رابطه مهارتهای ارتباطی و رضایت زناشویی/ ابوالفضل ابراهیمی / مسعود جان بزرگی
Article data in English (انگلیسی)
رابطه مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى
ابوالفضل ابراهیمى[456]
مسعود جانبزرگى[457]
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسى رابطه مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى است. در این پژوهش، از روش تحقیق همبستگى استفاده شد. 45 نفر از طلبههاى مرد و زن حوزه علمیه قم با روش تصادفى خوشهاى گزینش شدند و با توجه به هدف و فرضیههاى پژوهش، مورد آزمون قرار گرفتند. براى بررسى مهارتهاى ارتباطى، از پرسشنامه مهارتهاى ارتباطى و براى سنجش رضایت زناشویى از پرسشنامه رضایت زناشویى انریچ استفاده گردید. همچنین تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون ضریب همبستگى پیرسون محاسبه شد. نتیجه پژوهش نشان داد همبستگى معنادار بین مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى وجود دارد. نیز بین 4 مؤفه از مؤفههاى مهارتهاى ارتباطى (مدیریت هیجانى، بیان کلامى، مهارتهاى شنیدارى و بینش) با رضایت زناشویى ارتباط مثبت معنادار وجود دارد. بنابراین، هرچه مهارتهاى ارتباطى افزایش یابد، رضایت زناشویى نیز افزایش مىیابد.
کلید واژهها: روابط زناشویى،[458] مهارتهاى ارتباطى،[459] رضایت زناشویى،[460] ارتباط.
مقدمه
پشتیبانى از خانواده در برابر ازهمگسیختگى و حفظ آن به عنوان معیارى براى پیشرفت، تمدن و تعالى مادى و معنوى انسان ضرورى است؛ زیرا خانواده سنگبناى جامعه بزرگ انسانى است و در استحکام روابط اجتماعى و رشد و تعالى یکایک اعضاى جامعه نقش بنیادین دارد. خانواده، کانون اصلى حفظ هنجارها، سنتها و ارزشهاى اجتماعى و شالوده استوار پیوندهاى اجتماعى و روابط خویشاوندى است. همچنین کانونى براى شکوفایى عواطف انسانى بهشمار مىآید. از این رو، در دین مقدس اسلام بنایى مقدستر از نهاد خانواده در نزد خداوند متعال نیست. (میزان الحکمه، ح 7798) همچنین هیچ فعل حلالى، مبغوضتر از بر هم زدن این بنیان نمىباشد. (همان، ح 11177)
بنابراین، ازدواج نقش اساسى در تعالى و سلامت روانى انسانها دارد؛ بهگونهاى که پژوهشهاى زیادى نشان دادهاند که معمولاً افراد متأهل، سالمتر و شادترند. (وایت[461]1994 م، به نقل از: روزن گراندون و مایرز، 2004 م.) براى بسیارى، کسب خشنودى از رابطه زناشویى مهمترین منبع خشنودى حتى مهمتر از منابعى همچون کار، دوستان و حتى فرزندان به شمار مىآید. (گلن[462] و ویور[463] 1981 م. به نقل از: رسولى، 1380)
با وجود این، بروز کشمکشها در زندگى زناشویى امرى عادى است. هنگامى که تعارض به میزان زیادى رخ دهد و زن و شوهر نتوانند بهخوبى با آن کنار بیایند، پىآمدهاى منفى فراوانى براى سلامت روانى و جسمى همسران و فرزندان آنها به بار خواهد آورد. افزون بر آن، بر بسیارى از کارکردهاى مفید خانواده همچون تربیت فرزند، روابط میان والدین ـ فرزندان و حتى کارآمدى اجتماعى و اقتصادى همسران نیز تأثیر خواهد گذاشت. (رسولى، 1380)
خانواده، ساختارى است که عملکرد آن از طریق الگوهاى مراودهاى شکل مىگیرد. مینو چین (1974 م. به نقل از: اصلانى، 1383) مىگوید: خانواده تأثیرگذار خانوادهاى است که در آن زن و شوهر بارها با همدیگر گفتوگو مىکنند و الگوهاى ارتباطىشان را در این گفتوگوها شکل مىدهند. بنابراین، لزوماً نه خود تعارض، بلکه نوع کنار آمدن با تعارض است که مىتواند ویرانگر یا سازنده باشد. (رسولى، 1380)
با توجه به آنچه گذشت، این پرسش پیش مىآید که چه عواملى در پدید آمدن این ناسازگارىها نقش دارند؟ چه عواملى به آن تداوم مىبخشند؟ و چرا بعضى از زوجها مىتوانند با موفقیت آنها را حل کنند؛ در حالى که برخى دیگر ناتوانند؟
در پاسخ، باید گفت، اولین و مهمترین هسته خانواده را مجموعه زن و شوهرى تشکیل مىدهد و پژوهشها نشان دادهاند که نوع رابطه میان دو همسر، اصلىترین پیشبینى کننده رضایت زناشویى است. (اصلانى، 1383) بنا به ادعاى گاتمن[464] (1993 م. بهنقل از: تریتا، 1999 م.) نبود مهارتهاى ارتباطى، به رفتارهاى مشکلدار تداوم مىبخشد. پژوهشهاى میلر[465] و الیور[466] (به نقل از: اصلانى، 1383) نشان داد که برخى اززوجها سالهایى را به دلیل نداشتن مهارتهاى ارتباطى، به صورت ناکارآمد گذرانده بودند؛ در حالى که مىپنداشتند مشکل آنها مسائل جنسى، مالى یا وابستگان هستند.
در یک مطالعه طولى سه ساله، مارکمن[467]، استانلى[468] و استوراسلى[469] (1998 م.، به نقلاز: تریتا، 1999) دریافتند که مهارتهاى ارتباطى مثل گوش کردن فعال و صحبت کردن مىتوانند مؤفههاى پیشبینى کننده خوبى براى رضایت زناشویى باشند. همچنین آنها گفتند مهارتهاى ارتباطى ضعیف و حل مسئله ناکارآمد و نداشتن رضایت در تعاملها مىتواند پیشبینى کننده مشکلات ارتباطى در سالهاى پس از ازدواج باشد. پژوهش دیگرى نشان داد که آموزش روابط، توجه به همسر و برنامهریزى براى حل مشکلات، روشهاى ارتباطى را بهبود بخشیده و اضطراب، بىخوابى، نارسا کنشورى اجتماعى و افسردگى زوجین را کاهش داده است. (خوشکام، 1385)
ارتباط، در حل ناسازگارىهاى بین فردى ارزشمند است. همچنین از آنجا که حمایت اجتماعى، نوعى رفتار کلامى است که در آن، فرد با دلدارى دادن، تشویق، اطمینانآفرینى و مراقبت و کمک کردن، به نیازهاى دیگران پاسخ مىگوید (کاترونا،[470]2004 م. به نقل از: کوئرنر، 2004 م.)، و از سویى، حمایت اجتماعى، سبب افزایش رضایت زناشویى مىشود، (پسچ[471] و برادبرى[472]، 1998 م. به نقل از: تریتا، 1999 م.) پسمىتوان گفت مهارتهاى ارتباطى با تقویت ابراز حمایتهاى اجتماعى نیز، مىتواند در افزایش رضایت زناشویى تأثیرگذار باشد.
بر اساس یافتههاى پژوهشهاى یاد شده، مىتوان نتیجه گرفت که مهارتهاى ارتباطى، با رضایت زناشویى، همبستگى مثبت دارد و با افزایش این مهارتها، فرایند حل ناسازگارىهاى خانوادگى آسان مىگردد، ولى پژوهشها درباره مؤلفههاى ارتباطى مطلبى ندارند. از سویى، بررسى این مسئله در خانوادههایى که معیارهاى دینى در آنها اهمیت دارد، ضرورى به نظر مىرسد. به دلیل اهمیت نهاد خانواده و نیز با توجه به امکان یادگیرى مهارتهاى ارتباطى، پژوهش حاضر به منظور بررسى رابطه مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى انجام گرفته است.
در این پژوهش، کوشیدهایم پاسخگوى پرسشهاى زیر باشیم:
ـ آیا همسرانى که داراى مهارتهاى ارتباطى بهترى هستند، رضایت زناشویى بالاترى نیز دارند؟
ـ آیا مهارتهاى ارتباط کلامى، همبستگى مثبتى با رضایت زناشویى دارد؟
ـ آیا میان مؤفههاى مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى رابطه مثبت وجود دارد؟
ـ آیا با افزایش مهارتهاى ارتباطى، نمره حل مسئله نیز افزایش مىیابد؟
روش تحقیق
جامعه آمارى و نمونه
جامعه آمارى این پژوهش، طلبههاى متأهل حوزه علمیه قم هستند که در سال تحصیلى 86 ـ 1385 در شهر قم ساکن بودهاند. نمونه 45 نفرى (تعداد 30 نفر مرد و 15 نفر زن) به طور تصادفى گزینش شدند. در مرحله نخست، با روش نمونهگیرى تصادفى خوشهاى،[473] سه مرکز حوزوى انتخاب گردید و سپس در داخل خوشهها، سه کلاس به روش تصادفى تعیین شد و پرسشنامهها در آن کلاسها اجرا گردید. میانگین سنى افراد نمونه، 06/28 سال با انحراف استاندارد 766/6 سال بوده است. (نمودار 1)
****زیردیپلمدیپلمکارشناسى کارشناسىارشدمجموعمیانگینسنىانحراف استاندارد محدودهسنى مرد161493063/2954/755 ـ 20زن***69***1593/2421/330 ـ 19کل1122394506/2876/655 ـ 19
نمودار شماره (1) ـ اطلاعات جمعیتشناختى
ابزار تحقیق
به منظور دستیابى به هدفهاى پژوهش، آگاهىهاى مورد نیاز از طریق دو پرسشنامه مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى انریچ گردآورى شدهاند.
پرسشنامه مهارتهاى ارتباطى،[474] پس از ترجمه، با اجرا بر روى نمونه 30 نفرى از جامعه مورد نظر با آلفاى کرونباخ 67 صدم اعتباریابى گردید. این پرسشنامه، داراى 38 پرسش پنج گزینهاى است و در پنج مؤفه، مهارتهاى ارتباطى را مىسنجد. این پنج مؤلفه به قرار زیر است:
بیان کلامى،[475] بینش،[476] قاطعیت،[477] مهارتهاى شنیدارى،[478] مدیریت عاطفى.[479]
این تست، 38 پرسش بسته دارد که براى هر پرسش، 5 گزینه منظور شده است. در پرسشهاى 1 تا 17، طیف پاسخها به ترتیب عبارتند از: تقریباً هرگز، به ندرت، گاهى اوقات، به نسبت زیاد و اغلب. از پرسش 17 تا 38، گزینههاى: کاملاً نادرست، تقریباً نادرست، نه صحیح نه غلط، به نسبت درست و کاملاً صحیح تنظیم شده و نمرهگذارى آنها به صورت 0، 1، 2، 3، 4 است. هرچه نمره فرد افزایش یابد، مهارتهاى ارتباطى وى نیز بیشتر مىشود.[480]
فرم کوتاه پرسشنامه رضایت زناشویى انریچ هم، 47 پرسش چندگزینهاى دارد که علىاکبر سلیمانیان، اعتبار آن را با ضریب آلفاى 95% به دست آورده و شرکت روان تجهیز سینا، آن را منتشر کرده است. این پرسشنامه براى ارزیابى زمینههاى بالقوه مشکلزا یا شناسایى زمینههاى قوت در رابطه زناشویى به کار مىرود. از این پرسشنامه، براى تشخیص زوجهایى استفاده مىشود که به مشاوره و تقویت رابطه خود نیاز دارند. (ثنایى، 1379)
این پرسشنامه، افزون بر پرسشهاى پاسخ قراردادى، رضایتمندى زناشویى را در ده مؤفه زیر مىسنجد:
رضایت، موضوعهاى شخصیتى،[481] ارتباط زناشویى،[482] حل تعارض،[483] مدیریتمالى،[484] فعالیتهاى مربوط به اوقات فراغت،[485] روابط جنسى،[486] ازدواج و فرزندان،[487]بستگان و دوستان،[488] جهتگیرى مذهبى.[489]
در فرم 47 پرسشى، براى هر یک از پرسشهاى آن 5 گزینه وجود دارد که چنین است: کاملاً موافقم، موافقم، نه موافق نه مخالف، مخالفم و کاملاً مخالفم. نمرهگذارى به صورت 1، 2، 3، 4، 5 است و نمره بالا، نشان دهنده رضایتمندى بیشتر در زندگى زناشویى است.
روش اجرا و تجزیه و تحلیل دادهها
در این پژوهش، پرسشنامهها به صورت فردى اجرا شد. سپس به منظور تجزیه و تحلیل دادهها و تأییدآزمایى فرضیههاى مورد نظر پژوهش، دادهها در نرمافزارspss ، نسخه 13 وارد شد. همچنین در تحلیل دادهها، از ضریب همبستگى پیرسون استفاده گردید. روش ضریب همبستگى پیرسون، زمانى کاربرد دارد که دادههاى جمعآورى شده با استفاده از مقیاس فاصلهاى یا نسبى اندازهگیرى شده باشند. (دلاور، 1382)
نتایج
براى بررسى رابطه مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى و مؤلفههاى آن، آگاهىهاى لازم گردآورى و تجزیه و تحلیل شد. (نمودار 2)
****رضایت زناشویىرضایتارتباطحل تعارضمدیریت مالىخانواده و فرزندانفامیل و دوستانرضایت مذهبىمهارتهاى ارتباطى603/0668/0475/0491/0459/0384/0423/0513/0معنادارى01/001/001/001/001/001/001/001/0
نمودار شماره (2) ـ میزان همبستگى میان مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى و مؤلفههاى آن
دادههاى نمودار (2) از وجود همبستگى میان مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى حکایت دارد که در حد 60 صدم در سطح 01/0 معنادار است. همچنین میان مهارتهاى ارتباطى و هفت مؤفه از مؤفههاى دهگانه رضایت زناشویى (رضایت زناشویى، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالى، خانواده و فرزندان، خانواده و دوستان و نیز رضایت مذهبى)، همبستگى مثبت وجود دارد.
براى بررسى همبستگى میان مؤلفههاى پنجگانه مهارتهاى ارتباطى با رضایت زناشویى، دادهها تجزیه و تحلیل شدند که در نمودار (3) آمده است.
مؤلفههاىتست مهارتهاى ارتباطىرضایت زناشویىمعنادارىبینش348/005/0بیان کلامى599/001/0قاطعیت362/0-05/0مهارتهاى شنیدارى39/001/0مدیریت هیجانى 633/001/0
نمودار شماره (3) ـ میزان همبستگى میان مؤلفههاى مهارتهاى ارتباطى با رضایت زناشویى
بر اساس دادههاى نمودار شماره (3)، بین چهار مؤفه مربوط به ارتباط (بینش، بیان کلامى، مهارتهاى شنیدارى، مدیریت هیجانى) با رضایت زناشویى، همبستگى مثبت و بین مؤفه قاطعیت با آن، همبستگى منفى 36 صدم در سطح معنادارى 05/0 به دست آمد.
آنگاه براى مقایسه میان جمعیت زنان و مردان، دادهها جداگانه تجزیه و تحلیل شدند. در جمعیت مردان، بین مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى و شش مؤفه مربوطه (رضایت زناشویى، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالى، خانواده و دوستان، رضایت مذهبى)، همبستگى مثبت وجود دارد. در جمعیت زنان، بین مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى و 5 مؤفه آن (رضایت، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالى، خانواده و فرزندان) همبستگى مثبت وجود دارد. (نمودار 4)
****رضایت زناشویىرضایتارتباطحل تعارضمدیریت مالىخانواده و فرزندانفامیل و دوستانرضایت مذهبىمردان
مهارتهاى ارتباطىزنان
634/0635/0695/0655/0454/0562/0416/0681/0393/0634/0***598/0648/0***635/0***مردان
سطح معنادارىزنان
01/005/001/001/005/005/005/001/005/005/001/005/001/0***01/0***نمودار شماره (4) ـ بررسى رابطه میان مهارتهاى ارتباطى با رضایت زناشویى و مؤلفههاى آن در مردان و زنان
بنابر دادههاى نمودار شماره (4) در مردان، میان مهارتهاى ارتباطى با رضایت از ارتباط با خانواده و دوستان و در جمعیت زنان، با رضایت در امور فرزندان رابطه مثبت انحصارى وجود دارد.
این مقایسه، میان مؤفههاى مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى انجام گرفت. (نمودار 5) در جمعیت مردان، بین سه مؤلفه (بینش، بیان کلامى و مدیریت هیجانى) با رضایت زناشویى، رابطه وجود دارد و در جمعیت زنان، بین سه مؤفه (بیان کلامى، مهارتهاى شنیدارى و مدیریت هیجانى) با رضایت زناشویى، همبستگى مثبت و بین قاطعیت با آن، همبستگى منفى (r=-0/63, P<0/05)وجود دارد.
مؤلفههاى تست مهارتهاى ارتباطىرضایت زناشویی سطح معنادارىمردان
بینش زنان
54/0***01/0***مردان
بیان کلامی زنان
52/0746/001/001/0مردان
قاطعیت زنان
***634/0 -***01/0مردان
مهارتهاى شنیداری زنان
***663/0***01/0مردان
مدیریت هیجانىزنان
642/0706/001/001/0نمودار شماره (5) ـ مقایسه میان مردان و زنان در میزان همبستگى بین مؤلفههاى مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى
نتیجهگیرى
هدف این پژوهش، بررسى رابطه مهارتهاى ارتباطى با رضایت زناشویى بود. بنابر یافتهها، مهارتهاى ارتباطى، همبستگى مثبت و معنادارى با رضایت زناشویى و 7 مؤفه از مؤفههاى آن دارد. با تحلیل دادههاى به دست آمده درباره مردان و زنان به صورت جداگانه، در جمعیت مردان بین مهارتهاى ارتباطى با رضایت زناشویى و نیز شش مؤفه (رضایت، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالى، خانواده و دوستان و رضایت مذهبى) و در جمعیت زنان، بین مهارتهاى ارتباطى با رضایت زناشویى و پنج مؤفه (رضایت، ارتباط، حل تعارض، مدیریت مالى و امور فرزندان)، همبستگى مثبت و معنادارى مشاهده شد.
ارتباط در خانواده، به شیوههایى گفته مىشود که با آن، آگاهىهاى کلامى و غیر کلامى بین اعضاى خانواده منتقل مىشود. (اپستین،[490] 1993 م. به نقل از: پترسون وگرین، 1999 م.) پژوهشگران، رابطه مستحکمى میان الگوهاى ارتباطى و رضایت زناشویى گزارش کردهاند. (پترسون و گرین، 1999 م.) تا جایى که مداخله در برنامه ارتباطى همسران مىتواند به عنوان یک عامل مهم، در افزایش سازش میان همسران و کاهش ناسازگارى میان آنها به کار آید. (مارات و کاراهان، 2006 م.) نتایج این پژوهش نیز، در راستاى پژوهشهاى پیشین است.
از آنجا که در هر یک از مؤفههاى ارتباط، حل تعارض، امور مالى، امور فرزندان و رضایت مذهبى، فرایند صحیح انتقال آگاهىها و توجه طرف مقابل به آن، نقش دارد، در صورت افزایش سازش و کاهش تعارض میان همسران از طریق مهارتهاى ارتباطى، رضایت در این امور نیز به دست خواهد آمد. ارتباط از یک سو، در فهم و درک تفاوتهاى جنسیتى مؤر شمرده مىشود (گاتمن1991 م.، استفان[491] 1992 م. به نقل از:فرچ 2001 م.) و از سوى دیگر، در فهم نگرشها، احساسها و نیازهاى همسر تأثیر دارد. در یک برنامه آموزشى، پژوهشگران دریافتند گروهى که مهارتهاى آموزشى به آنان آموزش داده شده بود، در فهم نگرشها و نیازهاى همسر خود به طور معنادارى موفقتر بودند. (گارلند، 1981 م.) هنگامى که همسران از برآورده شدن نیازها و انتظاراتشان در رابطه زناشویى رضایت داشته باشند، رضایت زناشویى بالاترى را گزارش خواهند کرد. (بنر و هیل 1998م. به نقل از: حیدرى)
همچنین در پژوهش حاضر، بین مدیریت هیجانى، بیان کلامى، مهارتهاى شنیدارى و بینش از مؤفههاى مربوط به مهارتهاى ارتباطى، با رضایت زناشویى، همبستگى مثبت معنادار مشاهده گردید. بینش به معناى آگاهى از احساسها، نیازها و هیجانهاست که نخستین گام در شکلدهى و شکلگیرى مهارتهاى ارتباطى نیز هست. (فرهنگى، 1380) بیان کلامى و مهارتهاى حرف زدن مثل بیان اندیشهها، در میان گذاشتن آگاهىها، بیان خواستهها و طرح اقدامات را شامل مىشود. (قلیلى، 1384) از آنجا که ارتباط کلامى ویژگى اختصاصى انسانهاست و افراد در قالب کلام، نگرشهاى خود را به یکدیگر انتقال مىدهند، آموزش مهارتهاى کلامى، از جمله مهمترین روشهایى است که در استوارى و بقاى رابطه زناشویى نقش دارد. (همان)
مؤفههایى مثل توجه به کلام مخاطب، پیگیرى بحث و مهارتهاى انعکاسى نشان دهنده مهارت گوش کردن فعال مىباشد. گوش دادن مهمترین مهارت ارتباطى است که مىتواند تولید صمیمیت کند و آن را حفظ نماید (قراچهداغى، 1379)، این مهارت مىتواند به افزایش رضایت در زندگى خانوادگى منجر شود. (مارات و کاراهان، 2006م.) مدیریت هیجانها نیز مىتواند عامل مؤرى در این زمینه به شمار آید. گاتمن در پژوهشى دریافت زوجهایى که درصدد طلاق هستند در تعاملهاى زناشویى خود از هیجانهاى منفى بیشتر از هیجانهاى مثبت استفاده مىکنند. (به نقل از: قلیلى، 1384)
در پژوهش حاضر، در جمعیت کل، میان قاطعیت به عنوان یکى از مؤفههاى مهارتهاى ارتباطى و رضایت زناشویى، همبستگى منفى و در جمعیت زنان نیز، همبستگى منفى به دست آمد.
قاطعیت یا جرئتدارى به این معناست که فرد از روشهاى ارتباطى سود مىجوید تا بتواند حرمت نفس خود را حفظ کند، خشنودى و ارضاى خواستههاى خویش را پى گیرد و از حقوق و حریم شخصى خود بدون سوء استفاده از دیگران دفاع کند. (سهرابى، 1381) سازش در رابطه زناشویى، به تأثیرگذارى پاسخهاى فرد و سطح پاسخهاى جرئتمندانه او وابسته است. بنابراین، همبستگى منفى در این پژوهش یا ناشى از عوامل فرهنگى است یا اینکه افراد در ابراز قاطعیت از شیوههاى نادرست سود مىجویند. از این رو، براى بررسى دقیقتر، به پژوهشهاى گستردهترى نیاز هست.
با توجه به یافتههاى این پژوهش و پژوهشهاى دیگر، این نکته تأیید مىگردد که با افزایش مهارتهاى ارتباطى، افراد رضایت بالاترى را در بسیارى از زمینههاى زندگى تجربه مىکنند. از این رو، مىتوان با آموزش این مهارتها به اعضاى جامعه، زندگى پربارترى را در آنان شاهد بود. چون در ایران پرسشنامه معتبرى براى سنجش مهارتهاى ارتباطى وجود ندارد، لازم است براى روشنتر شدن جنبههاى مختلف مسئله، بررسىهاى بیشترى انجام شود. همچنین چون نمونه مورد پژوهش زنان در این پژوهش 15 نفر بود، لازم است در تعمیم نتیجههاى مربوط به زنان، احتیاط بیشترى شود. نیز پیشنهاد مىشود در زمینه مؤفه قاطعیت از مؤفههاى مهارتهاى ارتباطى و شیوههاى ابراز آن و رابطه آن با رضایت زناشویى، پژوهشهاى بیشترى صورت گیرد.
ضمیمه
پرسشنامه مهارتهاى ارتباطى[492]
این پرسشنامه،[493] مهارتهاى ارتباطى را در پنج مقیاس مىسنجد. اعتبار آن با اجرا بر روى نمونه 30 نفرى با ضریب آلفاى 67 صدم به دست آمد. مقیاسهاى پنجگانه پرسشنامه عبارتند از:
1. بینش:[494] این مقیاس، آگاهى از احساسها، نیازها و هیجانهاى خود را دربرمىگیرد کهنخستین گام در شکلدهى مهارتهاى ارتباطى است. (فرهنگى، 1380) پرسشهاى 4، 9، 11، 26 و 32 این مقیاس را مىسنجد.
2. بیان کلامى:[495] مهارتهاى حرف زدن مانند توصیف دادههاى حسى، بیاناندیشهها، در میان گذاشتن آگاهىها، بیان خواستهها و طرح اقدامات را شامل مىشود. (قلیلى، 1384) پرسشهاى 2، 6، 8، 10، 15، 17، 19، 20، 22 و 27 این مقیاس را مىسنجد.
3. قاطعیت:[496] فرد جرئتمند از روشهاى ارتباطىاى سود مىجوید تا بتواند حرمت نفس خودرا حفظ کند، خشنودى و ارضاى خواستههاى خویش را پى گیرد و از حقوق و حریم شخصى خود بدون سوء استفاده از دیگران دفاع کند. (سهرابى، 1381) پرسشهاى 7، 21، 24، 25، 28، 29، 36، 37 و 38 این مقیاس را مىسنجند.
4. مهارتهاى شنیدارى:[497] سه دسته مهارت را شامل مىشود:
الف) مهارتهاى توجه؛ مانند درگیر بحث بودن، تماس چشمى و زبانى و بدنى.
ب) مهارتهاى پیگیرى؛ مانند تشویقهاى کوتاه، پرسشهاى کوتاه و... .
ج) مهارتهاى انعکاسى؛ مانند توضیح، بازتاب احساس، گزینش. (همان)
پرسشهاى 13، 14، 18، 23، 30 و 34 به این مقیاس مربوطاند.
5. مدیریت هیجانى:[498] پرسشهاى 3، 12، 16، 31، 33 و 35 این مقیاس را مىسنجند.
نمرهگذارى
این تست، 38 پرسش بسته دارد که براى هر پرسش، پنج گزینه منظور شده است. در پرسشهاى 1 تا 17، طیف پاسخها به ترتیب عبارتند از: تقریبا هرگز، به ندرت، گاهى اوقات، به نسبت زیاد و اغلب. همچنین از پرسش 17 تا 38، گزینهها به قرار زیر هستند: کاملاً نادرست، تقریبا نادرست، نه صحیح نه غلط، به نسبت درست و کاملاً صحیح و نمرهگذارى آنها بهشکل 0، 1، 2، 3، 4 است. نمره بالا در تست، مهارتهاى ارتباطى بالا را نشان مىدهد.
پرسشنامه مهارتهاى ارتباطى
پاسخگوى گرامى، در این پرسشنامه، پرسشهایى درباره چگونگى ارتباط با دیگران پرسیده شده است. خواهشمند است میزان موافقت خود را با هر پرسش، در طیف مقابل آن مشخص کنید. حداکثر مدت پاسخگویى به همه پرسشها، 20 دقیقه مىباشد.
با تشکر از همکارى شما
مشخصات:
سن:............... جنسیت:............. تحصیلات:.................
جملهها
تقریبا هرگز به ندرت گاهى اوقات به نسبت زیاد اغلب 1. در هنگام گفتوگو، با نگاه به مخاطبم مىتوانم از وضعیت روحى وى آگاه شوم. 2. در گفتوگوها مایلم بیشتر صحبت کنم. 3. مىتوانم مسائل را بدون از دست دادن کنترل هیجانهایم حل کنم. 4. دیدن موضوعها از نگاه دیگران، برایم آسان است. 5. هنگام گفتوگو با دیگران، به حالتهاى بدنى او (حرکت دست، حالت چهره) نیز توجه مىکنم. 6. مطمئن مىشوم که انتقادهایم به کار و عمل فرد اشاره داشته باشد، نه به شخصیت او. براى مثال، مىگویم: با شیوهاى که فرزند را تربیت مىکنى، موافق نیستم. به جاى اینکه بگویم: تو پدر یا مادر خوبى نیستى. 7. عصبانى بودن خود را مىپذیرم. 8. اگر شنونده منظورم را درنیابد، مطلب را دوباره بیان مىکنم. 9. زمانى که موضوع گفتوگو درباره احساسات است، کاملاً راحتم. 10. براى بیان روشنتر اندیشههایم برنامهریزى مىکنم. 11. وقتى با فردى صحبت مىکنم، مىکوشم از نگاه او به مسئله بنگرم. 12. چنان به آنچه باید بگویم مشغول مىشوم که از حالتها و واکنش شنوندگان غافل مىشوم. 13. هرگاه بفهمم فرد دیگرى چه مىخواهد بگوید، خودم جملهاش را کامل مىکنم. 14. معمولاً گفتههاى دیگران را بد تفسیر مىکنم. 15. بیان اندیشهها در قالب واژهها برایم مشکل است. 16. موقعیتهاى هیجانبرانگیز مرا ناراحت مىکند. 17. دیگران متوجه منظورم نمىشوند.جملهها
کاملاً نادرست تقریبا نادرست نه صحیح نه غلط به نسبت درست کاملاً صحیح18. هنگام گوشدادن به حرفهاى دیگران ناآرام مىشوم.19. اظهار احساسات برایم مشکل است.20. دیگران حرفهاى مرا به اشتباه تفسیر مىکنند.21. مایلم بحث در مورد موضوعهاى حساس را به زمان دیگر واگذارم یا از آنها بپرهیزم.22. دیگران منظورم را در دفعه اول درنمىیابند. از این رو، اغلب حرفم را تکرار مىکنم.23. اگر حرف کسى را متوجه نشوم، پرسش دوباره از آن را احمقانه مىدانم.24. مىتوانم با کسى که به احساساتم ضربه زده است، مقابله کنم.25. اگر با فرد دلهرهآورى مواجه شوم، ساکت مىمانم.26. درک دیگران زمانى که نظرشان با من مخالف است برایم مشکل است.27. در گفتوگوها، نوع واژگان و تن صداى خود را با توجه به شنوندهها برمىگزینم.28. مخالفت خود را با دیگران اظهار مىکنم، هرچند به مجادله بینجامد.29. زمانى که دیگران در گفتوگوها شرکت نمىکنند، اظهار عقیده برایم مشکل است.30. اگر مطلب مناسبى به ذهنم برسد، خوب است با قطع حرف دیگرى، آن را بیان کنم.31. وقتى دیگران احساساتى مىشوند، نمىتوانم واکنش مناسبى داشته باشم.32. پیش از پاسخ به حرف دیگران، لحظهاى تأمل مىکنم.33. اگر گفتوگو برایم خسته کننده باشد، ذهنم مشغول چیزهاى دیگر مىشود.34. اگر در گفتوگوها مؤر نباشم، احساس ناخوشایندى پیدا مىکنم.35. اگر با نظر گوینده موافق نباشم، حرف او را قطع مىکنم.36. مىکوشم موضوع گفتوگوهایى را که به آنها علاقه ندارم عوض کنم.37. بهتر است ضعفهایم را پنهان کنم تا کسى نتواند از آنها علیه من استفاده کند.38. معتقدم بهترین راه براى کمک به اینکه دیگران مرا درک کنند این است که در بیان احساساتم کاملاً صریح باشم.منابعالف) فارسى
1. اصلانى، خالد، نقش مهارتهاى ارتباطى بر کارایى خانوادگى دانشجویان متأهل، 1383. www.uswr.ac.ir
2. بولتون، رابرت، روانشناسى روابط انسانى، ترجمه: حمیدرضا سهرابى، تهران، رشد، 1381.
3. ثنایى، محمدباقر، مقیاسهاى سنجش خانواده و ازدواج، تهران، انتشارات بعثت، 1379.
4. حیدرى، مجتبى، «بررسى رابطه جهتگیرى مذهبى و رضایتمندى از زندگى زناشویى در معلمان مرد شهر قم»، پایاننامه کارشناسى ارشد، مؤسسه امام خمینى قدسسرهقم.
5. خوشکام، سمیرا، «بررسى تأثیر آموزش برنامه ارتباط بر بهبود روابط و سلامت روانى زوجین شهر اصفهان»، پایاننامه کارشناسى ارشد، دانشکده علوم تربیتى و روانشناسى، 1385.
6. دلاور، على، روش تحقیق در روانشناسى و علوم تربیتى، تهران، مؤسسه نشر ویرایش، 1382.
7. رسولى، محسن، «رابطه بین الگوهاى ارتباطى زن و شوهرهاى دانشجوى دانشگاه تهران و الگوهاى ارتباطى والدین آنها»، پایاننامه کارشناسى ارشد، دانشگاه تربیت معلم، 1380.
8. فرهنگى، علىاکبر، ارتباطات انسانى، جلد اول، تهران، مؤسه خدمات فرهنگى رسا، 1380.
9. قلیلى، زهره، «زوج درمانى»، «فصلنامه تازههاى رواندرمانى، ش: 39 ـ 40، 1384.
10. ماتیو م. پاتریک ف. کیم پ، رابطه مؤثر و مهارتهاى زناشویى، ترجمه: مهدى قراچهداغى، تهران، انتشارات اسرار دانش، 1379.
11. محمدى رىشهرى، محمد، میزان الحکمه، ج 5 و 7، ترجمه: حمیدرضا شیخى، قم، انتشارات دار الحدیث، 1383.
ب) لاتین
12. Tretta, L. Marital communication: the relationship between spouses' behaviors, cognitions and maritalsatisfaction, 1999.
www. shc. psu. edu,
13. Rosen Grandon, J. & Meyers, E. The relationship between marital characteristics ,marital interactions processes and marital satisfaction, 2004.
www. questia. com.
14. Ferech, R. Relational conversation, meaningful communication as a therapeutic intervention, 2001.
www. questia. com.
15. Koerner, F. family communication and social support, 2004.
www. comm. unn. edu.
16. Murat B. & Karahan, T. F. effect of a cople communication program on marital adjustment.
www. questia. com.
17. Peterson R. & Green, S. Families first keys to successful family functioning, 1999.
www. ext. vt. edu.
18. Diana, R. Garland. Training Married Couples in Listening Skills, 1981.
www. links. jstor. org.