Ravanshenasi Wa Din, Volume 1, Issue 1, No 1, Year 2025 , Pages 7-20

    A Survey on the intelligence and Personality of Successful and Unsuccessful Seminary Students

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad Rezaei / کارشناس ارشد / m.rezaei1510@gmail.com
    Abstract: 
    There has been a growing concern among scholars for a basic study of personality factors and their effects on individuals cognitive, emotional, and behavioral spheres. The present study aimed at examining personality factors, especially the intelligence of seminary students (both successful and unsuccessful) in Qom. To this end, 120 subjects from 2nd and 4th grades of 5 schools were selected randomly and divided into two groups of successful and unsuccessful. After conducting two tests (Cattell's 16 factors personality test, form A; and Cattell's intelligence test, form B) the data were analyzed using statistical techniques including: coefficient of correlation, mean, standard deviation, variance analysis, and the following results were obtained: There is a significant difference in factor O (fearful, self-doubting; confidant, calm) of Cattell's 16 factors between successful and unsuccessful seminary students; that is, successful students have lower levels of stress and anxiety compared to unsuccessful students. The successful students enjoy a higher level of intelligence than unsuccessful ones.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسى هوش و شخصیت طلاب موفق و ناموفق
    Abstract: 
    مطالعه بنیادى درباره مؤلفه هاى شخصیت و تأثیر آن در حوزه هاى شناختى، عاطفى و رفتارى افراد مورد توجه فزاینده محققان بوده است. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسى مؤلفه هاى شخصیتى، به ویژه هوش طلاب موفق و ناموفق حوزه علمیه قم انجام شده است. بدین منظور 120 نفر آزمودنى از پایه هاى دوم و چهارمِ پنج مدرسه به طور تصادفى انتخاب و در دو سطح موفق و ناموفق طبقه بندى شدند. پس از اجراى دو آزمون (پرسش نامه 16 عاملى شخصیت کتل، فرم A و تست هوش کتل، فرمB ) داده هاى به دست آمده با استفاده از روش هاى آمارى شامل محاسبه ضریب هم بستگى، میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل واریانس دو طرفه، تجزیه و تحلیل شد و نتایج زیر به دست آمد: 1. بین طلاب موفق و غیر موفق حوزه علمیه در عامل O (بى اعتمادى اضطراب آمیز؛ اعتماد توأم با آرامش) از عوامل 16گانه شخصیت کتل، تفاوت معنادار وجود دارد؛ یعنى اینکه طلاب موفق از سطح اضطراب و نگرانى کمترى نسبت به طلاب غیر موفق برخوردارند. 2. سطح هوش طلاب موفق بالاتر از سطح هوش طلاب غیر موفق است.
    References: 
    • 1. احمدى، على اصغر، روان شناسى شخصیت از دیدگاه اسلام، تهران، چاپ سوم، انتشارات امیرکبیر، 1374 ه . ش .
    • 2. پورافکارى، نصرت الله، فرهنگ جامع روان شناسى و روان پزشکى، تهران، چاپ اول، فرهنگ معاصر، 1373 ه . ش .
    • 3. پیاژه، ژان، روان شناسى هوش، ترجمه: میرباقر، تهران، چاپ دوم، انتشارات ابجد، 1372 ه . ش .
    • 4. دادستان، پریرخ، روان شناسى هوش، (جزوه درسى چاپ نشده گروه روان شناسى دانشگاه تهران)، 1372 ه . ش .
    • 5. دلاور، على، روش هاى تحقیق در روان شناسى و علوم تربیتى، تهران، دانشگاه پیام نور، 1376 ه . ش .
    • 6. سیاسى، على اکبر، نظریه هاى شخصیت یا مکاتب روان شناسى، تهران، دانشگاه تهران، 1374 ه . ش .
    • 7. گلشن فومنى، محمدرسول، جامعه شناسى آموزش و پرورش، تهران، چاپ دوم، انتشارات شیفته، 1375ه .ش.
    • 8. لطف آبادى، حسین، سنجش و اندازه گیرى در علوم تربیتى و روان شناسى، مشهد، انتشارات فردوسى، 1374 ه . ش .
    • 9. منصور، محمود و دادستان، پریرخ و راد، م، لغت نامه روان شناسى، تهران، انتشارات ژرف، 1365 ه . ش .
    • 10. منصور، محمود و دادستان، پریرخ، روان شناسى ژنتیک(2)، تهران، چاپ اول، انتشارات ژرف، 1369 ه .ش.
    • 11. نورى، مهدى، رشد و تکامل شخصیت، تهران، چاپ اول، انتشارات حکمت، 1368 ه . ش .
    • 12. هومن، حیدرعلى، شناخت روش علمى در علوم رفتارى، تهران، نشر پارسا، 1374 ه . ش .
    • 13. هومن، حیدرعلى، استنباط آمارى در پژوهش رفتارى، تهران، مؤسسه انتشارات پیک فرهنگ، 1374 ه . ش .
    • منابع لاتین
    • 1. testing Psychological, A, Anastasi Macmillan, New York, (1968).
    • 2. Cole / Brooks, Pacific Grove, CA. Personality The Psycholoyy of B.J ,Carducci, (1998).
    • 3. Brace and Wond, Personality and motivation structure and measurement R.B. Cattell, Harcourt, New York, (1957).
    • 4. Institute for Personality and Ability Testing, Culturefree test, R,B, Cattell, World Book Company, New York, (1956).
    • 5. Harper and Co, London. Description and measurement of Personality R.B, Cattell, (1946).
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, Mohammad.(2025) A Survey on the intelligence and Personality of Successful and Unsuccessful Seminary Students. Ravanshenasi Wa Din, 1(1), 7-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Rezaei."A Survey on the intelligence and Personality of Successful and Unsuccessful Seminary Students". Ravanshenasi Wa Din, 1, 1, 2025, 7-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, M.(2025) 'A Survey on the intelligence and Personality of Successful and Unsuccessful Seminary Students', Ravanshenasi Wa Din, 1(1), pp. 7-20

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Rezaei, M. A Survey on the intelligence and Personality of Successful and Unsuccessful Seminary Students. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 1(1): 7-20