@article {
author = {Torkashvand, Javad and Zarei Topkhaneh , Mohammad and Haratiyan, Abassali and Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza},
title = {رابطه‌ی روان‌بنه‌های ناسازگار اولیه، ویژگی‌های شخصیتی و صفت اخلاقی حرص},
journal = {روان‌شناسی و دین 41، بهار 1397},
volume = {11},
number = {1},
pages = {63-76},
year  = {2018},
publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute},
issn = {},
eissn = {},
doi = {},
abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between early maladaptive schemas, personality traits and greed. This research was a descriptive correlational study and its statistical population included all Islamic Azad University of Khomein students from which  384 students were selected through multistage random sampling. The participants responded to the early maladaptive schema questionnaire, five personality questionnaire, and the Islamic scale of greed-contentment. Data were analyzed using pearson correlation coefficient and stepwise regression. The results showed that all areas of early maladaptive schemas and  and subscale of neuroticism have a positive and significant relationship with greed, and the subscales of extroversion, openness to experience, agreeableness and conscientiousness have a negative and significant relationship with greed. Also, the subscales of dettachment and exclusion, agreeableness and disruptive constraints have the ability to explain a significant part of the variance of greed. The results of the research indicate the importance of parents' attention to the educational system of their children and the focus of therapists and moral advisers on the deep foundations  of this moral attribute.
},
keywords = {schema, early maladaptive schemas, personality traits, the moral trait of greed, },
title_fa = {رابطه‌ی روان‌بنه‌های ناسازگار اولیه، ویژگی‌های شخصیتی و صفت اخلاقی حرص},
abstract_fa ={هدف این پژوهش، بررسی رابطه‌ی بین روان بنه های ناسازگار اولیه، ویژگی های شخصیتی و حرص است. این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه آماری آن، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین بودند. از این جامعه، تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب و به پرسش نامه های روان بنه های ناسازگار اولیه، پرسش نامه پنج عاملی شخصیتی و مقیاس اسلامی حرص- قناعت پاسخ گفتند. داده ها با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که همه‌ی حوزه های روان بنه های ناسازگار اولیه و زیرمقیاس روان آزردگی، ارتباط مثبت و معنادار و زیرمقیاس های برون گرایی، تجربه پذیری، موافق بودن و با وجدان بودن رابطه  منفی و معناداری با حرص دارند. همچنین، زیرمقیاس های بریدگی و طرد، موافق  بودن و محدودیت های مختل، توانایی تبیین بخش معناداری از واریانس حرص را دارند. نتایج پژوهش، گویای اهمیت توجه والدین به نظام تربیتی فرزندان و تمرکز درمانگران و مشاوران اخلاقی بر زیربناهای عمیق این صفت اخلاقی است.},
keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی ,روان‌بنه‌های ناسازگار اولیه ,طرح‌واره ,صفت اخلاقی حرص ,},
url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/433},
eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/5_29.pdf}
}
@article {
author = {Mohammadi, Nasim and Badalpour , Zeynab and Nowrooz zadeh , Vahid and Mikaeili Mani’, Farzaneh},
title = {پیش‌بینی عمل به باورهای دینی براساس سبک‌های مقابله‌ای و خودکارآمدی},
journal = {روان‌شناسی و دین 41، بهار 1397},
volume = {11},
number = {1},
pages = {77-86},
year  = {2018},
publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute},
issn = {},
eissn = {},
doi = {},
abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between practicing religious beliefs and coping and self-efficacy styles among married women in Rasht. The research method was descriptive correlational. all married womenin Rasht formed the statistical population of this study in 2012. Among them, 200 women were selected using convenient sampling method. They responded to Jarvis’s coping styles questionnaire, Nilsson's religious beliefs questionnaire and Shares et al.'s self-efficacy questionnaire. After collecting data, the results showed that there is a positive and significant relationship between confrontational coping styles, self-efficacy and the practice of religious beliefs. There was no significant relationship between emotion-focused coping style and practice of religious beliefs. The results of the research show that married women ought to increase their religious practices in order to use confrontational and sedative coping styles when faced with stressful situations and thereby increase their mental health.
},
keywords = {coping styles, Religious beliefs, married women, },
title_fa = {پیش‌بینی عمل به باورهای دینی براساس سبک‌های مقابله‌ای و خودکارآمدی},
abstract_fa ={هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین عمل به باورهای  دینی، با سبک های مقابله ای و خودکارآمدی در بین زنان متأهل شهر رشت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. کلیة زنان متأهل شهر رشت در سال 1394 جامعة آماری این پژوهش را تشکیل می‏دادند. از میان آنها با استفاده از روش نمونه‏گیری در دسترس 200 زن انتخاب شده و به پرسش نامة سبک های مقابله ای جالوویس، پرسش نامة عمل به باورهای دینی نیلسون و پرسش نامة خودکارآمدی شرز و همکاران پاسخ دادند. پس از جمع آوری اطلاعات، نتایج به دست آمده نشان داد که بین سبک های مقابله ای رویارویی، آرام کننده و خودکارآمدی با عمل به باورهای دینی رابطۀ مثبت و معنادار وجود دارد و بین سبک  مقابله ای  هیجانی با عمل به باورهای  دینی همبستگی معنادار نشان داده نشد. نتایج پژوهش نشان می دهد که زنان  متأهل، بهتر است با پشتکار، رفتارهای مذهبی را در خود بالا ببرند تا به هنگام مواجهه با موقعیت های استرس زا، از سبک های مقابله ای رویارویی و آرام کننده استفاده کنند و بدین طریق میزان سلامت  روانی خود را افزایش دهند.},
keywords_fa = {باورهای دینی ,زنان متأهل ,سبک‌های مقابله‌ای ,},
url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/434},
eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/6_29.pdf}
}
@article {
author = {},
title = {Abstracts},
journal = {روان‌شناسی و دین 41، بهار 1397},
volume = {11},
number = {1},
pages = {-},
year  = {2018},
publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute},
issn = {},
eissn = {},
doi = {},
abstract = {},
keywords = {},
title_fa = {Abstracts},
abstract_fa ={},
keywords_fa = {},
url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/435},
eprint = {}
}
@article {
author = {Narooie, Rahim},
title = {تبیین ارتباط نفس و بدن بر اساس منابع اسلامی (با تأکید بر نظر ملاصدرا)؛ بیان رویکردها و تحلیل روان‌شناختی},
journal = {روان‌شناسی و دین 41، بهار 1397},
volume = {11},
number = {1},
pages = {5-20},
year  = {2018},
publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute},
issn = {},
eissn = {},
doi = {},
abstract = {This study was conducted with the aim of explaining the relationship between soul and body based on Islamic sources, with an emphasis on Mulla Sadra's view and a psychological analysis. To this end, the sources of psychology and Islam, especially the views of Mulla Sadra, were referred to. Findings were analyzed using the descriptive-analytical method. The results showed that there is a causal relationship between soul and body; however, changes in body, by virtue of causation, merely alter the coherent system of body, and mental changes are caused by the nature of soul’s belonging to body, not the self-transformation of body. There are two types of relationship: 1. causal relationship in which causation is from soul to body; 2. relation in the form of correlation and solidarity that is directed from body to soul. Therefore, based on Islamic sources, especially Mulla Sadra’s views, the relationship between soul and body is not interactive; rather, it is a causal relationship directed from soul to body and a relationship based on solidarity directed from body to soul.
},
keywords = {soul, Body, belonging nature, causality, correlation, the relation between self and body, },
title_fa = {تبیین ارتباط نفس و بدن بر اساس منابع اسلامی (با تأکید بر نظر ملاصدرا)؛ بیان رویکردها و تحلیل روان‌شناختی},
abstract_fa ={این پژوهش، با هدف تبیین ارتباط نفس و بدن بر اساس منابع اسلامی، با تأکید بر نظر ملاصدرا به همراه تحلیلی روان شناختی انجام شد. بدین منظور، به منابع روان شناسی و اسلامی، به ویژه نظر ملاصدرا مراجعه گردید. یافته ها به روش توصیفی ـ تحلیلی تجزیه وتحلیل گردید. نتایج نشان داد که رابطه از طرف نفس با بدن، از سنخ رابطه سببی ـ مسببی می باشد. اما تغییرات در بدن، به نحو سببیت، صرفاً نظام منسجم بدن را تغییر می دهد، ولی سبب برای تغییرات روانی، ماهیت تعلقی نفس به بدن است، نه خود دگرگون سازی های بدنی. دو سنخ رابطه وجود دارد: 1. رابطه سببی ـ مسببی که از طرف نفس به بدن اعمال می شود؛ 2. رابطه از نوع همراهی و همبستگی که از طرف بدن با نفس بر قرار است. بنابراین، رابطه نفس و بدن بر اساس منابع اسلامی، به ویژه از نظر ملاصدرا، تعاملی نیست، بلکه سببی ـ مسببی از طرف نفس به بدن و همبستگی از طرف بدن با نفس می باشد.},
keywords_fa = {نفس ,بدن ,ماهیت تعلقی ,رابطه سببی ـ مسببی ,رابطه همبستگی ,ارتباط نفس و بدن ,},
url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/429},
eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/1_29.pdf}
}
@article {
author = {Zare’i Mahmoudabadi , Hasan and Ahmadi Roknabadi , Nahid and Fallah, Mohammad hosein},
title = {اثربخشی آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی بر بهبود عملکرد خانواده},
journal = {روان‌شناسی و دین 41، بهار 1397},
volume = {11},
number = {1},
pages = {21-30},
year  = {2018},
publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute},
issn = {},
eissn = {},
doi = {},
abstract = {The purpose of this study was to investigate the effectiveness of intimate education with an Islamic approach on the performance of married women's family. The research was semi-experimental and used the pre-test and post-test with control group design. The statistical population consisted of all women referring to the Ziaee counseling center in Meybod city from Farvardin to September 2013. The sample consisted of 28 married women who were selected using convenience sampling method and randomly divided into experimental and control groups. The dependent variable was family’s performance, which was measured by FAD test. The experimental group participated in eight sessions of intimacy training with an Islamic approach whereas the control group did not receive any treatment. The results of the covariance analysis showed that the difference in the pre-test and post-test mean scores of the subjects in the two groups (experimental and control) was significant in the overall performance variable. Also, the dimensions of communication, roles and overall performance increased significantly in the post-test stage. But there was no significant difference in terms of problem solving, emotional responsiveness, emotional involvement and behavior control.
},
keywords = {family’s performance, intimacy education with an Islamic approach, married women, },
title_fa = {اثربخشی آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی بر بهبود عملکرد خانواده},
abstract_fa ={هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی بر عملکرد خانواده‌ی زنان متأهل بود. پژوهش شبه تجربی و از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه‌ی زنان مراجعه کننده به مرکز مشاوره ضیائی شهرستان میبد از فروردین الی شهریور 1392 بود. نمونه شامل 28 زن متأهل بود که بر اساس روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی به گروه های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. متغیر وابسته، عملکرد خانواده بود که توسط آزمون ابزار سنجش خانواده (FAD) ارزیابی شد. افراد گروه آزمایش، در هشت جلسه آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی شرکت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد که تفاوت میانگین نمرات در مرحله‌ی پیش آزمون و پس آزمون، آزمودنی های دو گروه (آزمایش و کنترل) در متغیر عملکرد کلی معنا دار می باشد. همچنین ابعاد ارتباط، نقش ها و کارکرد کلی در مرحله‌ی پس آزمون به طور معناداری افزایش پیدا کردند. ولی در ابعاد حل مسئله، پاسخ گویی عاطفی، درگیری عاطفی و کنترل رفتار تفاوت معنادار نمی باشد.},
keywords_fa = {عملکرد خانواده ,آموزش صمیمیت با رویکرد اسلامی ,زنان متأهل ,},
url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/430},
eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/2_29.pdf}
}
@article {
author = {Ghadam Poor , Ezzatollah and Rahimi Pour , Tahereh and Amiri, Fatemeh and Khalili Goshnigani, Zahra  },
title = {اثربخشی آموزش صبر مبتنی بر آموزه‌های دینی بر تاب‌آوری},
journal = {روان‌شناسی و دین 41، بهار 1397},
volume = {11},
number = {1},
pages = {31-46},
year  = {2018},
publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute},
issn = {},
eissn = {},
doi = {},
abstract = {This research was an experimental research with a pretest-posttest and control group design. The aim of this study was to investigate the effectiveness of patience education based on religious teachings on the tolerance of female high school students in Isfahan. The statistical population included female high school students in Isfahan in the academic year 1993-94. A sample of 30 students was selected through convenience sampling and randomly divided into two experimental and control groups. For eleven sessions, patience education was conducted as an intervention in the experimental group. The measurement instruments were the Conor and Davidson resilience questionnaire and Hossein Sabat’s patience scale. Data were analyzed using covariance analysis. Findings showed that group patience education is effective in increasing the resilience of students at the significance level of p },
keywords = {patience education, resilience, patience, },
title_fa = {اثربخشی آموزش صبر مبتنی بر آموزه‌های دینی بر تاب‌آوری},
abstract_fa ={این پژوهش، پژوهشی تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود که با هدف بررسی اثربخشی آموزش صبر مبتنی بر آموزه های دینی، بر میزان تاب آوری دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر اصفهان صورت گرفت. جامعه آماری، شامل دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 94-93 بود. نمونه آماری، 30 نفر از این دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش صبر، به  عنوان مداخله به مدت یازده جلسه در گروه آزمایش اجرا شد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل پرسش نامه  تاب آوری کونور و دیویدسون و مقیاس صبر حسین ثابت بود. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته های تحقیق نشان داد که آموزش صبر به شیوه‌ی گروهی در سطح معناداری 05/0p< در افزایش تاب آوری دانش آموزان مؤثر می باشد.},
keywords_fa = {صبر ,تاب‌آوری ,آموزش صبر ,},
url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/431},
eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/3_28.pdf}
}
@article {
author = {Narimani , Mohammad and Habibi , Yaser and Ghasemi Nejad , Mohammad Ali},
title = {نقش بخشودگی و معناداری زندگی در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از زندگی},
journal = {روان‌شناسی و دین 41، بهار 1397},
volume = {11},
number = {1},
pages = {47-62},
year  = {2018},
publisher = {Imam Khomeini Educational and Research Institute},
issn = {},
eissn = {},
doi = {},
abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between forgiveness and meaning in life with psychological well-being and satisfaction with life among university students. The research method was descriptive-correlational and regression was used for predicting variables. The statistical population included all the students in Mohaghegh Ardebili University in the academic year 1393-1394. 270 subjects, who were selected as the sample , responded to Diener's satisfaction with life scale, Reif’s psychological well-being scale, Steger et al’s t meaning in life questtionnaaire , and forgiveness scale of Ehteshamzadeh et al. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient, multiple regression and variance analysis. Findings showed that forgiveness and meaning of life have a positive and significant relationship with psychological well-being and satisfaction with life .Moreover, realistic understanding of the components of forgiveness and meaning of life can  predict psychological well-being and satisfaction with life as the key variables in this research. The results of this research support the role of forgiveness and meaning in life as an effective factor in predicting psychological well-being and satisfaction with life among university students.
},
keywords = {Forgiveness, meaning in life, satisfaction with life, psychological well-being, },
title_fa = {نقش بخشودگی و معناداری زندگی در پیش‌بینی بهزیستی روان‌شناختی و رضایت از زندگی},
abstract_fa ={هدف این پژوهش، بررسی رابطه‌ی بخشودگی و معنا در زندگی، با بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی در دانشجویان است. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی با کاربرد رگرسیون در پیش بینی متغیرها است. جامعه‌ی آماری کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 94-1393 بودند. 270 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسش نامه های رضایت از زندگی داینر، بهزیستی روان شناختی ریف، معنای زندگی استیگر و همکاران و بخشودگی احتشام زاده و همکاران پاسخ دادند. داده ها توسط ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که بخشودگی و معنای زندگی، دارای ارتباط مثبت و معنادار با بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی می باشند، همچنین درک واقع بینانه از مؤلفه های بخشودگی و معنای زندگی، قادر به پیش بینی بهزیستی روان شناختی و رضایت زندگی، به عنوان متغیرهای ملاک در این پژوهش می باشند. نتایج این پژوهش، از نقش بخشودگی و معنا در زندگی، به عنوان عاملی تأثیرگذار در پیش بینی بهزیستی روان شناختی و رضایت از زندگی در دانشجویان حمایت می کند.},
keywords_fa = {رضایت از زندگی ,بهزیستی روان‌شناختی ,معنا در زندگی ,بخشودگی ,},
url = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/node/432},
eprint = {https://ravanshenasi.nashriyat.ir/sites/ravanshenasi.nashriyat.ir/files/article-files/4_28.pdf}
}