Pages:
5-26
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
The present paper aims at recognizing the prayer content and motives development among the Iranian youngsters and teenagers, using a transformological approach and a cross-sectional method. 157 school boys and girls, 6 to 17 years old, have been selected from Qom through cluster sampling. The research data have been gathered through clinical method and semi-structured solo interview and have been scored by five experts. Having calculated the validity coefficients of judges' grading through the interclass correlation method, and having analyzed the reliability through confirmatory factor analysis, the research data have been analyzed through one-way and multiple way variance analyses and frequency analysis. The research finding showed that with the increase in age, the content and motive levels of the prayer develop more. They also showed that the process of prayer content and motives development among youngsters has following stages: low-level material and personal prayers; limited social and material prayers, and moral-spiritual personal prayers; extended social prayers resulted from the belief in God; psychological, worldly, and idealistic prayers; spiritual, otherworldly and idealistic prayers.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مراحل تحول محتوا و انگیزههای دعا در کودکان و نوجوانان
Abstract:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تحوّل محتوا و انگیزه دعا در کودکان و نوجوانان ایرانی، با رویکرد تحول شناختی و با روش مقطعی انجام شده است. 157 دانش آموز دختر و پسر 6 تا 17 ساله شهر قم به صورت خوشه ای انتخاب شده اند. داده های پژوهش بر پایه روش بالینی و از طریق مصاحبه انفرادی نیمه ساخت یافته گردآوری و توسط پنج کارشناس نمره گذاری شده است. پس از محاسبه ضرایب اعتبار درجه بندی داوران از طریق روش همبستگی درون طبقه ای و بررسی روایی از طریق تحلیل عاملی تأییدی، داده ها با روش تحلیل واریانس یک و چند راهه و تحلیل فراوانی بررسی شده است. نتایج نشان می دهد که با افزایش سن، سطح محتوا و انگیزه دعا نیز افزایش و دگرگونی می یابد. و نیز روند تحول محتوا و انگیزه دعا در کودکان دارای مراحل ذیل است: دعاهای فردی مادی سطح پایین، دعاهای مادی-اجتماعی محدود و اخلاقی-معنوی فردی، دعاهای اجتماعی گسترده برخاسته از اعتقاد به خداوند، دعاهای کمال جویانه دنیوی و روانی و دعاهای کمالجویانه معنوی و اخروی.
References:
- قرآن کریم، ترجمه ناصر مکارم شیرازی، قم: دارالقرآن الکریم، 1378.
- نهج البلاغه، مترجم: سید جعفر شهیدی، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، 1373.
- ابن منظور، جمال الدین محمد، لسان العرب، بیروت، دارالحیاه، ج 14، ص 258.
- چاری، حسین، نصیرزاده، راضیه، «تفاوت های جنس و سن و وضعیت اقتصادی – اجتماعی در باورهای مذهبی کودکان»، فصلنامه روان شناسان ایرانی، ش 13، ص 68-52.
- حرعاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، بیروت، درالاحیاء التراث العربی، بی تا.
- حسن زاده آملی، حسن، رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور، قم، تشیع، 1373.
- صافی گلپایگانی، لطف الله، نیایش در عرفات، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1371.
- طباطبایی، محمدحسین، المیزان، مترجم: سید محمد باقر موسوی همدانی، ج 1، قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علیمه قم، 1374.
- قرشی، علی اکبر، قاموس القرآن، تهران، دارالکتاب الاسلامی، 1361.
- مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، مؤسسه الوفاء، 1403.
- مصباح یزدی، محمدتقی، اخلاق در قرآن، تهران، امیر کبیر، 1376.
- مطهری، مرتضی، طهارت روح، تهران، ستاد اقامه نماز جمعه، 1381.
- نهاد رهبری، همایش بین المللی نقش دین در بهداشت روان، قم: نشر معارف، 1382.
- نیک زاده، الیاس، سر مرتبط، مشهد، انتشارات رستگار، 1384
- EL kind, D., Studies in Cognitive Development, Essays in Honor of Piaget, New York: Oxford, 1969.
- Goldman, R. G., Religious Thinking from Childhood to Adolescence, London: Rutledge and Kegan Paul, 1964.
- _____, "Religious Thinking from Childhood to Adolescence", American Journal of Sociology, v 50, 1964, p 112-122.
- Long, D. et al., "The Childs Conception of Prayer", Journal for the Scientific Study of Religion, v 6, 1967, p 101-109.
- Piaget, J., The Child’s conception of the World, London, Rutledge, 1960.
- Tamminen, K , Religious Ddevelopment in Cchildhood and Youth: An Empirical Sstudy, Helsinki, Suomalainen Tiedeakatemia, 1991.
- Tatala M., "Development of Prayer in Adolescence and Youth", Journal of Psychology and Counseling, v 1(7), 2009, p 113-116.
- Woolley, J. D., Phelps, K. E., "The development of children's beliefs about prayer", Journal of Cognition and Culture, v 1, 2001, p 139-167.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mousawi Nasab , Seyyed Mohammad Reza, 'Asgari , Ali, Shameli, Abassali.(2025) The Stages of Prayer Content and Motives Development among the Youngsters and Teenagers. Ravanshenasi Wa Din, 4(2), 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Seyyed Mohammad Reza Mousawi Nasab ; Ali 'Asgari ; Abassali Shameli."The Stages of Prayer Content and Motives Development among the Youngsters and Teenagers". Ravanshenasi Wa Din, 4, 2, 2025, 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mousawi Nasab , S, 'Asgari , A, Shameli, A.(2025) 'The Stages of Prayer Content and Motives Development among the Youngsters and Teenagers', Ravanshenasi Wa Din, 4(2), pp. 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mousawi Nasab , S, 'Asgari , A, Shameli, A. The Stages of Prayer Content and Motives Development among the Youngsters and Teenagers. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 4(2): 5-26