روان‌شناسی و دین، سال نهم، شماره سوم، پیاپی 35، پاییز 1395، صفحات 107-

    اثربخشی آموزش معنویت بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    کلثوم کریمی‌نژاد / *کارشناس ارشد - مشاوره خانواده، مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی لرستان
    معصومه موحدی / *کارشناس ارشد - مشاوره خانواده، مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی لرستان / masumemovahedi@yahoo.com
    منصور بیرامی / *دانشیار - دانشکده روانشناسی دانشگاه تبریز-
    یزدان موحدی / *کارشناس ارشد - روانشناسی، دانشگاه تبریز / Yazdan_movahedi@yahoo.com
    چکیده: 
    با توجه به شیوع حالات منفی روان شناختی، برخی گزارش ها اثربخشی درمان های معنوی را مقدم بر درمان های مرسوم قبلی دانسته اند. بر این اساس، هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش معنویت به بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی کارکنان زن، ادارات دولتی شهر خرم آباد بود. این پژوهش، به صورت نیمه تجربی و در آن از پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه، شامل 34 کارمند شهرستان خرم آباد (17 نفر برای گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل) بود. آموزش معنویت طی هشت جلسه نود دقیقه ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0/01)، به نحوی که آموزش معنویت موجب ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال نهم، شماره سوم، پیاپی 35، پاییز 1395

    منصور بیرامی/ استاد گروه روان شناسی دانشگاه تبریز

    معصومه موحدی/ دانشجوی دکتری روان شناسی سلامت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران masumemovahedi@yahoo.com

    یزدان موحدی/ دانشجوی دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی دانشگاه تبریز Yazdan_movahedi@yahoo.com

    کلثوم کریمی نژاد/ دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز          kolsoumkariminejad@gmail.com

    دریافت: 5/7/1393 ـ پذیرش: 11/11/1393

    چکیده

    با توجه به شیوع حالات منفی روان شناختی، برخی گزارش ها اثربخشی درمان های معنوی را مقدم بر درمان های مرسوم قبلی دانسته اند. بر این اساس، هدف این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش معنویت به بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی کارکنان زن، ادارات دولتی شهر خرم آباد بود. این پژوهش، به صورت نیمه تجربی و در آن از پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه، شامل 34 کارمند شهرستان خرم آباد (17 نفر برای گروه آزمایش و 17 نفر گروه کنترل) بود. آموزش معنویت طی هشت جلسه نود دقیقه ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود داشت (P<0/01)، به نحوی که آموزش معنویت موجب ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی گروه آزمایش شده است.

    کلیدواژه ها: سرسختی روان شناختی، بهزیستی روان شناختی، آموزش معنویت.

     


     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمی‌نژاد، کلثوم، موحدی، معصومه، بیرامی، منصور، موحدی، یزدان.(1395) اثربخشی آموزش معنویت بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(3)، 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کلثوم کریمی‌نژاد؛ معصومه موحدی؛ منصور بیرامی؛ یزدان موحدی."اثربخشی آموزش معنویت بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9، 3، 1395، 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمی‌نژاد، کلثوم، موحدی، معصومه، بیرامی، منصور، موحدی، یزدان.(1395) 'اثربخشی آموزش معنویت بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 9(3), pp. 107-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    کریمی‌نژاد، کلثوم، موحدی، معصومه، بیرامی، منصور، موحدی، یزدان. اثربخشی آموزش معنویت بر ارتقای سرسختی و بهزیستی روان شناختی. روان‌شناسی و دین، 9, 1395؛ 9(3): 107-