بررسی کارآمدی آمورش صبر بر سخت رویی روان شناختی
Article data in English (انگلیسی)
سال نهم، شماره سوم، پیاپی 35، پاییز 1395
حسنعلی ویس کرمی/ استادیار روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان
فیروزه غضنفری/ استادیار روان شناسی دانشگاه لرستان
طاهره رحیمی پور/ دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه لرستان t.rahimipour@gmail.com
دریافت: 10/3/1393 ـ پذیرش: 21/7/1393
چکیده
مطالعة حاضر یک پژوهش تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است که با هدف بررسی کارآمدی آموزش صبر بر میزان سخت رویی روان شناختی افراد صورت گرفته است. جامعة آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دبیرستان های دخترانة شهر اصفهان در سال تحصیلی 1392- 1393 هستند. نمونة آماری شامل 30 تن از این دانش آموزان است که به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چندمرحله ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته اند. آموزش صبر به عنوان مداخله، به مدت 11 جلسه در گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار اندازه گیری پژوهش شامل مقیاس «صبر» حسین ثابت و پرسش نامة «سخت رویی» کوباسا بوده است. داده های پژوهش با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس و به وسیلة نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داد که آموزش صبر به شیوة گروهی در سطح معناداری (05/0p<) در افزایش سخت رویی دانش آموزان مؤثر است.
کلید واژ ه ها: آموزش صبر، سخت رویی، صبر.