صفحهها:
55-
تاریخ دریافت: 1394/04/15
تاریخ پذیرش: 1394/08/23
چکیده:
آموزه های اسلام رذایل اخلاقی را از منابع اصلی تهدید سلامت روان می داند. این پژوهش توصیفی، به منظور بررسی نقش صفات اخلاقی «کبر»، «حرص» و «حسد» در پیش بینی روان آزردگی انجام گرفته است. بدین منظور، 384 نفر از دانشجویان دانشگاه «آزاد اسلامی» خمین به روش «نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای» انتخاب شدند. از پرسش نامه های پنج عاملی «شخصیت»، مقیاس های اسلامی «حرص- قناعت»، «تکبر- تواضع» و «حسادت» برای جمع آوری داده ها استفاده شده و با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد مؤلفه های «احساس محرومیت و حقارت»، «محرومیت و نیاز مادی»، «اندوه مقایسه»، «نیاز به تأیید اجتماعی»، «علاقه به سلب نعمت از دیگران»، و «مهارگسیختگی مادی»، توان پیش بینی بخشی از واریانس روان آزردگی را دارد. احساس حقارت و فقدان پایگاه مطمئن درونی، متکبر، حریص و حسود را نیازمند بیرون از خود، محیط و روابط اجتماعی می کند و پس از آنکه با تجربهی هیجانات منفی متعدد همراه شد، سبب می گردد فرد با سازوکار های شناختی، هیجانی و رفتاری درصدد جبران برآید.
Article data in English (انگلیسی)
متن کامل مقاله:
سال نهم، شماره دوم، پیاپی 34، تابستان 1395
سیدعباس ساطوریان/ دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره sabbas61@gmail.com
دریافت: 15/4/1394 ـ پذیرش: 23/8/1394
چکیده
آموزه های اسلام رذایل اخلاقی را از منابع اصلی تهدید سلامت روان می داند. این پژوهش توصیفی، به منظور بررسی نقش صفات اخلاقی «کبر»، «حرص» و «حسد» در پیش بینی روان آزردگی انجام گرفته است. بدین منظور، 384 نفر از دانشجویان دانشگاه «آزاد اسلامی» خمین به روش «نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای» انتخاب شدند. از پرسش نامه های پنج عاملی «شخصیت»، مقیاس های اسلامی «حرص- قناعت»، «تکبر- تواضع» و «حسادت» برای جمع آوری داده ها استفاده شده و با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل صورت گرفته است. نتایج نشان می دهد مؤلفه های «احساس محرومیت و حقارت»، «محرومیت و نیاز مادی»، «اندوه مقایسه»، «نیاز به تأیید اجتماعی»، «علاقه به سلب نعمت از دیگران»، و «مهارگسیختگی مادی»، توان پیش بینی بخشی از واریانس روان آزردگی را دارد. احساس حقارت و فقدان پایگاه مطمئن درونی، متکبر، حریص و حسود را نیازمند بیرون از خود، محیط و روابط اجتماعی می کند و پس از آنکه با تجربة هیجانات منفی متعدد همراه شد، سبب می گردد فرد با سازوکار های شناختی، هیجانی و رفتاری درصدد جبران برآید.
کلیدواژه ها: صفات اخلاقی، کبر، حرص، حسادت، روان آزردگی.
شیوه ارجاع به این مقاله:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساطوریان، سیدعباس.(1395) نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی. فصلنامه روانشناسی و دین، 9(2)، 55-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
سیدعباس ساطوریان."نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی". فصلنامه روانشناسی و دین، 9، 2، 1395، 55-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساطوریان، سیدعباس.(1395) 'نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی'، فصلنامه روانشناسی و دین، 9(2), pp. 55-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
ساطوریان، سیدعباس. نقش صفات اخلاقی کبر، حرص و حسادت در پیش بینی روان آزردگی. روانشناسی و دین، 9, 1395؛ 9(2): 55-