Ravanshenasi Wa Din, Volume 4, Issue 4, No 16, Year 2025 , Pages 75-102

    An Inquiry into the Relationship between Islamic Optimism, Seligman's Learned Optimism and Mental Security

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Ramezan ali / Graduate of Qom Seminary and MA in psychology.
    Mohammad Reza Ahmadi Mohammad Abadi / Assistant professor of psychology department, Imam Khomeini Education and Research Institute. / m.r.ahmadi@iki.ac.ir
    Rahim Mirderikvandi / Assistant professor of psychology department, Imam Khomeini Education and Research Institute / mirdirikvandi@iki.ac.ir
    Abstract: 
    The present paper tries to identify the relationship between Islamic optimism, Seligman's learned optimism and mental security. The research uses correlation method. 300 seminary and non-seminary students were selected from Human Sciences Institute of Higher Education in Al-Mustafa International University through random sampling. They answered Noori's Islamic optimism questionnaire, Seligman's optimism-pessimism questionnaire, and Maslow' security- insecurity questionnaire. The results show that there is a significant positive relationship between these three variables. According to demographical variables, the level of both optimism and mental security has significant difference. There is a higher rate of optimism and mental security among men than among women, non-seminary students than among seminary students and among married students than among single students. The first group in the four age groups, i.e., 20-25, 26-30, 31-35, 36-40, has lower degree of optimism and mental security than the rest.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی رابطه بین خوش‌بینی اسلامی، خوش‌بینی آموخته‌‌شده سلیگمن و امنیت روانی
    Abstract: 
    هدف از اين پژوهش، شناسايي رابطه بين خوش‌بيني اسلامي، خوش‌بيني آموخته‌‌شدة سليگمن و امنيت رواني است. در اين پژوهش، از روش همبستگي استفاده شده است. 300 نفر از طلبه‌ها و دانش‌پژوهان مؤسسه آموزش عالي علوم انساني جامعةالمصطفي به صورت تصادفي انتخاب شدند كه به سه پرسش‌نامه خوش‌بيني اسلامي نوري، خوش‌بيني ـ بدبيني سليگمن و ايمني ـ ناايمني مازلو پاسخ دادند. نتايج به ‌دست آمده نشان مي‌دهد كه بين اين سه متغير رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. سطح دو‌ نوع خوش‌بيني و امنيت رواني بر اساس متغيرهاي جمعيت‌شناختي تفاوت معنادار پيدا مي‌كند؛ مردان نسبت به زنان، دانش‌پژوهان نسبت به طلبه‌ها، افراد متأهل نسبت به افراد مجرد، از خوش‌بيني و امنيت رواني بالاتري برخوردارند. در بين چهار گروه سنّي (20ـ40)، گروه سنّي (20ـ25) از خوش‌بيني و امنيت رواني پايين‌تري برخوردارند.
    References: 
    • آقایی، اصغر و همکاران، « رابطه خوش بینی و بدبینی با سلامت روان در افراد بزرگسال شهر اصفهان»، مجله دانش و پژوهش در روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، ش 33، پاییز 1386، ص 130ـ117.
    • آمدی، عبدالواحد ابن محمد تمیمی، غررالحکم ودرالکلم، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1366،
    • بیانی، احمد، روش های تحقیق و سنجش در علوم تربیتی و روان شناسی، تهران، رهیافت، 1378،
    • جمالی زواره، نسرین،« بررسی رابطه کارایی خانواده با خوش بینی وسلامت روانی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی شهر زواره»، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، 1387.
    • حسن شاهی، محمد مهدی، « بررسی ارتباط میان خوش بینی و راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه»، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ش 15-16، سال چهارم، پاییز و زمستان 1381
    • حسینی زاده، سید مهدی، جوان و آرامش روان (به کوشش علی نقی فقیهی)، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، 1382.
    • حسینی، سید مهدی، مشاوره قبل از ازدواج،چ پنجم، تهران، آوای نور.
    • خواجه امیری خالدی، هاله،« هنجار یابی آزمون خوش بینی ـ بدبینی سلیگمن بر روی دو گروه سنی 25 ـ 18 و 45 ـ 30 سال در شهر تهران»، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، تهران، دانشگاه الزّهرا (دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی)، 1382.
    • زینتی، علی، « بررسی تأثیر احساس ایمنی ـ ناایمنی بر حرمت خود طلاب پایه اول و هفتم در سال تحصیلی 78-77»، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1377.
    • سرایی، حسن، مقدمه ای بر نمونه گیری در تحقیق، تهران، سمت، 1384.
    • سلیگمن، مارتین و همکاران، کودک خوش بین، ترجمه فروزنده داورپناه، تهران، انتشارات رشد، 1383.
    • شاملو، سعید، بهداشت روانی، چ سیزدهم، تهران، رشد، 1378.
    • شهنی ییلاق، شکرکن و موحد، « رابطه علی بین نگرشهای مذهبی، خوش بینی، سلامت روانی و سلامت جسمانی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز»، مجله علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه چمران اهواز، دوره سوّم، سال یازده هم، شماره های 1 و 2، 1383.
    • عبادی، ندا و علی نقی فقیهی، « بررسی اثربخشی آموزش مثبت نگری در افزایش امید به زندگی زنان بدون همسر شهر اهواز؛ با تأکید بر قرآن»، مجله روان شناسی و دین، ش دوم، سال سوم، تابستان 1389، ص61 ـ 74.
    • عسکری، پرویز و همکاران، « رابطه اعتقادات مذهبی و خوش بینی با سلامت معنوی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز»، فصلنامه یافته های نو در روان شناسی، ش دهم، سال چهارم، بهار 1388، ص39-27.
    • عطاری، یوسفعلی و همکاران « بررسی روابط ساده و چندگانه نگرش مذهبی، خوش بینی و سبک های دلبستگی با رضایت زناشویی در دانشجویان مرد متاهل دانشگاه شهید چمران اهواز»، مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوّم، ش 1، سال سیزدهم، بهار 1385، ص110-93.
    • فروم، آلن؛ درون های ناآرام، ترجمه علی زنجیره ای، چاپ اوّل، تهران، نشر اوحدی، 1378.
    • گروسی، سعیده و دیگران،« بررسی رابطه اعتماد اجتماعی و احساس امنیت (مطالعه موردی دانشجویان دختر دانشگاه آزاد جیرفت)»، فصلنامه دانش انتظامی، دوّم، سال نهم، 1385.
    • کجباف، محمد باقر و دیگران، « هنجاریابی، پایایی و روایی مقیاس خوش بینی و بررسی رابطه بین خوش بینی، خود تسلط یابی و افسردگی در شهر اصفهان»، فصلنامه مطالعات روان شناختی دانشکدة علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا(س)، دوره 2، ش 1 و 2، بهار و تابستان 1385، ص68-51.
    • مکارم شیرازی، ناصر، حکومت جهانی مهدی(عج)، قم، نسل جوان، 1357.
    • نجاتی، محمد عثمان، حدیث و روان شناسی، ترجمه حمید رضا شیخی، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، 1387.
    • موسوی نسب، سید محمدحسین و همکاران، « خوش بینی ـ بدبینی و راهبردهای کنارآمدن: پیش بینی سازگاری روانشناختی در نوجوانان»، فصلنامه روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، ش 4 (پیاپی 47)، سال دوازدهم، زمستان 1385، ص380.
    • نوری، نجیب الله، « بررسی رابطه بین خوش بینی سرشتی، خوش بینی از دیدگاه اسلام و رضایتمندی از زندگی»، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1388.
    • نوری، نجیب الله، « بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوش بینی»، فصلنامه روان شناسی در تعامل با دین، ش دوّم، سال اوّل، تابستان 1387.
    • نیک منش، زهرا و یحیی کاظمی، « تأثیر الگوی آموزش خوش بینی به روش قصه گویی بر سبک اسناد کودکان»، فصلنامه علمی– پژوهشی پژوهش در سلامت روان شناختی، دوره دوّم، ش سوّم، پاییز 1387.
    • ویلیام جیمز، دین و روان، ترجمه مهدی قائن، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، 1356.
    • هومن، حیدرعلی، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، چ پنجم، تهران، پارسا، 1383.
    • یونسی، سید جلال، « نقش اساسی معنا شناختی حوادث در کاهش آسیب های روانی»، مجله حوزه و دانشگاه، ش 41، زمستان 1383، ص29-8.
    • Brandon, Eric A. (2006). The effect of age on optimism, CALIFORNIA STATE SCIENCE FAIR 2006 PROJECT SUMMARY, project Number S0304.
    • Conway, Francine; Magai, Carol; Springer, Carolin & Jones C. Optimism and pessimism as predictors of physical and psychological health among grandmothers raising their grandchildren, Journal of Research in personality, Volume 42, Issue 5, Otober 2008, pages 1352-1357.
    • Friedman, L. C., Nelson, D. V., Baer, P. E., Lane, M., Smith, F. E., & Dworkin, R. J. (1992). The relationship of dispositional optimism, daily life stress, and domestic environment to coping methods used by cancer patients. Journal of Behavioral Medicine, 15, 127–141.
    • Golin, S., Sweeney, P.D., & Schoeffer, D. E. (1981). The causality of causal attributions in depression: A cross-lagged panel correlational analysis. Journal of Abnormal Psychology, 90, 14-22
    • Luthans. F. & Youssef, C. M. (2007). Positive Organizational Behavior in the Workplace:The impact of hope, Optimism, and Resilience. Journal of Management. 2007; 33; 77r.
    • Maslow, A. H. (1952) The S-I Test: a measure of psychological security-insecurity, Palo Alto, Calif: consulting psychologists press
    • Peterson, C., Semmel, A., von Baeyer, C., Abramson, L. Y., Metalsky, G.I., & Seligman, M.E.P. (1982). The Attributional Style Questionnaire. Cognitive Therapy and Research, 6, 287-299.
    • Reber. S. Ditionary of Psychology, Second.
    • Seligman, M. E. P & Csikszentmihalyi, M, (2000). Positive Psychology: An introduction, American Psychologist, 55, 5-14.
    • Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping, and health: Assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4, 219–247.
    • Smith T. W., Pope M. K., Rhodewalt F, Poulton J. L. (1989). Optimism, neuroticism, coping, and symptom reports: an alternative interpretation of the Life Orientation Test. J Pers Social Psychol; 56: 640–648.
    • Patton, Wendy; Bartrum, Dee A. and Creed, Peter A. (2004) Gender differences for optimism, self esteem, expectations and goals in predicting career planning and exploration in adolescents. International Jouanal for Educational and Vocational Guidance, Volum 4 (3), pages 193-209.
    • Steptoe, A., Reivich, K. and Seligman, M.E.P. (1993). Mozart's Optimism: A study of explanatory style. The Psychologist, 69-71.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Ramezan ali, Ahmadi Mohammad Abadi, Mohammad Reza, Mirderikvandi, Rahim.(2025) An Inquiry into the Relationship between Islamic Optimism, Seligman's Learned Optimism and Mental Security. Ravanshenasi Wa Din, 4(4), 75-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Ramezan ali ; Mohammad Reza Ahmadi Mohammad Abadi; Rahim Mirderikvandi."An Inquiry into the Relationship between Islamic Optimism, Seligman's Learned Optimism and Mental Security". Ravanshenasi Wa Din, 4, 4, 2025, 75-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R, Ahmadi Mohammad Abadi, M, Mirderikvandi, R.(2025) 'An Inquiry into the Relationship between Islamic Optimism, Seligman's Learned Optimism and Mental Security', Ravanshenasi Wa Din, 4(4), pp. 75-102

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , R, Ahmadi Mohammad Abadi, M, Mirderikvandi, R. An Inquiry into the Relationship between Islamic Optimism, Seligman's Learned Optimism and Mental Security. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 4(4): 75-102