روان‌شناسی و دین، سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 30، تابستان 1394، صفحات 51-

    بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف

    نوع مقاله: 
    پژوهشی
    نویسندگان:
    محمد زارعی توپخانه / *دانشجوی دکتری - روان‌شناسی خانواده - پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mohammad1358z@gmail.com
    چکیده: 
    این پژوهش به بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش  آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف پرداخته است. حجم نمونة پژوهش 316 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهرستان رباط کریم است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. پژوهش از نوع مطالعه کمی همبستگی است. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسش نامة 13 سؤالی ارتباط با جنس مخالف، پرسش نامة 90 سؤالی شخصیتی «آیسنک» و پرسش نامة 12 سؤالی «امید» اشنایدر است. داده ها بر اساس آزمون خی دو و آزمون t مستقل تحلیل شد. یافته ها حکایت از آن دارد که پسران بیش از دختران وارد ارتباط با جنس مخالف می شوند. همچنین ارتباط با جنس مخالف با افزایش ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، روان گسسته‎گرایی، برون گرایی، و کاهش امید، همبسته است. یافتة دیگر اینکه شدت روان گسسته‎گرایی در افرادی که ارتباط جنسی را تجربه کرده اند بیشتر است. بنابراین، خودمهارگری جنسی تأکید شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

    سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 30، تابستان 1394

    محمد زارعی توپخانه / دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه             mohammad1358z@gmail.com

    سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود / کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه علّامه طباطبائی

    محمود گلزاری / دانشیار روان شناسی دانشگاه علّامه طباطبائی

    دریافت: 27/12/1392 ـ پذیرش: 9/5/1393

    چکیده

    این پژوهش به بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش  آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف پرداخته است. حجم نمونة پژوهش 316 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهرستان رباط کریم است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. پژوهش از نوع مطالعه کمی همبستگی است. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسش نامة 13 سؤالی ارتباط با جنس مخالف، پرسش نامة 90 سؤالی شخصیتی «آیسنک» و پرسش نامة 12 سؤالی «امید» اشنایدر است. داده ها بر اساس آزمون خی دو و آزمون t مستقل تحلیل شد. یافته ها حکایت از آن دارد که پسران بیش از دختران وارد ارتباط با جنس مخالف می شوند. همچنین ارتباط با جنس مخالف با افزایش ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، روان گسسته‎گرایی، برون گرایی، و کاهش امید، همبسته است. یافتة دیگر اینکه شدت روان گسسته‎گرایی در افرادی که ارتباط جنسی را تجربه کرده اند بیشتر است. بنابراین، خودمهارگری جنسی تأکید شده است.

    کلید واژه ها: شخصیت، امید، دوستی، جنس مخالف.


    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعی توپخانه، محمد، گلزاری، محمود، مرادیانی گیزه‌رود، سیده‌خدیجه.(1394) بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف. فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(2)، 51-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد زارعی توپخانه؛ محمود گلزاری؛ سیده‌خدیجه مرادیانی گیزه‌رود."بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف". فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8، 2، 1394، 51-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعی توپخانه، محمد، گلزاری، محمود، مرادیانی گیزه‌رود، سیده‌خدیجه.(1394) 'بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف'، فصلنامه روان‌شناسی و دین، 8(2), pp. 51-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    زارعی توپخانه، محمد، گلزاری، محمود، مرادیانی گیزه‌رود، سیده‌خدیجه. بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف. روان‌شناسی و دین، 8, 1394؛ 8(2): 51-