روان‌شناسی و دین، سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 26، تابستان 1393، صفحات 5-

    بررسی انتقادی «روی‌آورد یادگیری به رشد اخلاقی» از منظر قرآن

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    چکیده: 
    هدف این مقاله، توصیف جنبه های مختلف فرایند رشد اخلاقی در روی آورد یادگیری و بررسی انتقادی آن، به ویژه از طریق تعالیم اسلامی و به روش اسنادی است. روی آورد مزبور، رشد اخلاقی را «یادگیری انجام رفتار اجتماعی مورد پذیرش جامعة خاص، که از طریق پیامدهای آن تقویت می شود» توصیف می کند. گستره این فرایند، «رفتار اجتماعی پذیرفته شده» و مؤلفه اصلی آن «رفتار اخلاقی»، در برابر شناخت و هیجان اخلاقی، بوده و تقویت، به ویژه شکل اجتماعی آن، سازوکار عمده به شمار می رود. عدم پذیرش ارزش های ذاتی و نیز ارزش های اخذ شده از منابع فرااجتماعی، عدم تسری مرز اخلاق به رفتارهای اخلاقی ناسازگار با هنجارهای موجود، نادیده گرفتن مؤلفه های شناختی و هیجانی اخلاق و غفلت از سازوکارهایی غیر از تقویت، کاستی های عمده ای است که از دیدگاه اسلامی مواضع این روی آورد را به چالش می کشد.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره دوم، پیاپی 25، تابستان1393

    صادق کریم زاده / استادیار گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)   skarimzadeh178@yahoo.com
    دریافت: 16/12/1392- پذیرش:30/4/1393
    چکیده
    هدف این مقاله، توصیف جنبه های مختلف فرایند رشد اخلاقی در روی آورد یادگیری و بررسی انتقادی آن، به ویژه از طریق تعالیم اسلامی و به روش اسنادی است. روی آورد مزبور، رشد اخلاقی را «یادگیری انجام رفتار اجتماعی مورد پذیرش جامعة خاص، که از طریق پیامدهای آن تقویت می شود» توصیف می کند. گستره این فرایند، «رفتار اجتماعی پذیرفته شده» و مؤلفه اصلی آن «رفتار اخلاقی»، در برابر شناخت و هیجان اخلاقی، بوده و تقویت، به ویژه شکل اجتماعی آن، سازوکار عمده به شمار می رود. عدم پذیرش ارزش های ذاتی و نیز ارزش های اخذ شده از منابع فرااجتماعی، عدم تسری مرز اخلاق به رفتارهای اخلاقی ناسازگار با هنجارهای موجود، نادیده گرفتن مؤلفه های شناختی و هیجانی اخلاق و غفلت از سازوکارهایی غیر از تقویت، کاستی های عمده ای است که از دیدگاه اسلامی مواضع این روی آورد را به چالش می کشد.

    کلیدواژها: قرآن، روی آورد یادگیری، چیستی، گستره، مؤلفه، سازوکار.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریم زاده، صادق.(1393) بررسی انتقادی «روی‌آورد یادگیری به رشد اخلاقی» از منظر قرآن. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7(2)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    صادق کریم زاده."بررسی انتقادی «روی‌آورد یادگیری به رشد اخلاقی» از منظر قرآن". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7، 2، 1393، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریم زاده، صادق.(1393) 'بررسی انتقادی «روی‌آورد یادگیری به رشد اخلاقی» از منظر قرآن'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7(2), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریم زاده، صادق. بررسی انتقادی «روی‌آورد یادگیری به رشد اخلاقی» از منظر قرآن. روان‌شناسی و دین، 7, 1393؛ 7(2): 5-