Pages:
5-26
Receive Date: 2025/03/31
Accept Date: 2025/03/31
Abstract:
The present research, which is a qualitative study based on content analysis, aims to determine the aspects of forming a conception of God through The Most Beautiful Names and present a conceptual model for studies on Islamic lifestyle and religious psychology. For this purpose, the Quranic verses and the well-known prophetic hadith which mentions 99 Names of God have been investigated. The results show that forming a conception of God by referring to The Most Beautiful Names considers two general aspects: first, the names which are realized by observing the Divine Essence taking into consideration none other than Him. Second, the names that refer to relation of God with the world of creation. This relation covers two areas: 1. the area of creation. 2. the area of Divine Command. The first includes the names that are related to creation and general structure of creation .These names are grouped under the headings: knowledge, ability, efficiency, savvy, protection, guidance and dominance. 2. The second includes the names that refer to the lordship of God and the relation between God and creation. These names are grouped under the headings: provider of facilities and interests, remover of obstacles and harms, control and auditing, aid seeking and aid-giving.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :الگوی مفهومی ابعاد تصور از خدا بر اساس اسماء حسنا مبنایی برای مطالعات سبک زندگی اسلامی و روان شناسی دین
Abstract:
این پژوهش به منظور تعیین ابعاد تصور از خدا، بر اساس اسماء حسنا و ارائه الگویی مفهومی برای مطالعات مربوط به سبک زندگی اسلامی و روان شناسی دینی، انجام شده است. بدین منظور، آیات قرآن کریم و حدیث معروف پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، که در آن 99 اسم خداوند بیان شده، مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی و مبتنی بر روش تحلیل محتوی بود. نتیجه پژوهش نشان داد که تصور از خدا، بر اساس اسماء حسنا، به دو بعد کلی اشاره دارند: اول، اسمایی که منشأ آنها ملاحظه ذات خداوند، بدون در نظر گرفتن ِغیر می باشد و شامل ابعادِ ذات، تنزیه و عظمت و بزرگی می شوند. دوم، اسمایی که به ارتباط خداوند با جهان آفرینش اشاره دارند. این ارتباط، در دو زمینه است: 1. زمینه خلق: اسمایی که مربوط به آفرینش و ساختار عمومی آفرینش هستند. این اسماء ذیل ِابعاد دانایی، توانایی، کارآیی، کاردانی، حفاظت، هدایت و تسلط قرار می گیرند. 2. زمینه امر: اسمایی که به ربوبیت خدا و رابطه دوجانبه خدا و مخلوقات اشاره دارد. این اسماء ذیل ابعاد تدارک دهنده منافع و امکانات، بر طرف کننده موانع و آسیب ها، کنترل وحسابرسی، و استعانت و فریادرسی قرار می گیرند.
References:
- نهجالبلاغه، 1380، ترجمة علامه جعفري، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.
- ابراهيمي ديناني، غلامحسين، 1390، اسماء و صفات حق، تهران، سازمان چاپ و انتشارات.
- آدلر، آلفرد، 1370، روانشناسي فردي، ترجمة حسن زماني شرفشاهي، تهران، تصوير.
- آذربايجاني، مسعود، 1387، روانشناسي دين از ديدگاه ويليام جيمز، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- اسپيلکا، برنارد و همكاران، 2003، روانشناسي دين براساس رويکرد تجربي، ترجمة محمد دهقاني، تهران، رشد.
- اسمعيلي، معصومه، 1386، «بررسي تأثير گسترش هستيشناسي اسلامي بر افزايش سلامت روان»، تازهها و پژوهشهاي مشاوره، ش 24، ص41-52.
- آينهوند، صادق و شهريار نيازي، 1379، «معنيشناسي اسماء حسنا»، مجله دانشکده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران، ش 153و 154، ص1-18.
- جوادي آملي، عبدالله، 1388، تفسير موضوعي قرآن کريم، صورت و سيرت انسان در قرآن، قم، اسراء.
- ـــــ ، 1391، تفسير موضوعي قرآن کريم، توحيد در قرآن، قم، اسراء.
- داوودي، محمد، 1383، سيره تربيتي پيامبر و اهل بيت، تربيت ديني، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
- دلشاد تهراني، مصطفي، 1387، سيري در تربيت اسلامي، تهران، دريا.
- سامي محمود، سليمان، 1387، اسماء الحسني، ترجمة مجتبي دوروزي، تهران، احسان.
- سبحاني، ناصر، 1387، اسماء الحسنا (نامهاي نيکوي خداوند)، تهران، مردم سالاري.
- سنت کلر، مايکل، 2000، درآمدي بر روابط موضوعي و روانشناسي خود، ترجمة عليرضا طهماسب و علي آقايي، تهران، ني.
- شجاعي، محمد، 1390، اسماء حسني، تهران، سروش.
- شنکايي، مرضيه، 1388، بررسي تطبيقي اسماء الهي، چ دوم، تهران، سروش.
- شهيدي، خديجهسادات، 1391، اسماء و صفات الهي در انديشه امام خميني، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- صادقي، منصورهسادات و همكاران، 1386، «تصور از خدا در روشهاي تربيتي متفاوت»، روانشناسي، سال يازدهم، ش 4، ص362-380.
- عبدالکريمي، بيژن، 1381، «خدا در انديشه غرب»، نشريه اينترنتي درگاه پاسخگويي به سؤالات ديني، ش 141، ص18-25.
- عسگري، علي، 1389، مباني تربيت ديني، سايت گروه پرورشي شهرستان اسدآباد.
- عنانپور خيرآبادي، محمد، 1391، «بررسي مباني و شاخصههاي سبک زندگي اسلامي در قرآن کريم»، دوفصلنامه علمي تخصصي اسلامي و علوم اجتماعي، سال چهارم، ش 8، ص93-112.
- قنبري هاشمآبادي، بهرامعلي و همكاران، 1391، «بررسي ارتباط ادراک خدا با خود پنداره و خود کار آمدي با توجه به متغيرهاي فردي در ميان دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد»، پژوهشهاي روانشناسي باليني و مشاوره، ش 2(1)، ص165-180.
- کاوياني، محمد، 1391، سبک زندگي اسلامي و ابزار سنجش آن، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
- کتاب مقدس (عهد عتيق و عهد جديد)، 1987، ترجمة انجمن کتاب مقدس، چ دوم، تهران، فرهنگ.
- لاندين، رابرت ويليام، 1996، نظريهها و نظامهاي روانشناسي، ترجمة يحيا سيدمحمدي، تهران، ويرايش.
- محمدپور، احمد، 1390، ضد روش، تهران، جامعهشناسان.
- مسعودي، جهانگير، 1386، «هرمنوتيک به مثابه روش تحقيق در علوم ديني»، پژوهشهاي فلسفي- کلامي دانشگاه قم، سال هشتم، ش 3 و 4، ص25-57.
- مشايخيراد، شهابالدين، 1380، مجموعه مقالات تعليم و تربيت ديني، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
- مصباحيزدي، محمدتقي، 1369، بحثي ساده و کوتاه پيرامون حکومت اسلامي و ولايت فقيه، قم، سازمان تبليغات اسلامي.
- مطهري، مرتضي، 1377، مجموعه آثار، قم، صدرا.
- ـــــ ، 1369، مجموعه آثار، قم، صدرا.
- مظاهري، محمدعلي و عباس پسنديده، 1390، مثلث ايمان، الگوي ابعادي رابطه انسان با خدا، قم، دارالحديث.
- مظاهري، محمدعلي و همكاران، 1384، «بررسي رابطه سبکهاي دلبستگي و دلبستگي به خدا با تصور از خدا»، چاپ نشده، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهيد بهشتي.
- منصوري لاريجاني، اسماعيل، 1390، درمان روان با اسماء الله، تهران، بينالملل.
- موحد، مجيد و مينا صفا، 1388، «رويکردي جامعهشناختي به مفهوم خدا»، فلسفه و کلام اسلامي آينه معرفت، سال هشتم، ش 21، ص138-175.
- موسي خميني، روحالله، 1381، شرح دعاي سحر، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- ـــــ ، 1385الف، آداب الصلوه، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- ـــــ ، 1385ب، شرح چهل حديث، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- ـــــ ، 1385ج، شرح حديث جنود عقل و جهل، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- ـــــ ، 1385د، صحيفه امام، تهران، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني.
- نجات، آسيه و فاطمه شهابيزاده، 1391، الگوي سلامت رواني در ارتباط با تصور خدا با توجه به نقش جنسيتي، در: ششمين سمينار سراسري بهداشت رواني دانشجويان، دانشگاه گيلان.
- هايدگر، مارتين، 1962، هستي و زمان، ترجمة عبدالکريم رشيدي، تهران، ني.
- Baumann, Eddie K, 2009, The Essentials of Integration: Developing the Image of God, Journal of SE, v. 13, N. 4, p. 32-34.
- Braam, A. W, & et al, 2008a, God image and mood in old age: Results from a community based pilot study in the Netherlands, Health, Religion & Culture, v. 11(2), p. 221-237.
- Braam, A. W, & et al, 2008, God image and Five-Factor Model personality characteristics in later life: A study among inhabitants of Sassenheim in The Netherlands, Mental Health, Religion & Culture, v. 11(6), p. 547-559.
- Bradshaw, M, & et al, 2008, Prayer, God imagery, and symptoms of psychopathology, Journal for the Scientific Study of Religion, v. 47(4), p. 644-659.
- Cancer Board, 2007, Health and Life Style Questionnaire, Available at: http:// www. Lifestylesurvey, Org.uk/pdfs/qbank/cancersurvey, Pdf(Accessed 25 April 2007).
- Clinton, T, & Straub, J, 2010, God attachment: Why you believe, act, and feel the way you do about God, New York: Howard Books.
- De Roos, S. A, 2006, Young children’s God concepts: Influences of attachment and religious socialization in a family and school context, Religious Education, v. 101(1), p. 84-103.
- Ellis, A, 1988, Psychotherapy and atheistic values: A response to A. E. Bergins “psychothrapy and religious issuse”, Journal of Counsulting and Clinical sychlogy, v. 48, p. 635-639.
- Ellis, A, 2000, Spritual goals and spirited values in psychotherapy, Journal of individual psychology, v. 56, p. 277-284.
- Flannelly, K. J, & et al, 2009, Beliefs about God, psychiatric symptoms, and evolutionary psychiatry, Journal of Religion and Health, v. 49 (1), p. 246-261.
- Gattis, Jay Paul, 2001, DEVELOPING A WEB-BASED SCORING PROGRAM FORTHE GOD IMAGE INVENTORY, Presented to the Faculty of the Rosemead School of Psychology, Biola University.
- Grimes, 2007, In G. Moriarty & L. Hoffman (Ed.), The God image handbook for spiritual counseling and psychotherapy (pp. 139-155), Binghampton, NY: Haworth Press.
- Grossman, C. L, 2010, How America sees God, USA Today, p. 1, 2A.
- Hertel, B. R, & Donahue, M. J, 1995, Parental influences on God images among children: testing Durkheim’s metaphoric parallelism, Journal for the Scientific Study of Religion, v. 34, p. 186-199.
- http://uknowledge.uky.edu/gradschool_diss/727.
- Lawrence, R. T, 1997, Measuring the Image of God: The God image inventory and the God image scales, Journal of Psychology and Theology, v. 25(2), p. 214-226.
- Okozi, Innocent, F, 2010, attachment to god: its impact on the psychological wellbeing of persons with religious vocation, Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy Seton Hall University.
- Peloso, J. M, 2008, Adult images of God: Implications for pastoral counseling, Journal of Pastoral Counseling, v. 43, p. 15-31.
- Rizzuto, A, 2005, Psychoanalytic considerations about spiritually oriented psychotherapy, In L. Sperry & E. Shafranske (Ed.), Spiritually oriented sychotherapy (pp. 31-50), Washington, DC: American Psychological Association.
- Schreiber, Judith Anne, & Kentucky, Lexington, 2009, Image of god effect on coping, psycho-spiritual well-being and fear of recurrence in early breast cancer survivors, A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy in the College of Nursing at the University of Kentucky, Society, v. 23, p. 29-56.
- Vaughan, F, 2002, What is Spiritual Intelligence? Journal of Humanistic Psychology, v. 42, N. 2, p. 16-33.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Barabadi , Hosein ahmad, Ismaili, Masoumeh, Salimi Bejestani, Hosein, Kalantar Kusheh , Seyed mohammad.(2025) The Conceptual Model of the Aspects of Forming a Conception of God through the Most Beautiful Names, as a Basis for the Studies on Islamic Lifestyle and Religious Psychology. Ravanshenasi Wa Din, 8(3), 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hosein ahmad Barabadi ; Masoumeh Ismaili; Hosein Salimi Bejestani; Seyed mohammad Kalantar Kusheh ."The Conceptual Model of the Aspects of Forming a Conception of God through the Most Beautiful Names, as a Basis for the Studies on Islamic Lifestyle and Religious Psychology". Ravanshenasi Wa Din, 8, 3, 2025, 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Barabadi , H, Ismaili, M, Salimi Bejestani, H, Kalantar Kusheh , S.(2025) 'The Conceptual Model of the Aspects of Forming a Conception of God through the Most Beautiful Names, as a Basis for the Studies on Islamic Lifestyle and Religious Psychology', Ravanshenasi Wa Din, 8(3), pp. 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Barabadi , H, Ismaili, M, Salimi Bejestani, H, Kalantar Kusheh , S. The Conceptual Model of the Aspects of Forming a Conception of God through the Most Beautiful Names, as a Basis for the Studies on Islamic Lifestyle and Religious Psychology. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 8(3): 5-26