روان‌شناسی و دین، سال هشتم، شماره چهارم، پیاپی 32، زمستان 1394، صفحات 93-

    کارآمدی آموزش معنویت با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب وجودی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    جهانگیر کرمی / *دانشیار - دانشگاه رازی کرمانشاه / j.karami@razi.ac.ir
    زهرا زینی وند / *کارشناس ارشد - روانشناسی عمومی-رازی / chamranline@yahoo.com
    لیلا امینی جاوید / *دانشجوی کارشناسی ارشد - مشاوره و راهنمایی- الزهرا / leilaaminijavid@yahoo.com
    چکیده: 
    این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آموزش معنویت اسلامی در کاهش اضطراب وجودی انجام گرفته است. طرح پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، شامل همه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر کرمانشاه، در سال تحصیلی 93-1392بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، یک دبیرستان انتخاب و از جمعیت 120 نفری دانش آموزان مذکور، تعداد 30 نفر، که نمره اضطراب وجودی زیرخط برش را در مقیاس اضطراب وجودی گود کسب کرده بودند، انتخاب شده و به 2 گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش، 5 جلسه90 دقیقه ای آموزش معنویت با رویکرد اسلامی برگزار گردید. پس از اجرای جلسات آموزشی، آزمون اضطراب وجودی گود بر هر 2 گروه اجرا شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ اضطراب وجودی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ یعنی آموزش معنویت اسلامی در کاهش اضطراب وجودی تأثیر کارآمدی داشته است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره چهارم، پیاپی 32، زمستان 1394

    زهرا زینی وند / کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه رازی کرمانشاه                zeynivand22@yahoo.com

    لیلا امینی جاوید / کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه الزهرا علیها السلام  leilaaminijavid@yahoo.com

    جهانگیر کرمی / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه                                       J.karami@razi.ac.ir

    دریافت: 12/5/1393 ـ پذیرش: 5/11/1393

    چکیده

    این پژوهش با هدف بررسی کارآمدی آموزش معنویت اسلامی در کاهش اضطراب وجودی انجام گرفته است. طرح پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری، شامل همه دانش آموزان دختر سال اول متوسطه شهر کرمانشاه، در سال تحصیلی 93-1392بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، یک دبیرستان انتخاب و از جمعیت 120 نفری دانش آموزان مذکور، تعداد 30 نفر، که نمره اضطراب وجودی زیرخط برش را در مقیاس اضطراب وجودی گود کسب کرده بودند، انتخاب شده و به 2 گروه 15 نفری آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش، 5 جلسه90 دقیقه ای آموزش معنویت با رویکرد اسلامی برگزار گردید. پس از اجرای جلسات آموزشی، آزمون اضطراب وجودی گود بر هر 2 گروه اجرا شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیره (ANCOVA) استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ اضطراب وجودی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ یعنی آموزش معنویت اسلامی در کاهش اضطراب وجودی تأثیر کارآمدی داشته است.

    کلید واژه ها: آموزش معنویت، اضطراب وجودی، رویکرد اسلامی، دانش آموزان دختر.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمی، جهانگیر، زینی وند، زهرا، امینی جاوید، لیلا.(1394) کارآمدی آموزش معنویت با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب وجودی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(4)، 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جهانگیر کرمی؛ زهرا زینی وند؛ لیلا امینی جاوید."کارآمدی آموزش معنویت با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب وجودی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8، 4، 1394، 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمی، جهانگیر، زینی وند، زهرا، امینی جاوید، لیلا.(1394) 'کارآمدی آموزش معنویت با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب وجودی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(4), pp. 93-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کرمی، جهانگیر، زینی وند، زهرا، امینی جاوید، لیلا. کارآمدی آموزش معنویت با رویکرد اسلامی در کاهش اضطراب وجودی. روان‌شناسی و دین، 8, 1394؛ 8(4): 93-