روان‌شناسی و دین، سال هفتم، شماره سوم، پیاپی 27، پاییز 1393، صفحات 65-

    مقایسه مشکلات رفتاری کودکان در خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمدرضا احمدی محمدآبادی / *دانشیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / m.r.ahmadi313@gmail.com
    سیدعباس ساطوریان / *دکتری - روان شناسی موسسه / sabbas61@gmail.com
    کارینه طهماسیان / *استادیار - دانشگاه شهید بهشتی / KTAHMASSIAN@YAHOO.COM
    چکیده: 
    پژوهش حاضر به مقایسه میزان مشکلات رفتاری برونی سازی و درونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی در خانواده های تک فرزند و دو فرزند شهرستان یزد می پردازد. روش این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است. نمونه مورد پژوهش، 308 نفر از دانش آموزان پایه اول تا ششم مدارس ابتدایی شهرستان یزد (163 تک فرزند و 145 دو فرزند)، به همراه والدین آنان هستند که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، سیاهة رفتاری کودکان (CBCL) به همراه فرم اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته است. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه، حاکی از معناداری تفاوت میانگین مشکلات رفتاری اعم از مشکلات برونی سازی و درونی سازی، میان تک فرزندی ها و دو فرزندی ها بود. براساس یافته های به د ست آمده می توان گفت: کودکان خانواده های دو فرزند، در مشکلات رفتاری اعم از مشکلات درونی سازی و مشکلات برونی سازی، میانگین کمتر و وضعیت کاملاً بهتری نسبت به تک فرزندی ها دارند.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هفتم، شماره اول، پیاپی 25، بهار 1393

    سیدعباس ساطوریان / دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی خانواده مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی            sabbas61@gmail.com

    کارینه طهماسیان / استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی                                      ktahmassian@yahoo.com

    محمدرضا احمدی / استادیار گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی               m.r.Ahmadi313@Gmail.com

    دریافت: 1/11/1392 ـ پذیرش: 16/3/1393

    چکیده

    پژوهش حاضر به مقایسه میزان مشکلات رفتاری برونی سازی و درونی سازی شده دانش آموزان مقطع ابتدایی در خانواده های تک فرزند و دو فرزند شهرستان یزد می پردازد. روش این پژوهش از نوع علّی- مقایسه ای است. نمونه مورد پژوهش، 308 نفر از دانش آموزان پایه اول تا ششم مدارس ابتدایی شهرستان یزد (163 تک فرزند و 145 دو فرزند)، به همراه والدین آنان هستند که به صورت نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، سیاهة رفتاری کودکان (CBCL) به همراه فرم اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته است. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک راهه، حاکی از معناداری تفاوت میانگین مشکلات رفتاری اعم از مشکلات برونی سازی و درونی سازی، میان تک فرزندی ها و دو فرزندی ها بود. براساس یافته های به د ست آمده می توان گفت: کودکان خانواده های دو فرزند، در مشکلات رفتاری اعم از مشکلات درونی سازی و مشکلات برونی سازی، میانگین کمتر و وضعیت کاملاً بهتری نسبت به تک فرزندی ها دارند.

    کلیدواژه ها: مشکلات رفتاری، درونی سازی، برونی سازی، تک فرزند، دو فرزند، کودکان.

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمدی محمدآبادی، محمدرضا، ساطوریان، سیدعباس، طهماسیان، کارینه.(1393) مقایسه مشکلات رفتاری کودکان در خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7(3)، 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدرضا احمدی محمدآبادی؛ سیدعباس ساطوریان؛ کارینه طهماسیان."مقایسه مشکلات رفتاری کودکان در خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7، 3، 1393، 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمدی محمدآبادی، محمدرضا، ساطوریان، سیدعباس، طهماسیان، کارینه.(1393) 'مقایسه مشکلات رفتاری کودکان در خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 7(3), pp. 65-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمدی محمدآبادی، محمدرضا، ساطوریان، سیدعباس، طهماسیان، کارینه. مقایسه مشکلات رفتاری کودکان در خانواده‌های تک فرزند و دو فرزند. روان‌شناسی و دین، 7, 1393؛ 7(3): 65-