روان‌شناسی و دین، سال هفتم، شماره اول، پیاپی 25، بهار 1393، صفحات 5-

    کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مؤلفه‌های کیفیت زندگی در دانش‌آموزان

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    تورج هاشمی نصرت آباد / *دانشیار - روانشناسی، دانشگاه تبریز
    کلثوم کریمی‌نژاد / *کارشناس ارشد - مشاوره خانواده، مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی لرستان
    معصومه موحدی / *کارشناس ارشد - مشاوره خانواده، مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی لرستان / masumemovahedi@yahoo.com
    یزدان موحدی / *کارشناس ارشد - روانشناسی، دانشگاه تبریز / Yazdan_movahedi@yahoo.com
    چکیده: 
    هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان کارایی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مؤلفه های کیفیت زندگی در دانش آموزان بود. این پژوهش، از طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 40 دانش آموز از میان 460 هزار دانش آموز دختر دبیرستانی شهرستان خرم آباد بود که طبق معیار نقطه برش در سطح نامطلوبی قرار داشتند، انتخاب شدند. 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه کنترل انتخاب شدند. مداخله مبتنی بر آموزش معنویت طی 8 جلسه نود دقیقه ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسات آزمون کیفیت زندگی روی دو گروه اجرا گردید. دو ماه بعد، مجداً آزمون کیفیت زندگی به عنوان دوره پیگیری بر روی هر دو گروه انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس، نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0/01)، به نحوی که مداخله مبتنی بر آموزش معنویت موجب بهبود مؤلفه های کیفیت زندگی در گروه آزمایش شده است. با توجه به تأثیر مثبت باورها و اعمال مذهبی در سلامت روان، استفاده از این ظرفیت ها در برنامه ریزی اقدام های بهداشت روانی، بخصوص در مورد دانش آموزان توصیه می شود.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره اول، پیاپی 25، بهار 1393، ص 5 ـ 16

     یزدان موحدی / کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه تبریز yazdan_movahedi@yahoo.com

    کلثوم کریمی نژاد / کارشناس ارشد مشاوره خانواده علوم پزشکی لرستان

    تورج هاشمی نصرت آبادی / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تبریز

    معصومه موحدی / کارشناس ارشد مشاوره خانواده علوم پزشکی لرستان masumemovahedi@yahoo.com

    دریافت: 11/ 3/ 1392- پذیرش: 20/ 7/ 1392

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر شناسایی میزان کارایی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مؤلفه های کیفیت زندگی در دانش آموزان بود. این پژوهش، از طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 40 دانش آموز از میان 460 هزار دانش آموز دختر دبیرستانی شهرستان خرم آباد بود که طبق معیار نقطه برش در سطح نامطلوبی قرار داشتند، انتخاب شدند. 20 نفر برای گروه آزمایش و 20 نفر برای گروه کنترل انتخاب شدند. مداخله مبتنی بر آموزش معنویت طی 8 جلسه نود دقیقه ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. پس از اتمام جلسات آزمون کیفیت زندگی روی دو گروه اجرا گردید. دو ماه بعد، مجداً آزمون کیفیت زندگی به عنوان دوره پیگیری بر روی هر دو گروه انجام شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس، نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0/01)، به نحوی که مداخله مبتنی بر آموزش معنویت موجب بهبود مؤلفه های کیفیت زندگی در گروه آزمایش شده است. با توجه به تأثیر مثبت باورها و اعمال مذهبی در سلامت روان، استفاده از این ظرفیت ها در برنامه ریزی اقدام های بهداشت روانی، بخصوص در مورد دانش آموزان توصیه می شود.

    کلیدواژه ها: آموزش معنویت، کیفیت زندگی، دانش آموزان.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هاشمی نصرت آباد، تورج، کریمی‌نژاد، کلثوم، موحدی، معصومه، موحدی، یزدان.(1393) کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مؤلفه‌های کیفیت زندگی در دانش‌آموزان. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7(1)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    تورج هاشمی نصرت آباد؛ کلثوم کریمی‌نژاد؛ معصومه موحدی؛ یزدان موحدی."کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مؤلفه‌های کیفیت زندگی در دانش‌آموزان". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7، 1، 1393، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هاشمی نصرت آباد، تورج، کریمی‌نژاد، کلثوم، موحدی، معصومه، موحدی، یزدان.(1393) 'کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مؤلفه‌های کیفیت زندگی در دانش‌آموزان'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7(1), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    هاشمی نصرت آباد، تورج، کریمی‌نژاد، کلثوم، موحدی، معصومه، موحدی، یزدان. کارآیی مدل آموزشی مبتنی بر معنویت بر بهبود مؤلفه‌های کیفیت زندگی در دانش‌آموزان. روان‌شناسی و دین، 7, 1393؛ 7(1): 5-