سال شانزدهم، شماره دوم، پياپي 62، تابستان 1402، ص 93-104
مهدي راثي/ دانشجوي دکتري روانشناسي تربيتي دانشگاه آزاد اسلامي تبريز m.rasi.1399@gmail.com
* سيدداود حسينينسب/ استاد گروه روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي تبريز d.hosseininasab@gmail.com
امير پناهعلي/ استاديار گروه روانشناسي دانشگاه آزاد اسلامي تبريز a.panahali@gmail.com
دريافت: 30/02/1400 ـ پذيرش: 18/05/1400
چکيده
هدف اين پژوهش مقايسه سلامت روان و گرايش ديني دانشآموزان کاربر با غيرکاربر در شبکههاي اجتماعي است. روش پژوهش «توصيفي ـ مقايسهاي» است. جامعه آماري اين پژوهش دربرگيرنده تمام دانشآموزان دبيرستانهاي تيزهوشان شهر تبريز در سال تحصيلي 1399ـ1398 بود که از اين ميان تعداد 120 دانشآموز مطابق با نمرات 23ـ46 در پرسشنامه «اعتياد به شبکههاي اجتماعي مبتني بر موبايل» بهعنوان دانشآموزان غيرکاربر و 120 دانشآموز نيز با کسب نمرات بالاتر از 46 در پرسشنامه مذکور بهعنوان دانشآموزان کاربر، پس از همسانسازي و با استفاده از روش «نمونهگيري خوشهاي چندمرحلهاي و هدفمند» انتخاب شدند. اطلاعات به وسيله پرسشنامه «سلامت روان» گلدبرگ و هيلر (1979) و مقياس «نگرش مسلمانان نسبت به دين» حنيفخان و همکاران (2005) گردآوري شد. دادهها با استفاده از تحليل واريانس چندمتغيري در نرمافزار SPSS.23 تجزيه و تحليل گرديد. نتايج حاصل از تحليل واريانس چندمتغيري نشان داد که بين دانشآموزان کاربر با غيرکاربر در شبکههاي اجتماعي به لحاظ سلامت روان و گرايش ديني، تفاوت معناداري وجود دارد. علاوه بر آن، نتايج آزمون «تعقيبي» شفه نيز نشان داد که کاربران شبکههاي اجتماعي بهطور معناداري از سلامت روان پايينتر و گرايش ديني (005/0=p) ضعيفتري نسبت به غيرکاربران شبکههاي اجتماعي برخوردارند. يافتههاي اين پژوهش به شناخت تفاوتهاي اساسي بين کاربران و غيرکاربران شبکههاي اجتماعي به لحاظ سلامت روان و گرايش ديني کمک ميکند و ضرورت ارتقاي سلامت روان و گرايش ديني دانشآموزان کاربر شبکههاي اجتماعي را برجستهتر مينمايد.
کليدواژهها: سلامت روان، گرايش ديني، شبکههاي اجتماعي.
شماره صفحه:
93