روان‌شناسی و دین، سال نهم، شماره اول، پیاپی 33، بهار 1395، صفحات 5-

    ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه مهارت حل‌ مسئله بر اساس منابع اسلامی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    جعفر علیگلی / *دانشجوی دکتری - جامعه‌المصطفی / firouzjahi@gmail.com
    رحیم میردریکوندی / *استادیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / mirderikvandi@qabas.net
    محمدرضا احمدی محمدآبادی / *دانشیار - گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / m.r.ahmadi313@gmail.com
    چکیده: 
    این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه مهارت حل مسئله، بر اساس مبانی نظری اسلامی انجام گرفت. همچنین از روش تحلیل محتوا و از روش پیمایشی با انتخاب تصادفی طبقه ای، نمونه 100 نفری از میان طلاب علوم دینی بهره گرفت. ساختار متغیرهای به دست آمده از منابع اسلامی برای حل مسئله عبارتند از: کنترل هیجان، شناخت و تعریف مسئله، شناسایی اهداف و موانع، تفکر خلاق و مشورت، تصمیم گیری، توکل و توسل، ارزیابی فرایند، سبک های ناکارآمد عجله ای و اجتنابی، اعتقاد به آزمایش یا تهدید دانستن مسائل و خوش بینی یا بدبینی. روایی این ساختار از نظر کارشناسان دین و روان شناسی، طبق ساختار لیکرت چهار گزینه ای با میانگین کل 62/3 و واریانس 2/0 محاسبه شد. روایی گویه ها با میانگین 51/3 و واریانس 37/0 به دست آمد. نتیجه همبستگی 88/0 با معناداری 01/0 را نشان داد. اعتبار آزمون بواسطه بررسی همسانی درونی پرسش نامه، با ضریب آلفای کرونباخ در سطح 96/0 به دست آمد. دونیمه سازی نیز اعتباری در حد 93/0 و 95/0 برای دونیمه را نشان داد، که بیانگر اعتبار و روایی مناسب این آزمون است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال نهم، شماره اول، پیاپی 33، بهار 1395

    محمدرضا احمدی / استادیار گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره  m.r.Ahmadi313@Gmail.com

    رحیم میردریکوندی / استادیار گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره    mirderikvandi@qabas.net

    جعفر علی گلی فیروزجائی / دانشجوی دکتری قرآن و روان شناسی جامعة المصطفی             jafaraligoli@gmail.com

    دریافت: 27/3/1393 ـ پذیرش: 28/8/1393

    چکیده

    این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه مهارت حل مسئله، بر اساس مبانی نظری اسلامی انجام گرفت. همچنین از روش تحلیل محتوا و از روش پیمایشی با انتخاب تصادفی طبقه ای، نمونه 100 نفری از میان طلاب علوم دینی بهره گرفت. ساختار متغیرهای به دست آمده از منابع اسلامی برای حل مسئله عبارتند از: کنترل هیجان، شناخت و تعریف مسئله، شناسایی اهداف و موانع، تفکر خلاق و مشورت، تصمیم گیری، توکل و توسل، ارزیابی فرایند، سبک های ناکارآمد عجله ای و اجتنابی، اعتقاد به آزمایش یا تهدید دانستن مسائل و خوش بینی یا بدبینی. روایی این ساختار از نظر کارشناسان دین و روان شناسی، طبق ساختار لیکرت چهار گزینه ای با میانگین کل 62/3 و واریانس 2/0 محاسبه شد. روایی گویه ها با میانگین 51/3 و واریانس 37/0 به دست آمد. نتیجه همبستگی 88/0 با معناداری 01/0 را نشان داد. اعتبار آزمون بواسطه بررسی همسانی درونی پرسش نامه، با ضریب آلفای کرونباخ در سطح 96/0 به دست آمد. دونیمه سازی نیز اعتباری در حد 93/0 و 95/0 برای دونیمه را نشان داد، که بیانگر اعتبار و روایی مناسب این آزمون است.

    کلیدواژه ها: حل مسئله، ساختار اسلامی، مهارت، آزمون، روایی و اعتبار.

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیگلی، جعفر، میردریکوندی، رحیم، احمدی محمدآبادی، محمدرضا.(1395) ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه مهارت حل‌ مسئله بر اساس منابع اسلامی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(1)، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    جعفر علیگلی؛ رحیم میردریکوندی؛ محمدرضا احمدی محمدآبادی."ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه مهارت حل‌ مسئله بر اساس منابع اسلامی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9، 1، 1395، 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیگلی، جعفر، میردریکوندی، رحیم، احمدی محمدآبادی، محمدرضا.(1395) 'ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه مهارت حل‌ مسئله بر اساس منابع اسلامی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(1), pp. 5-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    علیگلی، جعفر، میردریکوندی، رحیم، احمدی محمدآبادی، محمدرضا. ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه مهارت حل‌ مسئله بر اساس منابع اسلامی. روان‌شناسی و دین، 9, 1395؛ 9(1): 5-