Writers:
✍️ Maliheh Arinpour / MA of clinical psychology, Islamic Azad University of Birjand
Pages:
5-24
Receive Date: 2025/03/29
Accept Date: 2025/03/29
Abstract:
The present research seeks to present the indicators of a model of religious intelligence, taking in consideration the role of attributive style and self-control style. For this purpose, 372 students, who were chosen through multi-stage sampling, completed Seligman’s scale of attributive style, Tanjeni’s scale of self-control style and King’s religious intelligence scale. Path analysis and maximum likelihood were used for analyzing the results .The findings show that the style of external and stable assignment of success and the style of general and stable assignment of failure, respectively predict the increase and decrease in existential critical thinking through self-control. Besides, there are direct paths between the external assignment of success, existential critical thinking and working out the personal meaning, stable assignment of success and higher consciousness, general assignment of success and increase in alertness. The present conceptual model shows that a study of the kind of attributive attitude of the individual in his/her everyday life can contribute to the clarification of self-control process and religious intelligence.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :الگوی پیش بینی هوش معنوی بر پایه سبک های اسنادی و خود کنترلی
Abstract:
هدف این پژوهش، تدوین الگوی شاخص های هوش معنوی با توجه به نقش سبک های اسنادی و خود کنترلی بود. از این رو، 372 دانشجوی به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و مقیاس های سبک های اسنادی سلیگمن، خود کنترلی تانجنی و هوش معنوی کینگ را تکمیل نمودند. در بررسی یافته ها از شیوهی تحلیل مسیر و روش بیشینهی احتمال بهره گرفته شد. یافته ها نشان دادند که سبک اسناد بیرونی و پایدار موفقیت و سبک اسناد پایدار و کلی شکست، از طریق خود کنترلی به ترتیب پیش بینی کنندهی افزایش و کاهش تفکر انتقادی وجودی می باشند. همچنین مسیرهای مستقیمی نیز بین اسناد بیرونی موفقیت، تفکر انتقادی وجودی و تولید معنای شخصی، اسناد پایداری موفقیت و آگاهی متعالی، اسناد کلی موفقیت و بسط هوشیاری وجود دارند. مدل مفهومی حاضر نشان می دهد که بررسی نوع رویکرد اسنادی فرد در رویدادهای مختلف زندگی، در روشن شدن فرایند خودکنترلی و در تبیین هوش معنوی سودمند خواهد بود.
References:
- اسلاميشهربابکي، حيدر، 1369، بررسي رابطه بين سبک تبيين و افسردگي در بيماران افسردة يک قطبي و دوقطبي و مقايسه آن با افراد بهنجار، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي باليني، تهران، انستيتو روانپزشکي تهران.
- آقابابايي، ناصر و همكاران، 1389، «بررسي ويژگيهاي سنجشي در کوتاه پرسشنامه هوش معنوي»، علوم روانشناختي، ش 9 (34)، ص169-180.
- خداياريفرد، محمد و همكاران، 1388، «رابطه دينداري و خودکنترلي با گرايش به مصرف مواد در دانشجويان»، رفاه اجتماعي، ش 9 (34)، ص115-130.
- رجايي، عليرضا، 1389، «هوش معنوي: ديدگاهها و چالشها»، پژوهشنامه تربيتي، ش 5 (22)، ص21-49.
- رفيعيهنر، حميد، و مسعود جانبزرگي، 1389، «رابطه جهتگيري مذهبي و خود مهارگري»، روانشناسي و دين، ش 9، ص31-42.
- سليمانينژاد، ناصر، 1381، رابطه سبک اسناد با پيشرفت تحصيلي در دختران و پسران سال سوم دبيرستان، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه تهران.
- سهرابي، فرامرز، 1387، «مباني هوش معنوي»، سلامت روان، ش 1، ص14-18.
- صابري، هايده و همكاران، 1390، «مقايسة سبكهاي اسنادي و ويژگيهاي شخصيتي در مردان معتاد و غير معتاد»، پژوهش اجتماعي، 4 (ويژه نامه)، ص119-130.
- عطاري، هدي، 1391، رابطه بين اضطراب مدرسه با خودکنترلي و شيوههاي فرزندپروري ادراکشده در دانشآموزان دختر، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي، بيرجند، دانشگاه آزاد اسلامي.
- غريب مشهد طرقي، سميه، 1387، بررسي رابطه بين راهبردهاي يادگيري و سبک اسناد در دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان شيروان، پاياننامه کارشناسي ارشد روانشناسي تربيتي، بيرجند، دانشگاه آزاد اسلامي.
- مجديان، محمد، 1380، بررسي نگرش مذهبي دانشجويان ورودي به دانشگاه تربيت معلم و رابطه آن با ميزان عزت نفس و منبع کنترل، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه تربيت معلم.
- مجديان، محمد و همكاران، 1388، «بازخورد مذهبي، حرمتخود و مسند مهارگري»، روانشناسي تحولي: روانشناسان ايراني، ش 22، ص151-157.
- محمدي، سيدداوود و مهناز مهرابيزاده هنرمند، 1385، «ارتباط نگرش مذهبي با مکان کنترل و نقش جنسيت»، پژوهشهاي روانشناختي، 9 (3و4)، ص47-64.
- ميرهاشميان، حميرا، 1387، «تأثير اعتقادات مذهبي در شکلگيري منبع کنترل و نيمرخ رواني دانشجويان دانشگاههاي تهران»، فصلنامه دانشگاه اسلامي، ش 8، ص69-80.
- واضحي آشتياني، علي، 1382، بررسي سبکهاي اسنادي در افراد معتاد و غيرمعتاد شهرستان سنندج، پاياننامه کارشناسي ارشد، تهران، دانشگاه تربيت معلم.
- هومن، حيدرعلي، 1384، مدليابي معادلات ساختاري با کاربرد نرمافزار ليزرل، تهران، سمت.
- Anderson, C. A., 1999, "Attributional Style, Depression, and Loneliness: A Cross-Cultural Comparison of American and Chinese Students", PSPB, v. 25 (4), p. 482-499.
- Benson, P, & Spilka, B, 1973, "God Image as a Function of Self-esteem and Locus of Control", Journal of Scientific Study of Religion, v. 12 (3), p. 297-310.
- Bridge, K. R, 2001, "Using Attributional Style to Predict Academic Performance: How Does It Compare to Traditional Methods?", Personality and Individual Differences, v. 31, p. 723-773.
- Carter, E. C, & et al, 2012, "The Mediating Role of Monitoring in the Association of Religion with Self-Control", Social Psychological and Personality Science, p. 1-7.
- Desmond, S. A, & et al, 2008, "Religion prosocial learning, self control, and delinquency", Manuscript submitted for publication.
- Doostar, M, & et al, 2012, "Survey of Relationship between Spiritual Intelligence and Organizational Citizenship Behavior", Interdisciplinary Journal of Contemporary Reasearch in Business, v. 3 (11), p. 54-61.
- Draper, B, 2009, "Spiritual Intelligence: A new way of being". England,Oxford: Lion Hudson.
- French, D. C, & et al, 2008, "Religious involvement and the social competence and adjustment of Indonesian Muslim adolescents", Dev Psychol, v. 44 (2), p. 597-611.
- Ghapanchi, Z, & Golparvar, S. E, 2011, "Locus of control, Religious Orientation, and L2 Achievement", California Linguistic Notes, XXXVI (2).
- Gupta, G, 2012, "Spiritual Intelligence and Emotional Intelligence in Relation to Self-Efficacy and Self-Regulation Among College Students", International Journal of Social Sciences & Interdisciplinary Research, v. 1 (2), p. 60-69.
- Hosseini, M, & et al, 2010, "A Review Study on Spiritual Intelligence, Adolescence and Spiritual Intelligence, Factors that May Contribute to Individual Differences in Spiritual Intelligence, and the Related Theories", International Journal of Psychological Studies, v. 2 (2), p. 179-188.
- Jeon, I. H, & et al, 2013, "Attributional Style in Healthy Persons: Its Association with ‘Theory of Mind’ Skills", Psychiatry Investig, v. 10, p. 34-40.
- King, D. B, 2008, "Rethinking Claims of Spiritual Intelligence: A Definition, Model, and Measure", Peterborough, Ontario, Canada.
- King, D. B, & DeCicco, T. L, 2009, "A Viable Model and Self-Report Measure of Spiritual Intelligence", International Journal of Transpersonal Studies, v. 28, p. 68-85.
- Leposavić, I, & Leposavić, L, 2009, "Attribution Style of Patients with Depression", Srp Arh Celok Lek, 137(9-10), p. 529-533.
- McCullough, M. E, & Willoughby, B. L. B, 2009, "Religion, Self-Regulation, and Self-Control: Associations, Explanations, and Implications", Psychological Bulletin, v. 135 (1), p. 69-93.
- Mousavi, S. V, & et al, 2012, "The Relationship between Attribution Styles and Religious Tendency of University Students", Studies in Learning & Instruction, v. 3 (2), p. 20-23.
- Nokelainen, P, & et al, 2007, "Investigating the Influence of Attribution Styles on the Development of Mathematical Talent", Gifted Child Quarterly, v. 51 (1), p. 64-81.
- Peterson, C, & et al, 1982, "The Attributional Style Questionnaire", Cognitive Therapy and Research, v. 6 (3), p. 287-300.
- Randall, T. M, & Desrosiers, M, 1980, "Measurement of supernatural belief: sex differences and locus of control", J Pers Assess, v. 44 (5), p. 493-498.
- Rasmussen, L, & Charman, T, 1995, "Personality and Religious Beliefs: A test of Flugel's Superego Projection Theory", International Journal for the Psychology of religion, v. 5, p. 109-117.
- Ryan, M. E, & Francis, A. J. P, 2010, "Locus of Control Beliefs Mediate the Relationship Between Religious Functioning and Psychological Health", J Relig Health, v. 51, p. 774-785.
- Saidy, E. P, & et al, 2009, "Influence of Emotional and Spiritual Intelligence from the National Education Philosophy Towards Language Skills Among Secondary School Students", European Journal of Social Sciences, v. 9 (1), p. 61-71.
- Schick, T. J, & Vaughn, L, 2011, How to think about weird things: Critical thinking for a new age (6th ed.), USA: Mc Graw Hill Education.
- Stanke, A., & Taylor, M, 2004, "Religiosity, Locus of Control, and Superstitious Belief", Journal of Undergraduate Research, v. 7, p. 1-5.
- Tangney, J. P, & et al, 2004, "High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success", J Pers, v. 72 (2), p. 271-324.
- Welch, M. R, & et al, 2006, "Christian Religiosity, Self-Control and Social Conformity", Social Forces, v. 84 (3), p. 1605-1623.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Arinpour, Maliheh, Shahabizadeh, Fatemeh, Bahreinian, Seyyed Abdulmajid.(2025) The Model of Predicting Religious Intelligence on the Basis of Attributive Style and Self-Control Style. Ravanshenasi Wa Din, 8(1), 5-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Maliheh Arinpour; Fatemeh Shahabizadeh; Seyyed Abdulmajid Bahreinian."The Model of Predicting Religious Intelligence on the Basis of Attributive Style and Self-Control Style". Ravanshenasi Wa Din, 8, 1, 2025, 5-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Arinpour, M, Shahabizadeh, F, Bahreinian, S.(2025) 'The Model of Predicting Religious Intelligence on the Basis of Attributive Style and Self-Control Style', Ravanshenasi Wa Din, 8(1), pp. 5-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Arinpour, M, Shahabizadeh, F, Bahreinian, S. The Model of Predicting Religious Intelligence on the Basis of Attributive Style and Self-Control Style. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 8(1): 5-24