بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف
Article data in English (انگلیسی)
سال هشتم، شماره دوم، پیاپی 30، تابستان 1394
محمد زارعی توپخانه / دانشجوی دکتری روان شناسی عمومی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه mohammad1358z@gmail.com
سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود / کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه علّامه طباطبائی
محمود گلزاری / دانشیار روان شناسی دانشگاه علّامه طباطبائی
دریافت: 27/12/1392 ـ پذیرش: 9/5/1393
چکیده
این پژوهش به بررسی تفاوت ویژگی های شخصیتی و امید در میان دانش آموزان مرتبط و غیرمرتبط با جنس مخالف پرداخته است. حجم نمونة پژوهش 316 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهرستان رباط کریم است که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. پژوهش از نوع مطالعه کمی همبستگی است. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسش نامة 13 سؤالی ارتباط با جنس مخالف، پرسش نامة 90 سؤالی شخصیتی «آیسنک» و پرسش نامة 12 سؤالی «امید» اشنایدر است. داده ها بر اساس آزمون خی دو و آزمون t مستقل تحلیل شد. یافته ها حکایت از آن دارد که پسران بیش از دختران وارد ارتباط با جنس مخالف می شوند. همچنین ارتباط با جنس مخالف با افزایش ویژگی های شخصیتی روان رنجوری، روان گسستهگرایی، برون گرایی، و کاهش امید، همبسته است. یافتة دیگر اینکه شدت روان گسستهگرایی در افرادی که ارتباط جنسی را تجربه کرده اند بیشتر است. بنابراین، خودمهارگری جنسی تأکید شده است.
کلید واژه ها: شخصیت، امید، دوستی، جنس مخالف.