روان‌شناسی و دین، سال پانزدهم، شماره چهارم، پیاپی 60، زمستان 1401، صفحات 123-144

    مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    بتول حیدری سورشجانی / دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد / b.heidari1359@gmail.com
    ✍️ طیبه شریفی / استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد / Sharifi_ta@yahoo.com
    احمد غضنفری / دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد / aghazan5@yahoo.com
    مریم چرامی / استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد / choramimaryam@gmail.com
    چکیده: 
    هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بر تاب آوری و رفتارهای جامعه پسند مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا بوده است. در این مطالعه نیمه آزمایشی که از جامعه مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا شهرستان شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری به عمل آمد، 46 مراقب اصلی با استفاده از روش «نمونه گیری در دسترس» انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های «تاب آوری» و «رفتارهای جامعه پسند» بود. نتایج نشان داد اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش و «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی»، بر افزایش تاب آوری (001/0> P) معنادار و اندازه اثر به ترتیب 41/0و 69/0 بوده و میزان اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بیش از «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش بود. همچنین اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش و «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بر افزایش رفتارهای جامعه پسند (001/0> P) معنادار و اندازه اثر به ترتیب 24/0و 46/0 بوده و میزان اثربخشی «آموزش گروهی کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» بیش از «آموزش گروهی کیفیت زندگی» فریش بوده است. بنابراین می توان گفت: «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه های اسلامی» می توانند میزان تاب آوری و رفتارهای جامعه پسند مراقبان اصلی بیماران اسکیزوفرنیا را بهبود بخشند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری سورشجانی، بتول، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد، چرامی، مریم.(1401) مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(4)، 123-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    بتول حیدری سورشجانی؛ طیبه شریفی؛ احمد غضنفری؛ مریم چرامی."مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15، 4، 1401، 123-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری سورشجانی، بتول، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد، چرامی، مریم.(1401) 'مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 15(4), pp. 123-144

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حیدری سورشجانی، بتول، شریفی، طیبه، غضنفری، احمد، چرامی، مریم. مقایسه اثربخشی «آموزش کیفیت زندگی» فریش و «آموزش کیفیت زندگی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی» بر تاب‌آوری و رفتارهای جامعه‌پسند. روان‌شناسی و دین، 15, 1401؛ 15(4): 123-144