکایت از آن دارد که انسان موجودی دوساحتی، دارای روح مجرد، و برخوردار از قدرت اختیار می باشد. نتایج پژوهش نشان داد که پیش فرض های اساسی مربوط به ماهیت انسان عبارتند از: اندیشه ورزی، منطقی، دارای اراده آزاد، تأثیرپذیر، شناخت پذیر. همچنین مبانی انسان شناختی نقش تعیین کننده ای در پژوهش های روان شناختی، جهت شناسایی ماهیت و ابعاد انسان داشته، و حتی روش پژوهشگر در انجام تحقیق را مشخص می کنند.}, keywords_fa = {انسان ,مبانی ,مفروضه های اساسی ,روان شناسی اسلامی ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/362}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/3_23.pdf} } @article { author = {Maghsudi Madih, Samira and HosseinThabit, Farideh}, title = {اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی»}, journal = {روانشناسی و دین 35، پاییز 1395}, volume = {9}, number = {3}, pages = {69-88}, year = {2016}, publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute}, issn = {}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of the current study is to ascertain the effectiveness of patience training on the three virtues of courage, justice and moderation among female-headed households. The statistical population includes all the female-headed households supported by welfare department Jiroft town in the year 1392. The sample includes 20 female-headed households covered by the welfare department who attained the lowest scores by the scale of patience, and have been randomly replaced in the two experimental and control groups. The experimental group passed an eight-session course on patience. In order to evaluate the personality capabilities, the scale of practical values in action in action have been used. Median and standard deviation have been used in this paper to describe the data. For testing hypothesis covariance analysis have been conducted. In addition, for analyzing the efficiency of the follow-up period, the (dependent t) test has been conducted. The results affirm the effectiveness of patience on the power of personality capabilities (three virtues: courage, moderation and justice) and this effect became obvious in a two-month follow up period. }, keywords = {patience training, personality capabilities, female-headed households, }, title_fa = {اثربخشی آموزش صبر بر سه فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی»}, abstract_fa ={هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش صبر بر فضیلت «شجاعت»، «عدالت» و «میانه روی» در زنان سرپرست خانوار است. جامعهی آماری تمام زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی شهرستان جیرفت در سال1392 است. نمونه شامل 20 تن از زنان سرپرست خانوار بهزیستی است که در مقیاس صبر، کمترین نمره را کسب کردند و به طور تصادفی، در دو گروه «آزمایش» و «کنترل» جایگزین شدند. گروه «آزمایش» طی هشت جلسه، تحت آموزش صبر قرار گرفتند. برای ارزیابی توانمندی های شخصیت، از مقیاس «ارزش‏های فعال در عمل» استفاده شد. در این پژوهش، برای توصیف داده‏ها، از میانگین و انحراف استاندارد و برای آزمون فرضیه‏ها از تحلیل «کوواریانس» استفاده گردید. همچنین برای بررسی پایداری اثربخشی دورهی پیگیری از آزمون «t وابسته» استفاده شد. یافته‏ها اثربخشی آموزش صبر بر توانمندی های شخصیت (فضایل شجاعت، میانه روی و عدالت) را تأیید می‏کند و این تأثیر در پیگیری دو ماهه مشهود بود.}, keywords_fa = {آموزش صبر ,توانمندی های شخصیت ,زنان سرپرست خانوار ,}, url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/363}, eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/4_23.pdf} }