پيش‌بيني اضطراب با توجه به هوش معنوي و باورهاي فراشناختي در دانشجويان

  • warning: Missing argument 1 for t(), called in D:\WebSites\nashriyat.ir\themes\tem-nashriyat\upload_attachments.tpl.php on line 15 and defined in D:\WebSites\nashriyat.ir\includes\common.inc on line 936.
  • warning: htmlspecialchars() expects parameter 1 to be string, array given in D:\WebSites\nashriyat.ir\includes\bootstrap.inc on line 862.

سال دوازدهم، شماره چهارم، پياپي 48، زمستان 1398

بهاره نقيبي / کارشناسي ارشد روان‌شناسي شخصيت، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامي، آزادشهر، ايران
    bahare.naghibi@gmail.com
محمدمهدي نادري / استاديار گروه الهيات و معارف اسلامي، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامي، آزادشهر، ايران
    NaderiMM@yahoo.com
علي حسينائي / استاديار گروه روان‌شناسي، واحد آزاد شهر، دانشگاه آزاد اسلامي، آزادشهر، ايران
    a.hosseinaei@gmail.com
بهنوش الهي / کارشناسي ارشد روان‌شناسي باليني کودک و نوجوان، دانشگاه خوارزمي تهران، ايران
دريافت: 09/10/1395 ـ پذيرش: 03/04/1396

چکيده
هدف اين پژوهش، بررسي رابطه بين هوش معنوي و باورهاي فراشناختي با اضطراب در دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد آزادشهر بود. اين تحقيق از نوع همبستگي بود. جامعة آماري شامل کليه دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد آزادشهر در سال تحصيلي 95-94 بود. حجم نمونه با توجه به جنسيت و دانشکده به وسيله نمونه‌گيري سهميه‌اي 180 مرد و 180 زن مشخص شد. ابزار گردآوري داده‌ها، پرسش‌نامه‌هاي هوش معنوي عبداله‌زاده و همکاران، پرسش‌نامه باورهاي فراشناختي ولز و پرسش‌نامه اضطراب کتل بود. براي تجزيه‌و‌تحليل داده‌ها از تحليل رگرسيون استفاده شد. نتايج آزمون تحليل رگرسيون چندگانه به‌منظور قدرت پيش‌بيني اضطراب دانشجويان از روي نمرات هوش معنوي و باورهاي فراشناختي آنها نشان داد که تقريباً 92/18 درصد از تغييرات واريانس نمرات اضطراب دانشجويان از روي نمرات هوش معنوي و باورهاي فراشناختي آنها قابل تبيين است. متغيرهاي هوش معنوي و باورهاي فراشناختي در اين معادله معنادار است.
کليدواژه‌ها: هوش معنوي، باورهاي فراشناختي، اضطراب.


Predicting Anxiety for Spiritual Intelligence and Metacognitive Beliefs in Students

 

Bahareh Naghibi / MA of Personality Psychology from Islamic Azad University, Azadshahr Branch

                                                                                                                         bahare.naghibi@gmail.com

Mohammad Mahdi Naderi / Associate Professor of the Department of Theology at Islamic Azad University, Azadshahr Branch                                                                                                                             NaderiMM@yahoo.com

Ali Hosseinaei / Associate Professor of the Department of Psychology at Islamic Azad University, Azadshahr Branch     a.hosseinaei@gmail.com

Behnoush Elahi / MA of Clinical Psychology of Child and Adolescent from Kharazmi University of Tehran

Received: 2016/12/29 - Accepted: 2017/06/24

 

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between spiritual intelligence and metacognitive beliefs with anxiety in students of Islamic Azad University, Azadshahr Branch. This was a correlational study. The statistical population of the study consisted of all students of Islamic Azad University Azadshahr Branch in the academic year of 94-95. Sample size was determined by sex and college by quota sampling of 180 men and 180 women. Data gathering tools were Abdullah Zadeh et al. spiritual intelligence, Wells meta-cognitive beliefs, and Cattell anxiety questionnaires. Regression analysis was used to analyze the data. The results of multiple regression analysis in order to predict students' anxiety based on their spiritual intelligence and their metacognitive beliefs showed that approximately 18.92% of the variance of students' anxiety scores can be explained by their spiritual intelligence and their metacognitive beliefs. The variables of spiritual intelligence and metacognitive beliefs are significant in this equation.

Keywords: Spiritual Intelligence, Metacognitive Beliefs, Anxiety.