بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خویش بینی/ نجیبالله نوری / مسعود جان بزرگی
Article data in English (انگلیسی)
بررسى رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوشبینى
نجیباللّه نورى297
مسعود جانبزرگى298
چکیده
هدف این پژوهش، بررسى رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوشبینى و روشن ساختن رابطه میان مؤلفههاى این دو متغیر و نیز متغیرهایى همچون رقابتجویى و سطح تحصیلات است. پژوهشگر به منظور آزمودن فرضیههایش، از میان دانشپژوهان مرد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدسسره قم در سال تحصیلى 86 - 1385، 63 نفر را به تصادف برگزید. تمامى شرکت کنندگان، «آزمون انگیزه پیشرفت هلمریچ» را که در استان مازندران هنجاریابى شده است و نیز آزمون خوشبینى را که پژوهشگر ترجمه و اعتباریابى کرده است، پاسخ دادند. دادهها به روش همبستگى پیرسون، آماره t و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان انگیزه پیشرفت بدون احتساب یکى از مؤلفههاى آن با خوشبینى تعمیم یافته رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین دو مؤلفه «گرایش به پیشرفت» و «پشتکار» از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت، با خوشبینى رابطه مثبت معنادار دارند. بین «رقابتجویى» یکى دیگر از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت با خوشبینى، رابطه معنادارى مشاهده نشد. نمرههاى انگیزه پیشرفت و خوشبینى دانشپژوهان دوره کارشناسى با دانشپژوهان دوره کارشناسى ارشد تفاوت معنادارى ندارند. نتیجه اینکه سه فرضیه از چهار فرضیه یاد شده تأیید مىشود؛ یعنى بین خوشبینى و انگیزه پیشرفت، رابطه معنادارى وجود دارد. پنج مؤلفه انگیزه پیشرفت از نظر میزان رابطه با خوشبینى متفاوت هستند و رقابتجویى با خوشبینى، رابطه منفى دارد. همچنین میان سطح تحصیلات و میزان انگیزه پیشرفت رابطهاى وجود ندارد.
کلید واژهها: خوشبینى، انگیزه پیشرفت، پشتکار، اجراى شایسته کار، رقابتجویى.
مقدمه
دین مبین اسلام، همواره انسانها را به سوى کمال و پیشرفت فراخوانده است. امیرالمؤمنین علیهالسلام مىفرماید: «هر کس دو روزش یکسان باشد (و پیشرفتى نکند) زیان کرده است».299 در زمینه اندازهگیرى سطح «انگیزه پیشرفت»300 و شناخت عوامل مؤثر بر آن، پژوهشهاى علمى بسیارى شده است. با اندازهگیرى سطح انگیزه پیشرفت یک ملت، به خوبى مىتوان رشد یا زوال اقتصادى آن را پیشبینى کرد. پژوهشهاى تجربى دیوید مک کللند301 بر روى 45 فرهنگ معاصر و باستانى، نشان داد که سطح انگیزهپیشرفت در یک جامعه، پیشبینى کننده مؤثرى از رشد یا زوال آن جامعه به شمار مىرود. (پترى،302 1996م.) انگیزه پیشرفت، به عنوان یکى از انگیزههاى اجتماعى مهم،تأثیرهاى بسیارى بر رشد و توسعه ملى دارد. (تهمتن، 1377)
هنرى مورى،303 اولین پژوهشگرى است که در 1938م. انگیزه پیشرفت را به عنوانیکى از نیازهاى بیستگانه خود مطرح کرد و براى سنجش آن، آزمون اندریافت موضوع (TAT)304 را که براى سنجش نیازهاى مختلف ابداع کرده بود، معرفى کرد. (خداپناهى،1379) مورى، انگیزه پیشرفت را این گونه تعریف کرد: «به نتیجه رساندن کار دشوار، دستکارى یا سازمان دادن اشیا، افراد و عقاید، چیره شدن بر موانع، دست یافتن به معیار عالى، رقابت با دیگران و پیش افتادن از آنها». (شولتز و شولتز، 1998م.، ترجمه: سیدمحمدى، 1379، ص222)
پژوهشها در زمینه انگیزه پیشرفت از سال 1953م. به بعد، در دو جهت ادامه یافتند: جهتى که دیوید مک کللند برمىگزیند و بیشتر به نقش انگیزه پیشرفت در زمینه رشد اجتماعى و اقتصادى مىپردازد و دیگرى جهتى که جان اتکینسون305 در پیش گرفت ومؤلفههاى درونى انگیزه پیشرفت را در نظر آورد و میان مؤلفههاى فردى و موقعیتى آن، رابطه ریاضى برقرار کرد و نظریه «انتظار ارزش»306 را در این زمینه ارائه داد. (خدا پناهى،1379) اتکینسون انگیزه پیشرفت را برایندى از «گرایش به پیشرفت»307 و «گرایش بهاجتناب از شکست»308 مىداند. «گرایش به پیشرفت» از ارتباط مضربى «انگیزهموفقیت»،309 «احتمال رسیدن به موفقیت»310 و «ارزش تشویقى رسیدن به موفقیت»311 بهوجود مىآید. گرایش اجتناب از شکست نیز از ارتباط مضربى «انگیزه اجتناب از شکست»،312 «احتمال فاعلى رسیدن به شکست»313 و «ارزش تشویقى اجتناب ازشکست»314 شکل مىگیرد. (پترى، 1990م.)
پژوهشهاى بعدى در زمینه متغیرهاى مرتبط یا مؤثر بر انگیزه پیشرفت را که بیشتر «مک کللند» زمینهساز آنهاست، مىتوان در دو جنبه «زمینههاى خانوادگى» و «متغیرهاى شناختى» خلاصه کرد:
درباره زمینههاى خانوادگى، مک کللند (1957، 1961م.) بین نمرههاى انگیزه پیشرفت در بزرگسالى و روشهاى تربیتى مادر (تعیین ساعتهاى تغذیه در 5 سالگى، پرتوقع بودن مادر در نظافت، سختگیرى در آداب توالت رفتن، انتظار کفایت315 از کودکان، تأکیدبر استقلال و تسلط316) رابطه مثبت معنادار به دست آورد. (به نقل از پترى، 1997م.)
ریو (2001م.) با جمعبندى پژوهشهاى مختلف به این نتیجه رسید که اگر والدین، استقلال317 (خودپشتوانى،318 خودمختارى319)، آرمانهاى عملکرد عالى،320 معیارهاىواقعبینانه برترى،321 خودپنداره توانایى عالى،322 ارزش مثبت براى تکالیف پیشرفتى،323معیارهاى روشن براى برترى، محیط خانوادگى غنى (فراهم بودن کتاب براى خواندن، بهویژه داستانهاى تخیلى پیشرفتى) و تجربههاى گسترده مانند مسافرت را تأمین کنند، کودکان انگیزه پیشرفت قوىترى از خود نشان مىدهند. همچنین رابطه انگیزه پیشرفت با چهار عامل گرایش عقلانى ـ فرهنگى، نظم، استقلال و مراقبت در محیط خانواده، مثبت و معنادار به دست آمد. (دارابى، 1380) هرچند در پژوهشى دیگر، محبت و مراقبت در خانواده، هر یک جداگانه ارتباط معنادارى با انگیزه پیشرفت پیدا نکرد، ولى تأثیر تعاملى این دو، رابطه معنادارى با انگیزه پیشرفت نشان داد. (تهمتن، 1377)
برخلاف یافتههاى بالا، باقرى (1372) نشان داد که بین متغیرهاى «استقلالآموزى»،324 «تسلطآموزى»325 و «مراقبتآموزى»326 به عنوان مؤلفههاىفرزندپرورى، با انگیزه پیشرفت رابطه معنادار منفى وجود دارد.
عوامل شناختى فراوانى نیز با انگیزه پیشرفت زیاد در ارتباط هستند. امس و امس327(1984م.) روشن ساختند که برخى افراد گونههاى اندیشیدن پیشرفتهترى در مقایسه با برخى دیگر دارند؛ مانند ادراک توانایى بالا،328 گرایش به تسلط،329 انتظارات بالا در موردموفقیت،330 ارزیابى نیرومند از موفقیت331 و سبک اسناد خوشبینانه.332 گرایش به تسلطباعث مىشود افراد تکالیف به نسبت دشوار را برگزیند و تلاش خود را در جهت حل مشکل افزایش دهند. انتظار موفقیت، رفتارهاى گرایشى همچون جستوجو کردن چالشهاى بهینه333 و عملکرد خوب را ایجاد مىکند. ارزش نهادن به پیشرفت در یک حوزه خاص،استقامت در آن حیطه را افزایش مىدهد. (به نقل: از ریو، 2001م.) ولى فهیمزاده (1381) آموزش راهبردهاى فراشناختى را در افزایش انگیزه پیشرفت مؤثر نیافت.
مفهوم خوشبینى با پژوهشهاى مارتین اى. پى. سلیگمن334 و نظریه او در مورد «درماندگىآموخته شده»،335 وارد عرصه روانشناسى شد. او خوشبینى را نوعى «سبک تبیین»336رویدادها و تشکیل یافته از سه مؤلفه تداوم،337 فراگیرى338 و شخصىسازى339 مىداند.تداوم یعنى بدبینها رخدادهاى منفى و خوشبینها رویدادهاى مثبت را دائمى مىدانند. فراگیرى به این معناست که بدبینها، شکستها و خوشبینها، موفقیتها را فراگیر مىدانند. شخصىسازى یعنى ناکامىها از نظر خوشبینها ناشى از علل بیرونى و از دید بدبینها، ناشى از عوامل درونى هستند. (سلیگمن و همکاران، 1996. ترجمه: داورپناه، 1383) بنابراین، منظور از خوشبینى در این پژوهش، «تلفیقى از گرایش و نگرش خوشبینانه درباره خدا، خود، افراد، اشیا، رویدادها و بهطور کلى جهان طبیعت است که بر اساس آن، نتیجههاى امیدوار کننده را بسته به توانایىهاى خود از جهان و رویدادهاى آن انتظار دارد و روش تبیین افراد نیز در آن نقش دارد». (نورى، زیر چاپ)
پژوهشها در زمینه رابطه خوشبینى و انگیزه پیشرفت در قالب «روش اسناد»،340«روش تبیین خوشبینانه»،341 «مکان کنترل»342 و رابطه آنها با انگیزه پیشرفت مطرح شدهاندو بررسىها در این زمینه به نتایج همسو دست نیافتهاند. رابطه خوشبینى با انگیزه پیشرفت را نخستین بار فیلسون و فلیپس343 (1984م.) مطرح کردند. به گفته آنان، روش اسناد خوشبینانه،هیجانهاى مثبت مانند امیدوارى و افتخار پس از موفقیت را افزایش مىدهد و هیجانهاى منفى مانند ترس و اضطراب را از انسان دور مىسازد. (به نقل از: ریو، 2001م.)
در پژوهشى دیگر، میان انگیزه پیشرفت و روش اسناد براى رویدادهاى خوب در ابعاد درونىـ بیرونى، کلىـ اختصاصى و پایدارـ ناپایدار، رابطه مثبت و معنادارى مشاهده شد. (زارعى، 1380) سختکوشى و رقابتجویى، دو مؤلفه از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت هستند. در این زمینه، بین انگیزه پیشرفت با عملکرد دبیران به دلیل رقابتجویى و سختکوشى، رابطه مثبت و معنادارى به دست آمد. (محمدىزاده، 1377) در بررسى دیگرى، میان امید، خوشبینى، مکان کنترل و خودمختارى رابطه مثبت قوى به دست آمد. (کراى آ. شوگرن،344 شان ج. لوپز،345 میشیل ال. ویمییر،346 تاد دى.لیتل،347 کیندى ال. پرسگراد،348 2006م.)
برخلاف پژوهشهاى بالا که نشاندهنده رابطه مثبت و معنادارى میان انگیزه پیشرفت و خوشبینى بودند، پژوهشهاى زیر به نتیجههاى متفاوتى دست یافتهاند. منظرى توکلى (1375) میان مکان کنترل و انگیزه پیشرفت، رابطه منفى و معنادار نشان داد. در پژوهشى دیگر، میان هیچکدام از وضعیتى که «من» با خود درگیر349 است ووضعیتى که با تکالیف درگیر350 مىشود، با انگیزه پیشرفت رابطه معنادار به دست نیامد.(سلمانىمقدم، 1380) همچنین میان انگیزه پیشرفت با روش اسناد براى رویدادهاى بد در بعد درونىـ بیرونى، رابطه منفى و معنادار به دست آمد و بین انگیزه پیشرفت با روش اسناد براى رویدادهاى بد در ابعاد پایدار ـ ناپایدار و کلى ـ اختصاصى رابطهاى مشاهده نگردید. (زارعى، 1380)
پرسشهایى که هدف این پژوهش را تشکیل مىدهند، با توجه به بررسىهاى انجام یافته در این زمینه مطرح مىشوند؛ پژوهشهاى انجام شده رابطه خوشبینى را در قالب «روش اسناد» و «روش تبیین» با «انگیزه پیشرفت» بررسى کردهاند و انگیزه پیشرفت را بدون تفکیک مؤلفههاى آن در نظر گرفتهاند. بنابراین، پرسشهاى زیر مطرح مىشوند که خوشبینى به صورت تعمیم یافته351 (خوشبین بودن به زندگى، دوستان، مدرسه،همسالان، خانواده، همکلاسىها، توانایىهاى خود و مردم) چه رابطهاى با انگیزه پیشرفت دارد؟ مؤلفههاى انگیزه پیشرفت (گرایش به پیشرفت زیاد، اجراى شایسته کار، انتخاب تکالیف دشوار، پشتکار و رقابتجویى) چه رابطهاى با خوشبینى دارد؟ خوشبینى فرد در زمینههاى خاص چه رابطهاى با مؤلفههاى انگیزه پیشرفت دارد؟ آیا سطح تحصیلات، نقشى در کاهش یا افزایش انگیزه پیشرفت دارد؟
فرضیههایى که پژوهش حاضر درصدد آزمودن آنهاست، با توجه به نظریه اتکینسون و زمینههاى پژوهشى در این زمینه مطرح مىشوند. اتکینسون احتمال فاعلى فرد درباره رسیدن به موفقیت و شکست را بخشى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت مىداند. از سوى دیگر، افراد خوشبین رسیدن به موفقیت و شکست را با درجه احتمال بالاتر ارزیابى مىکنند. روش تبیین، بر اساس برخى پژوهشها با انگیزه پیشرفت رابطه مثبت معنادارى دارد. بنابراین، فرضیه اصلى این است که انگیزه پیشرفت با خوشبینى رابطه مثبت دارد. فرضیههاى دیگر پژوهش عبارتند از: 1. «گرایش به پیشرفت» به عنوان یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت، با خوشبینى رابطه مثبت دارد؛ 2. «پشتکار» به عنوان یکى دیگر از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت، با خوشبینى رابطه مثبت دارد؛ 3. «اجراى شایسته کار» و «انتخاب تکلیفهاى دشوار» با خوشبینى رابطه مثبت دارد؛ 4. «رقابتجویى» به عنوان یکى از مؤلفههاى خوشبینى نمىتواند با خوشبینى رابطه مثبت داشته باشد؛ زیرا نگرش مثبت افراد به دیگران مانع رقابت مىشود؛ 5. افراد در موقعیت بالاتر، انگیزه پیشرفت کمترى دارند و میان افراد با توجه به سطح تحصیلات آنها، از نظر انگیزه پیشرفت تفاوت وجود دارد. مک کللند با ارزیابى مدیران ارشد دریافت که با افزایش موقعیتهاى شغلى و اجتماعى، انگیزههاى دیگرى غیر از انگیزه پیشرفت در افراد فعال مىشوند. (شولتز و شولتز، 1998م.، ترجمه: سیدمحمدى، 1379)
خوشبینى و بدبینى در منابع دینى با چه متغیرهاى روانى و معنوى ارتباط دارند؟ در آموزههاى اسلامى بر مفهوم خوشبینى بسیار توجه شده است. در یک بررسى تطبیقى، مفهوم خوشبینى در دیدگاه روانشناسى و آموزههاى دینى از چهار جنبه مقایسه شده است: 1. در آموزههاى دینى از خوشبینى در محیط فاسد و افراد غیر دیندار منع شده، ولى در پژوهشهاى روانشناسى، خوشبینى بدون توجه به جوامع و محیطها مطرح شده است؛ 2. منابع دینى خداوند را به عنوان تکیهگاه بزرگ خوشبینى مطرح مىکنند (اسناد کارها به خداوند)، ولى در روانشناسى علمى به این جهت توجه نشده است؛ 3. روانشناسى، خوشبینى را تنها در ارتباط با متغیرهاى مادى (موفقیت، رضایت از زندگى، افسردگى، پیشرفت تحصیلى و...) بررسى مىکند، ولى در منابع دینى، رابطه خوشبینى با متغیرهاى مادى و معنوى (افزایش ایمان، کاهش گناه، رسیدن به بهشت، پرهیزکارى، سلامت دین، خردمندى، موفقیت، آرامش روان، کسب محبوبیت و اخلاق نیکو) مطرح شده است؛ 4. ایجاد خوشبینى فعال352 در روانشناسى و دین مطرح شده است ویافتههاى روانشناسى در این زمینه، با آموزههاى دینى همسو است. (نورى، زیر چاپ)
مهمترین متغیرهایى که در آموزههاى دینى با خوشبینى و بدبینى مرتبط شدهاند، در ادامه مطرح مىگردند:
1. خوشبینى مایه آرامش قلب و روان انسان است: «حُسْنُ الظَّنِّ راحَةُ الْقَلْبِ وَ سَلامَةُ الدّینِ؛353 خوشبینى مایه راحتى قلب و سلامت دین است». بر همین معنا، در نامه امیرالمؤمنین علیهالسلام به مالک اشتر نیز تأکید شده است: «...بحسن الظن برعیتک فان حسن الظن یقطع عنک نصبا طویلا؛354 در مقام یک فرماندار، به مردم، خوشبین باش که خوشبینى رنج و اندوه درازمدت را از شما دور مىسازد».
همچنین در روایتهاى اسلامى آمده است: «خذ من حسن الظن بطرف تروح به قلبک...؛355 چنان به مردم خوشبین باش که قلبت در سایه آن آرام گیرد». نیز آمده است: «حسن الظن یخفف الهم؛356 خوشبینى اندوه را کاهش مىدهد». امام صادق علیهالسلام از قول پیامبر صلىاللهعلیهوآلهمىفرماید: «احسنو ظنونکم باخوانکم تغتنموا بها صفاء القلب و نماء الطبع؛357 فرد بدبین همواره از دیگران هراس دارد. از این رو، آرامش ندارد». نیز مىخوانیم: «من لم یحسن ظنه استوحش من کل احد؛358 هر که خوشبین نباشد، از هر کسى مىهراسد».
2. خوشبینى روابط میانفردى را آسان مىسازد و به جلب محبت دیگران مىانجامد: «من حسن ظنه بالناس حاز منهم المحبه».359
3. خوشبینى سبب موفقیت مىگردد: «بحسن النیات تنجح المطالب».360
4. خوشبینى به آسان شدن کارها مىانجامد: «خذ من حسن الظن بطرف... یرخ به أمرک؛361 آنچنان خوشبین باش که موجب راحتى کارَت شود»، ولى «بدبینى سبب خرابى کارها و تحریک بدىها مىگردد؛ سوء الظن یفسد الامور و یبعث على الشرور».362
5. خوشبینى با خردمندى در ارتباط است و از ویژگىهاى خردمندان به شمار مىرود: «ظن الصواب من شیم اولى الالباب»؛363 «حسن الظن من احسن الشیم و افضل القسم؛364 خوشبینى از بهترین ویژگىهاست»؛ «حسن الظن من افضل السجایا و اجزل العطایا؛365 خوشبینى از بهترین خلقهاست».
6. خوشبینى با نیت پاک در ارتباط است: «من حسن ظنه حسنت نیته».366 فرد بدبین، خصلتهاى بد خود را به دیگران فرافکنى مىکند. از همین رو، به همگان بدبین است: «الرجل السوء لا یظن باحد خیرا لانه لا یراه الا بوصف نفسه».367 کسانى که دیگران را تنها با حدس و گمان سرزنش مىکنند، نکوهش شدهاند: «یا عبید السوء تلومون الناس على الظن»؛368 یعنى خودشان بدند و از این رو، دیگران را بدون شواهد کافى بد مىدانند.
7. خوشبینى راه عبادت و پرستش را هموار مىسازد. پیامبر اسلام صلىاللهعلیهوآله مىفرماید: «حب الدنیا رأس کل خطیئه و رأس العباده حسن الظن باللّه»؛369 یعنى همچنان که حب دنیا در انجام دادن گناهان نقش اساسى دارد، خوشبینى به خداوند نیز در پرستش او نقش کلیدى دارد. از این رو، سلامت دین در گرو خوشبینى است. در مقابل، بدبینى عبادت را فاسد مى کند: «ایاک ان تسىء الظن فان سوء الظن یفسد العباده...».370 چه بسا یکى از موارد فاسد شدن عبادت این باشد که پاکى روان که هدف عبادت است، در اثر بدبینى از میان مىرود و دل انسان چرکین مىگردد.
8. خوشبینى، فرد را از مبتلا شدن به گناه باز مىدارد: «حسن الظن... ینجى من تقلد الإثم».371 بدبینى سبب افزایش گناهان مىگردد. در روایتى مىخوانیم: «ایاک ان تسىء الظن فان سوء الظن... یعظم الوزر».372 فرد بدبین چون دیگران را بد مىداند، از آنان بد مىگوید و در حق آنان، کارهاى ناروا انجام مىدهد. در نتیجه، گناهانش زیاد مىگردد.
9. خوشبینى از روابط با دیگران تأثیر مىپذیرد: «مجالسه الاشرار توجب سوء الظن بالاخیار؛373 همنشینى با افراد فاسد، سبب بدبین شدن به افراد نیک مىگردد».
10. خوشبینى در نتیجه توجه به جنبههاى مثبت دیگران به دست مىآید: «لا تظنن بکلمة خرجت من احد سوءا و انت تجد لها فى الخیر محتملا؛374 سخنى را که از دیگران مىشنوى، اگر مىتواند معناى خوب داشته باشد به معناى بد آن حمل نکن». افراد بدبین به سخنان بىاساس دیگران درباره دوستان خود توجه مىکنند: «یسمعون فیهم اقاویل الناس...».375
11. بدبینى با احساس حقارت فرد ارتباط دارد: «سوء الظن بمن لایخون من اللؤم؛376 بدبینى به فردى که خیانت نکرده باشد، ناشى از روحیه پست بودن فرد است».
12. بدبینى به دیگران، راه ستم کردن به آنها را هموار مىسازد: «سوء الظن بالمحسن شر الاثم و اقبح الظلم»؛377 بدبینى به فرد درستکار، بدترین گناه و زشتترین ستم است». همین معنا در روایت دیگرى نیز آمده است:
اذا استولى الصلاح على الزمان و اهله ثم اساء الظن رجل برجل لم یظهر منه خزیه فقد ظلم و اعتدى؛378 هرگاه درستکارى بر جامعهاى حاکم باشد و انسان به فردى که کار ناپسندى از او ندیده است، بدبین شود، در حق او ظلم کرده است.
13. بدبینى موجب بدگویى و غیبت از دیگران مىگردد: «من کثرت ریبته کثرت غیبته».379 به بیان دیگر، بین بدگویى از دیگران و بدبینى به آنها، رابطه تنگاتنگى وجود دارد.
14. بدبینى انسان را در شناخت افراد دچار مشکل مىسازد. در نتیجه، فرد بدبین نمىداند که چه کسى بدخواه او و چه کسى خیرخواه اوست: «من ساء ظنه بمن لایخون حسن ظنه بما لایخونه؛380 کسى که به افراد امین بدبین شود، به افراد خائن خوشبین مىگردد».
15. بدبینى اعتماد در روابط اجتماعى را از میان مىبرد؛ فرد بدبین به دیگران اعتماد ندارد و دیگران نیز به او بىاعتمادند: «شر الناس من لا یثق بأحد لسوء ظنه و لا یثق به أحد لسوء فعله؛381 بدترین مردم کسى است که به سبب بدبینى، بر دیگران اعتماد ندارد و دیگران نیز به خاطر بدرفتارىاش به او اعتماد ندارند».
16. بدبینى سبب کنجکاوى بیهوده و فضولى در کارهاى دیگران مىگردد: «سوء الظن یدعو الى التجسس...؛382 بدبینى فرد را به کنجکاوى و تجسس وا مىدارد».383
17. بدبینى به روابط اجتماعى دوستانه آسیب مىرساند و دوستىها را خدشهدار مىکند: «لا خیر فى صدیق ظنین؛384با وجود بدبینى میان دو نفر،دوستى بین آنها برقرار نمىماند»؛ نیز در روایتى آمده است: «من غلب علیه سوء الظن لم یترک بینه و بین خلیل صلحا؛ کسى که بدگمانى بر او چیره شود، میان او و دوستش، صلح و آرامشى نخواهد بود».385
18. بدبینى با ویژگىهاى درونى ترس، بخل و حرص در ارتباط است: «لا اجبن من مریب»؛386 «فان البخل و الجبن و الحرص غرایز شتى یجمعها سوء الظن باللّه؛387 بخل و ترس و حرص از خاستگاه واحد، یعنى بدبینى به خداوند ریشه مىگیرند».
19. بدبینى با ویژگى درونى نفاق و دورویى ارتباط دارد: «وَ یُعَذِّبَ الْمُنافِقِینَ وَ الْمُنافِقاتِ وَ الْمُشْرِکِینَ وَ الْمُشْرِکاتِ الظّانِّینَ بِاللّهِ ظَنَّ السَّوْءِ». (فتح: 6) این آیه، ویژگى بارز منافقان را بیان مىکند که بدبینى به خداوند است.
20. بدبینى از شک و تردید برمىآید: «الظن ارتیاب»، «الریبة توجب الظنة».388
21. بدبینى با زوال دین و ایمان در ارتباط است: «لا دین لمسئ الظن؛389 فرد بدبین دین ندارد»؛ «لا ایمان مع سوء الظن؛390 با بدبینى ایمانى براى فرد باقى نمىماند».
روش پژوهش
جامعه آمارى: جامعه آمارى این پژوهش، همه دانشپژوهان مرد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدسسرهدر سال تحصیلى 86 ـ 1385 است. دامنه سنى این دانشپژوهان، بین 20 تا 40 سال و شمار آنها1070 نفر است. نمونه مورد پژوهش، شامل 63 دانشپژوه است که به صورت نمونهگیرى تصادفى انتخاب شدند.
ابزار پژوهش: براى سنجش انگیزه پیشرفت از «آزمون انگیزه پیشرفت هلمریچ»391 استفادهشده است. این آزمون را هلمریچ و اسپنس392 در سال 1977م. تدوین کردند که شامل 19گویه است و به صورت کاملاً موافق، کمى موافق، نظرى ندارم، کمى مخالف و کاملاً مخالف درجهبندى شدهاند. هر گویه به ترتیب نمرههاى 5، 4، 3، 2 و 1 را دریافت مىدارند. در گزارش برگر اعتبار و روایى آزمون، مطلوب گزارش شده است. (به نقل از: دارابى، 1380) شریفى و دارابى براى نخستین بار آن را به فارسى برگرداندند و شاخصهاى روایى، اعتبار و هنجار آزمون مورد بررسى مجدد قرار گرفت. (دارابى و شریفى، 1378) در این بررسى، ضریب اعتبار آزمون با روش بازآزمایى به فاصله زمانى سه هفته 81/0، به روش دونیمهسازى 83/0 و آلفاى کرونباخ 62/0 گزارش شده است. روایى مقیاس با روش تحلیل عاملى تأیید شده و همبستگى تمام گویهها با نمره کل معنادار بوده است. همبستگى نمرههاى کل با معدل درسى نیز معنادار گزارش شده است.
براى سنجش خوشبینى از «آزمون خوشبینى»393 استفاده گردید. این آزمون از پایگاهاینترنتى «تست کافه کام»394 دریافت شد و با مشاورت استاد راهنماى پژوهش، از میانچندین آزمون دیگر براى این پژوهش مناسب تشخیص داده شد. این آزمون، داراى 40 گویه است که پاسخ فرد در هر گویه به صورت کاملاً موافق، موافق، نسبتا موافق و مخالف درجهبندى شده است و به ترتیب، نمرههاى 3، 2، 1 و صفر دریافت مىدارند. نسخه اصلى آزمون، خوشبینى را در هشت زمینه کار، امور منزل، دوستان، همسالان، زندگى، همکاران، و مسائل تحصیلى مىسنجید. پژوهشگر این آزمون را به فارسى برگرداند و 10 گویه دیگر که خوشبینى به «مردم» و «توانایىهاى فرد» را مىسنجند، به آن افزود. سرانجام آزمون داراى 50 گویه شد که خوشبینى را در 10 زمینه مىسنجید. ترجمه آزمون پس از مشاورت با استاد راهنما و دو نفر از دانشپژوهان کارشناسى ارشد روانشناسى به صورت نسخه نهایى تنظیم گردید و بر روى 20 نفر از طلبههاى حوزه علمیه قم اجرا گردید و اعتبار درونى آن به روش آلفاى کرونباخ 80/0 به دست آمد. با توجه به اینکه نمونه مورد پژوهش، بیشتر با مسائل مربوط به کار و امور منزل (طلبههاى خوابگاهى) سر و کار نداشتند، گویههاى مربوط به این دو حوزه از آزمون حذف گردید. سرانجام، بار دیگر آزمون با 40 گویه بر روى 30 نفر از طلبههاى حوزه علمیه قم اجرا گردید و ضریب اعتبار درونى به روش آلفاى کرونباخ 84/0 به دست آمد.
دادههاى این دو آزمون، با نرمافزار spss و با استفاده از مدلهاى آمارىt ، همبستگى پیرسون و مدل رگرسیون خطى گام به گام و پسرونده تجزیه و تحلیل شد.
شرکت کنندگان در این آزمون، کاملاً در جریان پژوهش قرار گرفتند و پیش از اجراى آزمون، به آنان توضیح داده شد که این آزمونها نگرش (خوشبینى) آنان را در زمینه مسائل مختلف ارزیابى مىکنند.
یافتهها
یافتهها نشان مىدهند بین میانگین دانشجویان کارشناسى و کارشناسى ارشد، از نظر انگیزه پیشرفت تفاوت معنادارى وجود ندارد. (نمودار شماره 1)
سطح تحصیلات تعدادمیانگین انحراف معیاردرجه آزادىمقدار tسطح معنادارى انگیزه پیشرفت کارشناسىکارشناسى ارشد 441938/7689/74 82/5061/8 6181/0411/0
نمودار شماره (1) ـ مقایسه انگیزه پیشرفت دانشپژوهان کارشناسى و کارشناسى ارشد با استفاده از آزمون tگروههاى مستقل
با توجه به مقدار t به دست آمده (81/0) در نمودار شماره 1 بین میانگین انگیزه پیشرفت دانشپژوهان کارشناسى و کارشناسى ارشد تفاوت معنادار وجود ندارد. در این پژوهش، t نمودار با درجه آزادى 61 و سطح معنادارى 05/0 براى آزمون دو دامنه 67/1 مىشود و چون t به دست آمده (81/0) از این مقدار کمتر است، تفاوت معنادار نیست.
میزان رابطه همبستگى بین مؤلفههاى انگیزه پیشرفت با نمره کل خوشبینى و نیز میزان رابطه میان نمره کل انگیزه پیشرفت با نمره کل خوشبینى در نمودار شماره 2 نشان داده شده است.
عوامل خوشبینى شاخصگرایش به پیشرفتپشتکارانتخاب تکالیف دشواراجراى شایسته کارهارقابتجویى نمره کل انگیزه پیشرفتخوشبینى همبستگى (**) 330/0(**) 342/0060/0 -102/0058/0- (*) 294/0 معنادارى 008/0006/0640/0424/0649/0019/0انگیزه پیشرفتهمبستگى (**) 546/0(**) 634/0(**) 435/0(**) 581/0(**) 665/01معنادارى 0001/0 0001/0 0001/0 0001/0 0001/0 تعداد636363636363
نمودار شماره (2) ـ همبستگى بین عوامل انگیزه پیشرفت، خوشبینى و نمره کل انگیزه پیشرفت
همچنانکه در نمودار شماره 2 دیده مىشود، بین نمره کل خوشبینى و نمره کل انگیزه پیشرفت، بدون در نظر گرفتن عامل رقابتجویى در سطح معنادارى (05/0)، رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین «گرایش به پیشرفت» و «پشتکار» دو تا از پنج مؤلفه انگیزه پیشرفت، به طور مستقل با نمره کل خوشبینى رابطه مثبت معنادار دارند. اما «انتخاب تکالیف دشوار»، «اجراى شایسته کارها» و «رقابتجویى» که سه مؤلفه دیگر انگیزه پیشرفت هستند، هیچ کدام جداگانه با خوشبینى رابطه معنادار ندارند، ولى تمامى پنج مؤلفه انگیزه پیشرفت با نمره کل انگیزه پیشرفت، داراى رابطه مثبت و معنادارى هستند که نشان دهنده ثبات درونى ابزار پژوهش است.
میزان رابطه میان مؤلفههاى پنجگانه انگیزه پیشرفت و حیطههاى هشتگانه خوشبینى در نمودار شماره 3 ارائه شده است.
مردمتوانایىها برنامهدرسى همکلاسىها خانوادهزندگىهمسالان دوستانرقابتجویى 072/-024/0- 025/0016/0- 032/0136/0- 046/0- 099/0- اجراىشایسته کارها 038/0091/0039/0078/0(*)274/0 026/0- 060/0001/0گرایش به پیشرفت175/0(*)321/0 158/0233/0(*)360/0 144/0201/0180/0انتخابتکالیف دشوار 067/0086/0- 097/0114/0- 094/0086/0- 082/0- 214/0- پشتکار081/0207/0182/0164/0(**)403/0 (*)291/0 178/0(**)365/0 نمره کلانگیزه پیشرفت 150/0201/0190/0127/0(**)464/0 147/0142/0142/0
نمودار شماره (3) ـ همبستگى میان زمینههاى خوشبینى و مؤلفههاى انگیزه پیشرفت
در این نمودار، میان «خوشبینى به خانواده» با سه مؤلفه انگیزه پیشرفت، یعنى «اجراى شایسته کارها»، «گرایش به پیشرفت» و «پشتکار» و نیز نمره کل انگیزه پیشرفت، همبستگى مثبت معنادارى وجود دارد. همچنین بین «پشتکار» یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت، با «خوشبینى به زندگى» و «خوشبینى به دوستان» نیز همبستگى مثبت و معنادارى وجود دارد. نیز بین «گرایش به پیشرفت» که یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت است با «خوشبینى به توانایىهاى خود» نیز همبستگى مثبت و معنادارى وجود دارد. نتیجه آزمون نشان داد که از میان زمینههاى مختلف خوشبینى، خوشبینى به خانواده، بالاترین همبستگى را با انگیزه پیشرفت دارد که نشان دهنده نقش مؤثر خانواده در ایجاد انگیزه پیشرفت و خوشبینى در افراد است.
هر کدام از زمینههاى خوشبینى تا چه حدى مىتوانند انگیزه پیشرفت را پیشبینى کنند؟ این رابطه با استفاده از مدل آمارى رگرسیون خطى گام به گام395 تعیین شده است. دراین مدل، انگیزه پیشرفت به عنوان متغیر وابسته و هشت مؤلفه خوشبینى به عنوان متغیرهاى مستقل در نظر گرفته شدهاند. نتیجه را در نمودار شماره 4 ببینید.
شاخصهاضریب همبستگىضریب تعیینضریب تعیین چندگانهانحراف معیار ضریب متغیرهاى مستقلچندگانه396چندگانه397تعدیل شده398تعیین چندگانه399
خوشبینى به خانواده
464/0215/0203/057272/4
خوشبینى در تمام
زمینهها
485/0235/0122/079920/4
نمودار شماره (4) ـ میزان رگرسیون مؤلفههاى خوشبینى به عنوان متغیرهاى مستقل و انگیزه پیشرفت به عنوان متغیر وابسته
بنابر این نمودار، بر اساس مدل رگرسیون گام به گام، هشت زمینه خوشبینى به عنوان متغیرهاى مستقل در محاسبه دخالت داده شدند. تنها «خوشبینى به خانواده»، از میان هشت زمینه خوشبینى در محاسبه تأثیرگذار واقع شد؛ یعنى میزان 215/0 از تغییرهاى متغیر انگیزه پیشرفت به واسطه خوشبینى به خانواده قابل پیشبینى است. این در حالى است که تمام زمینههاى خوشبینى که با مدل رگرسیون پسرونده400 محاسبه شدند، تنها235/0 از تغییرهاى انگیزه پیشرفت را پیشبینى مىکنند.
اگر خوشبینى را به عنوان متغیر وابسته در نظر بگیریم، هر کدام از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت به عنوان متغیرهاى مستقل، چند درصد از تغییرهاى آن را پیشبینى مىکنند؟ این میزان در نمودار شماره 5 نشان داده شده است.
شاخصهاضریب همبستگىضریب تعیینضریب تعیین چندگانهانحراف معیار ضریب متغیرهاى مستقلچندگانهچندگانهتعدیل شدهتعیین چند گانه
«پشتکار» و «گرایش به پیشرفت»
404/0163/0135/097242/12
تمامى پنج مؤلفه انگیزه پیشرفت
432/0187/0115/012351/13
نمودار شماره (5) ـ میزان رگرسیون مؤلفههاى انگیزه پیشرفت به عنوان متغیرهاى مستقل و خوشبینى به عنوان متغیر وابسته
با توجه به این نمودار، بر اساس محاسبه رگرسیون گام به گام، «پشتکار» و «گرایش به پیشرفت» نزدیک به 163/0 از تغییرهاى خوشبینى را پیشبینى مىکنند؛ در حالى که کل مؤلفههاى انگیزه پیشرفت بر اساس محاسبه رگرسیون پسرونده میزان 187/0 از تغییرهاى خوشبینى را پیشبینى مىکنند و دیگر تغییرهاى خوشبینى، سهم متغیرهاى دیگر است.
نتیجهگیرى
هدف این پژوهش، تعیین رابطه بین انگیزه پیشرفت و خوشبینى و نیز رابطه میان مؤلفههاى انگیزه پیشرفت (گرایش به پیشرف، پشتکار، اجراى شایسته کارها، انتخاب تکالیف دشوار و رقابتجویى) و زمینههاى مختلف خوشبینى (خوشبینى به دوستان، همسالان، همکلاسىها، خانواده، زندگى، درس، توانایىهاى خود و مردم) بود. نتیجه پژوهش نشان داد انگیزه پیشرفت (با حذف مؤلفه رقابتجویى) با نمره کل خوشبینى رابطه مثبت و معنادارى دارد، ولى اگر رقابتجویى به عنوان یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت در محاسبه دخالت داده شود، این رابطه مثبت از معنادار بودن خارج مىگردد و تنها رابطه در حد 20/0 به دست مىآید.
به احتمال، رقابتجویى یک رفتار فرهنگى است که بیشتر در فرهنگ غرب بر آن تأکید مىشود، ولى در فرهنگ ما این گونه نیست. پس بدون توجه به مؤلفه رقابتجویى، نمرههاى حاصل از دیگر مؤلفههاى انگیزه پیشرفت با خوشبینى رابطه مثبت معنادار دارد. این یافته با فرضیهاى که از نظریه اتکینسون به دست مىآید و اینکه افراد خوشبین با احتمال فاعلى بیشترى، دستیابى به موفقیت و دورى جستن از شکست را ارزیابى مىکنند، همسو است. همچنین با مطالعه درباره روش تبیین (خوشبینى در برابر بدبینى) و پیشرفت دانشآموزان در ریاضى نیز هماهنگ است. در این پژوهش، نمرههاى خوشبینى دانشآموزان (با استفاده از پرسشنامه روش تبیین کودکان)401 با نمره جارىریاضى و نمرههاى 2 و 3 ماه پیش آنها مقایسه شد و میان نمره خوشبینى و نمره ریاضى، رابطه مثبت معنادار به دست آمد. (شیرلى، ام.402 یاتیس، گریگورى سى. آر.یاتیس،403 آر. مارک لیپیت،404 1995م.)
یافتههاى پژوهش حاضر نشان مىدهند که خوشبینى به خانواده از میان پنج مؤلفه انگیزه پیشرفت با سه مؤلفه (گرایش به پیشرفت، اجراى شایسته کارها و پشتکار) رابطه مثبت معنادار دارد؛ یعنى خوشبینى به خانواده در مقایسه با زمینههاى دیگر خوشبینى، رابطه قوىترى با انگیزه پیشرفت دارد. به احتمال، زمینههاى تربیتى و خانوادگى که در مورد خوشبینى و انگیزه پیشرفت وجود دارد، باعث رابطه قوىتر این دو متغیر گردیده است. بررسىهاى زیر، نقش زمینههاى خانوادگى را در تقویت انگیزه پیشرفت نشان مىدهند: اتکینسون (به نقل از: پترى، 1990م.) یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت را «گرایش به پیشرفت» مىداند و آن را عاملى درونى مىشمارد که در زمینههاى خانوادگى ریشه دارد. پژوهش بویل405 نشان داد که گرایش به خانواده از متغیرهاى پیشبینى خوببراى انگیزش پیشرفت در دانشآموزان بوده است. همچنین هریس406 (1993م.) شمارىاز زنان سیاه و سفید پوست را با توجه به عوامل مختلف بررسى کرد و در زمینه خانواده به این نتیجهها رسید که کار مادر در خارج از خانه و احساس مثبت به پدر (خوشبین بودن به پدر) با انگیزش پیشرفت رابطه معنادار دارد. (به نقل از: دارابى، 1380) از سوى دیگر، سلیگمن (1995م.، ترجمه: داورپناه، 1383) زمینههاى خانوادگى را از ریشههاى قوى خوشبینى مىداند و مىگوید کودکان نهتنها انجام دادن کارها، بلکه روش تبیین و چگونگى علتیابى امور و رویدادها را از والدین خود مىآموزند. در یک پژوهش طولى چهار ساله که انگیزه پیشرفت و خوشبینى در آن، نقش میانجى داشتند، متغیرهاى مربوط به خانواده (وضعیت اجتماعىـ اقتصادى، شمار افراد خانواده، شغل والدین)، متغیرهاى انگیزه پیشرفت، خوشبینى، بهزیستى روانى407 و ارزیابى فرد از سلامت خودرا پیشبینى کردند. (تانى کاسیدى،408 2000م.)
گرایش به پیشرفت، یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت است که با نمره کل خوشبینى رابطه مثبت معنادار نشان مىدهد. این یافته با نتیجه وندا بویر409 (2006م.) درباره روشتبیین خوشبینانه و پیشرفت تحصیلى هماهنگ است. او با استفاده از روش «تحلیل محتواى واژه به واژه تبیینها»410 که پیترسون،411 لوبورسکى412 و سلیگمن (1983م.) آنرا براى سنجش سبک تبیین ابداع کردند، انشاهاى 48 دانشجوى دختر را از نظر روش تبیین خوشبینانه و بدبینانه تحلیل کرد. روش تبیین مثبت دانشجویان از رویدادهاى خوب، با نمرههاى پایان ترم آنان، رابطه مثبت و معنادارى داشت، ولى میان روش تبیین خوشبینانه دانشجویان از رویدادهاى بد با نمرههاى پایان ترم رابطه معنادارى به دست نیامد.
پشتکار نیز یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت است که با نمره کل خوشبینى، رابطه مثبت و معنادارى نشان مىدهد. این یافته با دیدگاه سلیگمن همسو است که خوشبینى و پشتکار را در ارتباط با هم و از ویژگىهاى مثبت انسانى مىداند. (سلیگمن و شخزنتمیالى،413 2000م.) کریستوفر پترسون414 (2000م.) نیز نشان داد خوشبینى بهعنوان یک ویژگى روانشناختى سودمند با خُلق مطلوب415 و پشتکار رابطه مثبت دارد.رابطه این دو متغیر نشان داد که افراد خوشبین به موفقیت امیدوارترند. از این رو، براى رسیدن به نتیجه، از خود پشتکار نشان مىدهند. بنابر نظریه اتکینسون، افراد خوشبین با احتمال فاعلى بیشتر در پى دستیابى به نتیجه و موفقیت هستند.
رقابتجویى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت، نهتنها رابطه مثبت با خوشبینى ندارد، بلکه رابطه منفى نیز دارد. البته این رابطه چنان نیست که معنادار باشد. این یافته خلاف انتظار نیست؛ زیرا به نظر مىرسد افراد خوشبین بیشتر با دیگران به صورت همکارانه و رفاقتى برخورد مىکنند تا به صورت رقابتى. نتیجه کنونى با پژوهشى که درباره «رابطه خوشبینى به همسالان»416 و «کفایت اجتماعى»417 انجام شد، همسو است. در این بررسى،خوشبینى به همسالان، با متغیرهاى غیر رقابتى مانند رفاقت و همکارى بیشتر و نداشتن احساس تنهایى، رابطه معنادار دارد. (دانین پى. دپتیول،418 رابرت کوهن،419 لسلى سى.فلیپس،420 سیدنى آى،421 2006م.)
یافتههاى پژوهش حاضر نشان مىدهند که میان سطوح انگیزه پیشرفت در دانشپژوهان کارشناسى و کارشناسى ارشد تفاوت معنادارى وجود ندارد. این یافته با نتایجى که مک کللند از بررسى بر روى مدیران ارشد به دست آورد، همسو نیست. او دریافت که وقتى مدیران ارشد به موقعیتهاى بالاتر مىرسند، نمره انگیزه پیشرفتشان پایین مىآید. به نظر مک کللند، به احتمال زیاد انگیزههاى دیگرى مانند قدرت و شهرت در این موقعیتها براى فرد اهمیت مىیابد. (شولتز و شولتز 1998م.، ترجمه: سیدمحمدى، 1379)
یافته پژوهش حاضر را مىتوان این گونه تفسیر کرد که دانشپژوهان کارشناسى ارشد مورد آزمون، در حدى از موقعیت اجتماعى نرسیدهاند که انگیزه پیشرفت در آنان کاهش یابد.
نتیجه: فرضیه اول پژوهش به صورت مشروط تأیید مىشود؛ یعنى انگیزه پیشرفت بدون در نظر گرفتن مؤلفه رقابتجویى و در قالب دیگر مؤلفههاى خود با خوشبینى رابطه مثبت و معنادارى دارد. فرضیه دوم، یعنى تفاوت مؤلفههاى انگیزه پیشرفت درباره خوشبینى نیز تأیید مىگردد؛ زیرا گرایش به پیشرفت به عنوان یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت با خوشبینى رابطه مثبت معنادار دارد. پشتکار نیز به عنوان یکى از مؤلفههاى انگیزه پیشرفت، با خوشبینى رابطه مثبت معنادار دارد. اما «اجراى تکلیفهاى دشوار» و «اجراى شایسته کارها» با خوشبینى رابطه ندارند. فرضیه سوم نیز تأیید مىشود که میان رقابتجویى و خوشبینى رابطه معنادارى وجود ندارد. در این پژوهش، فرضیه چهارم که انگیزه پیشرفت افراد بر اساس سطح تحصیلات آنها تفاوت دارد، تأیید نشد.
محدودیتهاى پژوهش حاضر، به روایى بیرونى و ابزار پژوهش مربوط مىشود. جامعه مورد پژوهش، از آموزشهاى حوزوىـ دانشگاهى برخوردارند. این ویژگى، تعمیم نتیجهها را در دیگر قشرهاى جامعه با احتیاط روبهرو مىسازد. آزمون ارزیابى انگیزه پیشرفت در ایران بر روى دانشآموزان دوره متوسطه هنجاریابى شده است و استفاده از آن در دانشجویان با محدودیت روبهرو است. محدودیتهاى دیگرى مانند شمار افراد نمونه و هنجاریابى نشدن آزمون خوشبینى نیز در این پژوهش وجود دارند.
پیشنهادها: نقش محیط اجتماعى در ایجاد خوشبینى یا بدبینى افراد، از موضوعهایى است که بدان توجه نشده است. پژوهشهاى سلیگمن، به سهم زمینههاى خانوادگى در ایجاد خوشبینى بیشتر توجه داشته است. همچنین باورهاى مذهبى مانند اینکه خداوند یاور انسان و حلال گرفتارىهاى اوست، چه سهمى در ایجاد خوشبینى دارد؟ خوشبینى در جوامع فاسد چه پىآمدهایى دارد و چه آسیبهایى را تقویت مىکند؟
منابع
الف) فارسى و عربى
1. باقرى، مسعود، «بررسى رابطه شیوههاى فرزندپرورى با انگیزه پیشرفت و رابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلى دانشآموزان پسر دوره راهنمایى اهواز»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، اهواز، دانشگاه شهید چمران، 1372.
2. تهمتن، کلثوم، «بررسى ارتباط شیوههاى فرزندپرورى والدین و انگیزه پیشرفت در دانشآموران دختر و پسر مقطع راهنمایى شهرستان فسا»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه شیراز، دانشکده تحصیلات تکمیلى، 1377.
3. خداپناهى، محمدکریم، «انگیزش و هیجان»، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم، 1379.
4. خیرى، عامر، «مقایسه انگیزش پیشرفت بین دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاههاى ایلام»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده تربیت بدنى و علوم ورزشى، 1379.
5. دارابى، جعفر، «رابطه جوّ خانواده، پایگاه اجتماعى و مکان کنترل با انگیزش پیشرفت در دانشآموزان سال سوم متوسطه در سال تحصیلى 78 - 1377»، فصلنامه تعلیم و تربیت نشریه پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، سال هفدهم، شماره 3، شماره مسلسل67، پاییز 1380.
6. زارعى، علیرضا، «بررسى رابطه بین سبکهاى اسنادى و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلى در میان دانشآموزان سال دوم رشته ریاضى دبیرستانهاى دولتى شهر اراک در سال تحصیلى 80 - 1379»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسى و علوم تربیتى، 1379.
7. سلمانىمقدم، زهرا، «بررسى رابطه وضعیت خوددرگیر و کاردرگیر با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلى دانشآموزان سال سوم متوسطه شهرستان تبریز 80 ـ 1379»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتى و روانشناسى، 1380.
8. شولتز دوان، و شولتز آلن سیدنى، نظریههاى شخصیت، ترجمه: یحیى سیدمحمدى، تهران، انتشارات ویرایش، چاپ ششم، 1383.
9. فهیمزاده، صدیقه، «بررسى تأثیر آموزش راهبردهاى فراشناختى بر انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه اراک»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه الزهرا علیهاالسلام، دانشکده علوم تربیتى و روانشناسى، 1381.
10. محمدىزاده، رضا، «بررسى رابطه انگیزه پیشرفت با عملکرد دبیران دبیرستانهاى شهر بم»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامى، واحد کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانى، 1377.
11. منظرى توکلى، علیرضا، «بررسى رابطه انگیزه پیشرفت، هسته کنترل و پیشرفت تحصیلى در بین دانشآموزان مقطع متوسطه»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه شیراز، 1375.
12. موسوى دهموردى، على، «رابطه خشنودى شغلى و انگیزه پیشرفت با سلامت روانى و مسئولیتپذیرى مربیان تربیتى مرد آموزشگاههاى اهواز»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، اهواز، دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتى و روانشناسى، 1377.
13. نصیرى شیخانى، مهدى، «بررسى رابطه عوامل روانى با نگرش شغلى گروهى از دانشجویان شاغل و غیر شاغل دانشگاه شیراز»، (پایاننامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه شیراز، 1373.
14. دارابى، جعفر، پاشا شریفى، حسن، «هنجاریابى مقیاس انگیزش پیشرفت هلمریچ براى دانشآموزان دوره متوسطه استان مازندران»، سارى، مرکز تحقیقات آموزش و پرورش استان مازندران، 1378.
15. سلیگمن، مارتین اى. پى، رایویچ کارن، کاکس لیزا جى، گیلهام جین، کودک خوشبین، ترجمه: فروزنده داورپناه، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، 1383.
16. آمدى، عبدالواحد بن محمد تمیمى، تصنیف غررالحکم و دررالکلم آمدى، تحقیق: المصطفى الدرایتى، قم، مرکز البحث والتحقیق للعلوم الاسلامیه، مکتب الاعلام الاسلامى، الطبعه الاولى، بىتا.
17. امامعلى علیهالسلام، نهجالبلاغه، ترجمه: سیدجعفر شهیدى، تهران، انتشارات انقلاب اسلامى، چاپ چهارم، 1372.
18. محدث، سیدجلالالدین، فهرست موضوعى شرح فارسى غرر و درر آمدى، انتشارات دانشگاه تهران، مجلد هفتم، 1346.
19. نورى، نجیباللّه، «نقش خوشبینى در کاهش اضطراب»، مجله راه تربیت، شماره 3، قم، مرکز جهانى علوم اسلامى، 1386.
20. شیخ عباس قمى، سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار، ج 2، ایران، دار الاسوه لطباعه و النشر، چاپ دوم، 1416 ق.
ب) لاتین
1. Christopher Peterson, The Future of Optimi, Journal of American Psychologist, Volume 55, Issue 1, January, 2000.
2. Patricia A. Dunavold "Happiness, Hope, and Optimism", www. California State University, Northridge, 1997.
3. Daneen P. Deptulaa; Robert Cohen; Leslie C. Phillipsen; Sydney Ey, "Expecting the best: The relation between peer optimism and social competence", The Journal of Positive Psychology, Volume 1, Issue 3 July, 2006.
4. Karrie A. Shogren a; Shane J. Lopez a; Michael L. Wehmeyer a; Todd D. Little a; Cindy L. Pressgrove,"The role of positive psychology constructs in predicting life satisfaction in adolescents with and without cognitive disabilities: An exploratory study", The Journal of Positive Psychology, Volume 1, Issue 1 January, 2006.
5. Martin E. P. Seligman and Mihaly Csikszentmihalyi, Positive Psychology: An Introduction American Psychologist, Volume 55, Issue 1, January, 2000.
6. Petri, Herbert L, Motivation, theory, research, and applications, third Edition, wadsworth publishing, California, US, 1996.
7. Wanda Boyer, "Accentuate the positive: the relationship between positive explanatory style and academic achievement of prospective elementary teachers", Journal of Research in Childhood Education, September, 2006.
8. Cole, James S. and Denzine, Gypsy, M, "Achievement motivation and Personlity", Jornal of college reading and learning, 34 spring 2004. www. Eric.
9. Reeve, Johnmarshall, understanding Motivation and Emotion, Eral Mcpeek bublisher, third Edition, United State, 2001.
297 دانشپژوه کارشناسى ارشد روانشناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدسسره.
298 استاد راهنماى پژوهش و استادیار دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى تهران.
299. «من اعتدل یوماه فهو مغبون»، شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج4، ص 381.
30070. Motivation for achievement.
30171. David McCelland.
30272. Petri, Herbert L.
30373. Henry Murray.
30474. Thematic Apperception Test (TAT).
30575. John Atkinson.
30676. Expectancy-value.
30777. Tendency to achievement.
30878. Tendency to avoid failure.
30979. Motive for success.
31080. Probablity of success.
31181. Incentive value of achieveing success.
31282. Motive to avoid failure.
31383. Subjective probablity of failure.
31484. Incentive value of failure.
31585. Competence.
31686. Mastery.
31787. Independence training.
31888. Self reliance.
31989. Outonomy.
32090. High performance aspirations.
32191. High standard of exellence.
32292. High ability self concept.
32393. Positive value for achievement related pursuits.
32494. Independence training.
32595. Mastery learning.
32696. Care training.
32797. Ames & Ames.
32898. Perception of high ability.
32999. Adoption of a mastiry orientation.
330100. High expectation for success.
331101. Strong valuing of achievement.
332102. Optimistic attributional style.
333103. Seekikn Optimal challenge.
334104. Martin E. P. sligman.
335105. Learned helplessness.
336106. Explanatory style.
337107. Permanence.
338108. Pervasiveness.
339109. Personalization.
340110. Attributional style.
341111. Optimistic explantory style.
342112. Locus of control.
343113. Felson & philips.
344114. Karrie A. shogren.
345115. Shane J. Lopez.
346116. Michael L. Whmeyer.
347117. Todd D. Little.
348118. Cindy L. Pressgrove.
349119. Involvement ego.
350120. Involvement task.
351121. General optimism.
352122. Dynamic optimism.
353. عبدالواحد، آمدى، غرر الحکم، ح4816.
354. نهج البلاغه، نامه 53.
355. على بن عیسى اربلى، کشفالغمة، ج 2، ص 208.
356. غرر الحکم، ح 5323.
357. مستدرک الوسائل، ج 9، ص 145.
358. تصنیف غرر الحکم، ص254، ح 5333.
359. همان، ص253، ح 5331.
360. همان، ص 254.
361. کشفالغمة، ج 2، ص 208.
362. تصنیف غرر الحکم، ص263، ح 5671.
363. همان، ح 5318.
364. همان، ح4824.
365. همان، ح4834.
366. همان، ح8457.
367. همان، ح5667.
368. میزان الحکمه، ماده ظن، ج 5، ص 625.
369. عوالى اللآلى، ج 1، ص27، ح9.
370. تصنیف غرر الحکم، ص 263، ح 5668.
371. غرر الحکم، ح5323.
372. تصنیف غرر الحکم، ص 263، ح5668.
373. میزان الحکمه، ماده ظن، ج 5، ص 627.
374. تصنیف غرر الحکم، ص 264، ح 5687.
375. شیخ عباس قمى، سفینة البحار، ج2، ص111.
376. تصنیف غرر الحکم، ص 263، ح5673.
377. همان، ح5672.
378. همان، ح5670.
379. همان، ح5679.
380. همان، ح5680.
381. همان، ص 263، ح، 5675.
382. سنن بیهقى، ج 6، ص 85.
383. شهید ثانى، کشف الریبه، ص 22 ـ 23.
384. محمدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج71، ص165.
385. غرر الحکم، ح 8950.
386. همان، ص264، ح5690.
387. نهج البلاغه فیض الاسلام، نامه 53، قسمت 16، ص998.
388. تصنیف غررالحکم، ص 263، ح 5665 و 5666.
389. غرر الحکم، ح10511.
390. همان، ح10534.
391123. Holmerich Ahcievement Motivation Test.
392124. Spense.
393125. Optimism test.
394126. www.testcafe.com
395127. stepwise.
396128. R
397129. R Square.
398130. Adjusted R Square.
399131. Std. Error of the Estimate.
400132. Backward.
401133. Children Attrbutional Style Questionnaire.
402134. Shirley M. Yates.
403135. Gregory C.R. Yates.
404136. R.Mark Lippett.
405137. Boil.
406138. Harris S.M.
407139. Psychological well-being.
408140. Tony Cassidy.
409141. Wanda Boyer.
410142. Content analysis of vrbatim expenctations.
411143. peterson.
412144. Luborsky.
413145. Csikszentmilalyi.
414146. Christopher Peterson.
415147. Good mood.
416148. Peer optimism.
417149. Social competence.
418150. Daneen P.Deptula.
419151. Robert Cohen.
420152. Leslie C. phillipsen.
421153. Sydkey Ey.
422 دانشپژوه کارشناسى ارشد روانشناسى بالینى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قم.
423 استاد راهنماى پژوهش و استادیار دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى تهران.
424154. Argyle . Michael & Martin , M & Lu , L
425155. Furnham & Brewing , C
426156. Hotard , S . R & McFatter , R . M
427157. Mayers , D . G & Diener , E
428158. Costa , P . T & Mc Care , R . R
429159. Francis , L . J & Brewing , C
430160. Pavot , W & Diener , E & Fugita , F
431161. Static extroversion.
432. برگرفته از: عبداللّه جوادى آملى، انتظار بشر از دین، 1380.
433. رعد: 28.
434162. Watson , D & Clark , L . A
435163. Schumann , M
436164. Myers, D . G.
437165. Inglehart , R
438166. The Psychology of Happiness.
439167. Beck Depression Inventory (BDI)
440168. Aaron T . Beck
441169. Ward , C . H
442. در این منبع، به اسامى همکاران اشارهاى نشده بود.
443170. Hamilton Depression Scale.
444171. Zung Scale.
445172. Hersen , M & Bellack.
446173. Williams, J.J
447174. Oxford Happiness Inventory (OHI)
448175. Noor, N.M
449176. Francis , L . J & Brewing , C
450177. Reliability.
451178. Spearman-Brown.
452179. Diener.
453180. Lucas.
454181. Oishi.
455. «ذکر اللّه مسرّة کل متقٍ ولذة کل موقنٍ»، تصنیف غررالحکم، شماره 3653، ص 189.