روان‌شناسی و دین، سال نهم، شماره دوم، پیاپی 34، تابستان 1395، صفحات 55-

    نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    سیدعباس ساطوریان / *دکتری - روان شناسی موسسه / sabbas61@gmail.com
    چکیده: 
    آموزه های اسلام رذایل اخلاقی را از منابع اصلی تهدید سلامت روان می داند. این پژوهش توصیفی، به منظور بررسی نقش صفات اخلاقی «کبر»، «حرص» و «حسد» در پیش بینی روان آزردگی انجام گرفته است. بدین منظور، 384 نفر از دانشجویان دانشگاه «آزاد اسلامی» خمین به روش «نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای» انتخاب شدند. از پرسش نامه های  پنج عاملی «شخصیت»، مقیاس های اسلامی «حرص- قناعت»، «تکبر- تواضع» و «حسادت» برای جمع آوری داده ها استفاده شده و با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد مؤلفه های «احساس محرومیت و حقارت»، «محرومیت و نیاز مادی»، «اندوه مقایسه»، «نیاز به تأیید اجتماعی»، «علاقه به سلب نعمت از دیگران»، و «مهارگسیختگی مادی»، توان پیش بینی بخشی از واریانس روان آزردگی را دارد. احساس حقارت و فقدان پایگاه مطمئن درونی، متکبر، حریص و حسود را نیازمند بیرون از خود، محیط و روابط اجتماعی می کند و پس از آنکه با تجربة هیجانات منفی متعدد همراه شد، سبب می گردد فرد با سازوکار های شناختی، هیجانی و رفتاری درصدد جبران برآید.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال نهم، شماره دوم، پیاپی 34، تابستان 1395

    سیدعباس ساطوریان/ دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره        sabbas61@gmail.com

    دریافت: 15/4/1394 ـ پذیرش: 23/8/1394

    چکیده

    آموزه های اسلام رذایل اخلاقی را از منابع اصلی تهدید سلامت روان می داند. این پژوهش توصیفی، به منظور بررسی نقش صفات اخلاقی «کبر»، «حرص» و «حسد» در پیش بینی روان آزردگی انجام گرفته است. بدین منظور، 384 نفر از دانشجویان دانشگاه «آزاد اسلامی» خمین به روش «نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای» انتخاب شدند. از پرسش نامه های  پنج عاملی «شخصیت»، مقیاس های اسلامی «حرص- قناعت»، «تکبر- تواضع» و «حسادت» برای جمع آوری داده ها استفاده شده و با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد مؤلفه های «احساس محرومیت و حقارت»، «محرومیت و نیاز مادی»، «اندوه مقایسه»، «نیاز به تأیید اجتماعی»، «علاقه به سلب نعمت از دیگران»، و «مهارگسیختگی مادی»، توان پیش بینی بخشی از واریانس روان آزردگی را دارد. احساس حقارت و فقدان پایگاه مطمئن درونی، متکبر، حریص و حسود را نیازمند بیرون از خود، محیط و روابط اجتماعی می کند و پس از آنکه با تجربة هیجانات منفی متعدد همراه شد، سبب می گردد فرد با سازوکار های شناختی، هیجانی و رفتاری درصدد جبران برآید.

    کلیدواژه ها: صفات اخلاقی، کبر، حرص، حسادت، روان آزردگی.

     

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساطوریان، سیدعباس.(1395) نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(2)، 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    سیدعباس ساطوریان."نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9، 2، 1395، 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساطوریان، سیدعباس.(1395) 'نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(2), pp. 55-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    ساطوریان، سیدعباس. نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی. روان‌شناسی و دین، 9, 1395؛ 9(2): 55-