روان‌شناسی و دین، سال پنجم، شماره چهارم، پیاپی 20، زمستان 1391، صفحات 5-

    تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان دربارة خدا

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    عبدالاحد اسلامی / *دانشجوی دکتری - مؤسسه / eslami.ahad@gmail.com
    محمدرضا احمدی محمدآبادی / *دانشیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / m.r.ahmadi313@gmail.com
    محمود نوذری / *استادیار - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mnowzari@rihu.ac.ir
    چکیده: 
    هدف پژوهش حاضر، تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ گویی به پرسش های کودکان پیش دبستانی و دبستانی دربارة خداست. این پژوهش بر روی 44 نفر از طلاب حوزة علمیة قم که مربی کودک بودند و مربیان دینی دو مدرسة غیرانتفاعی در شهر تبریز و قم اجرا شد. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی ـ میدانی است. ابزار پژوهش نیز مصاحبة نیمه  سازمان یافته  است. در تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. واحد تحلیل در این پژوهش، فرد می باشد و از آمار توصیفی، مثل فراوانی و درصد، و از شاخص های مرکزی همچون میانگین، بهره گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد که میزان دانش و مهارت مربیان در مجموع مقولات، بین متوسط و خوب می باشد. مربیان در مقولة آشنایی با اصول و روش آموزش مفهوم خدا و ویژگی مربی موفق، بالاترین نمره را به دست آورده اند و در دو مقولة آشنایی با تحول دین داری کودک و پرسش های خاص کودکان دربارة خدا، پایین ترین نمره را کسب کرده اند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال پنجم، شماره چهارم، زمستان 1391، ص 5 ـ 22

    Ravanshenasi-va ـ Din, Vol.5. No.4, Winter 2013

    محمود نوذری* / محمد رضا احمدی** / عبدالاحد اسلامی***

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر، تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ گویی به پرسش های کودکان پیش دبستانی و دبستانی دربارة خداست. این پژوهش بر روی 44 نفر از طلاب حوزة علمیة قم که مربی کودک بودند و مربیان دینی دو مدرسة غیرانتفاعی در شهر تبریز و قم اجرا شد. روش تحقیق این پژوهش، توصیفی ـ میدانی است. ابزار پژوهش نیز مصاحبة نیمه  سازمان یافته  است. در تجزیه و تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. واحد تحلیل در این پژوهش، فرد می باشد و از آمار توصیفی، مثل فراوانی و درصد، و از شاخص های مرکزی همچون میانگین، بهره گرفته شده است. یافته ها نشان می دهد که میزان دانش و مهارت مربیان در مجموع مقولات، بین متوسط و خوب می باشد. مربیان در مقولة آشنایی با اصول و روش آموزش مفهوم خدا و ویژگی مربی موفق، بالاترین نمره را به دست آورده اند و در دو مقولة آشنایی با تحول دین داری کودک و پرسش های خاص کودکان دربارة خدا، پایین ترین نمره را کسب کرده اند.

    کلیدواژه ها: دانش و مهارت، مربی، کودکی، مفهوم خدا، پرسش های کودکان دربارة خدا.

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلامی، عبدالاحد، احمدی محمدآبادی، محمدرضا، نوذری، محمود.(1391) تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان دربارة خدا. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 5(4)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبدالاحد اسلامی؛ محمدرضا احمدی محمدآبادی؛ محمود نوذری."تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان دربارة خدا". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 5، 4، 1391، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلامی، عبدالاحد، احمدی محمدآبادی، محمدرضا، نوذری، محمود.(1391) 'تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان دربارة خدا'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 5(4), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلامی، عبدالاحد، احمدی محمدآبادی، محمدرضا، نوذری، محمود. تحلیل میزان دانش و مهارت مربیان در پاسخ‌گویی به پرسش‌های کودکان دربارة خدا. روان‌شناسی و دین، 5, 1391؛ 5(4): 5-