روان‌شناسی و دین، سال پنجم، شماره سوم، پیاپی 19، پاییز 1391، صفحات 135-

    رابطه جهت‌گیری مذهبی سبک‌های مقابله و شادکامی در دانشجویان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    فریبرز صدیقی ارفعی / *دانشیار - روان شناسی، دانشگاه کاشان / fsa@kashanu.ac.ir
    محمدرضا تمنایی فر / *استادیار - دانشگاه کاشان- / Tamanaei@kashanu.ac.ir
    چکیده: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی جهت گیری مذهبی، سبک های مقابله و شادکامی در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور، حجم 386 نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری طبقه ای از جامعه آماری مورد پژوهش (دانشجویان دانشگاه های کاشان در سال تحصیلی 91 -90) انتخاب و به منظور جمع آوری داده ها، از پرسش نامه جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسش نامه مقابله با موقعیت های تنیدگی زا از اندلر و پارکر و پرسش نامه شادکامی آکسفورد استفاده شده است. داده ها با شاخص های آماری همچون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، آزمون t و رگرسیون تحلیل شده است. نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که بین جهت گیری مذهبی درونی و سبک مقابله مسئله محور، رابطه مثبت معنادار (r=0/26)، هم چنین بین جهت گیری مذهبی درونی و شادکامی رابطه مثبت معنادار(r=0/16) وجود دارد. همچنین تحلیل نتایج بیانگر این است که از بین سبک های مقابله، سبک مسئله محور با شادکامی، رابطه مثبت معنادار (r=0/41 ) دارد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     سال پنجم، شماره سوم، پاییز 1391، ص 135 ـ 163
    Ravanshenasi-va ـ Din, Vol.5. No.3, Fall 2012

    فریبرز صدیقی ارفعی* / محمدرضا تمنایی فر** / عاطفه عابدین آبادی***

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطة جهت گیری مذهبی، سبک های مقابله و شادکامی در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور، حجم 386 نفر به عنوان نمونه آماری به روش نمونه گیری طبقه ای از جامعه آماری مورد پژوهش (دانشجویان دانشگاه های کاشان در سال تحصیلی 91 -90) انتخاب و به منظور جمع آوری داده ها، از پرسش نامه جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسش نامه مقابله با موقعیت های تنیدگی زا از اندلر و پارکر و پرسش نامه شادکامی آکسفورد استفاده شده است. داده ها با شاخص های آماری همچون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، آزمون t و رگرسیون تحلیل شده است. نتایج تحلیل داده ها نشان می دهد که بین جهت گیری مذهبی درونی و سبک مقابله مسئله محور، رابطه مثبت معنادار (r=0/26)، هم چنین بین جهت گیری مذهبی درونی و شادکامی رابطه مثبت معنادار(r=0/16) وجود دارد. همچنین تحلیل نتایج بیانگر این است که از بین سبک های مقابله، سبک مسئله محور با شادکامی، رابطه مثبت معنادار (r=0/41 ) دارد.

    کلیدواژه ها: جهت گیری مذهبی، سبک مقابله، شادکامی، دانشجویان.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدین آبادی، عاطفه، صدیقی ارفعی، فریبرز، تمنایی فر، محمدرضا.(1391) رابطه جهت‌گیری مذهبی سبک‌های مقابله و شادکامی در دانشجویان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 5(3)، 135-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عاطفه عابدین آبادی؛ فریبرز صدیقی ارفعی؛ محمدرضا تمنایی فر."رابطه جهت‌گیری مذهبی سبک‌های مقابله و شادکامی در دانشجویان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 5، 3، 1391، 135-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدین آبادی، عاطفه، صدیقی ارفعی، فریبرز، تمنایی فر، محمدرضا.(1391) 'رابطه جهت‌گیری مذهبی سبک‌های مقابله و شادکامی در دانشجویان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 5(3), pp. 135-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عابدین آبادی، عاطفه، صدیقی ارفعی، فریبرز، تمنایی فر، محمدرضا. رابطه جهت‌گیری مذهبی سبک‌های مقابله و شادکامی در دانشجویان. روان‌شناسی و دین، 5, 1391؛ 5(3): 135-