ساخت و اعتباریابی آزمون اولیه مهارت حل مسئله بر اساس منابع اسلامی
Article data in English (انگلیسی)
سال نهم، شماره اول، پیاپی 33، بهار 1395
محمدرضا احمدی / استادیار گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره m.r.Ahmadi313@Gmail.com
رحیم میردریکوندی / استادیار گروه روان شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره mirderikvandi@qabas.net
جعفر علی گلی فیروزجائی / دانشجوی دکتری قرآن و روان شناسی جامعة المصطفی jafaraligoli@gmail.com
دریافت: 27/3/1393 ـ پذیرش: 28/8/1393
چکیده
این پژوهش با هدف ساخت آزمون اولیه مهارت حل مسئله، بر اساس مبانی نظری اسلامی انجام گرفت. همچنین از روش تحلیل محتوا و از روش پیمایشی با انتخاب تصادفی طبقه ای، نمونه 100 نفری از میان طلاب علوم دینی بهره گرفت. ساختار متغیرهای به دست آمده از منابع اسلامی برای حل مسئله عبارتند از: کنترل هیجان، شناخت و تعریف مسئله، شناسایی اهداف و موانع، تفکر خلاق و مشورت، تصمیم گیری، توکل و توسل، ارزیابی فرایند، سبک های ناکارآمد عجله ای و اجتنابی، اعتقاد به آزمایش یا تهدید دانستن مسائل و خوش بینی یا بدبینی. روایی این ساختار از نظر کارشناسان دین و روان شناسی، طبق ساختار لیکرت چهار گزینه ای با میانگین کل 62/3 و واریانس 2/0 محاسبه شد. روایی گویه ها با میانگین 51/3 و واریانس 37/0 به دست آمد. نتیجه همبستگی 88/0 با معناداری 01/0 را نشان داد. اعتبار آزمون بواسطه بررسی همسانی درونی پرسش نامه، با ضریب آلفای کرونباخ در سطح 96/0 به دست آمد. دونیمه سازی نیز اعتباری در حد 93/0 و 95/0 برای دونیمه را نشان داد، که بیانگر اعتبار و روایی مناسب این آزمون است.
کلیدواژه ها: حل مسئله، ساختار اسلامی، مهارت، آزمون، روایی و اعتبار.