Pages:
5-16
Receive Date: 2025/03/31
Accept Date: 2025/03/31
Abstract:
The present research aims to investigate the efficiency of self-examination skills training on moral commitment and self-control among the female students attending in high schools located in Ahvaz education administration, district 1, at academic year 2013-2104. The sample size was consisted of 40 subjects (20 people assigned to experimental group and 20 people treated as control). They were selected through randomized multistage sampling out of the whole statistical population. The tools used include Savari’s Self-control Questionnaire (2013) and Sevari’s Moral Commitment Questionnaire (2102). The method was semi-empirical and was conducted as pretest-posttest with control group. The experimental group received an education program for 9 sessions, 90 minutes each (a session in a week). The results from multivariate variance analysis and one-way variance analysis tests showed that the education of self-examination skills was effective on moral commitment and self-control of the students. In this research, the significant level is α=0/05.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای محاسبه نفس بر تعهد اخلاقی و خودکنترلی دانشآموزان دختر
Abstract:
این پژوهش، به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارت های محاسبه نفس بر تعهد اخلاقی و خودکنترلی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز، در سال تحصیلی 94- 1393 انجام گرفت. نمونه آماری، شامل 40 نفر از دانش آموزان دختر (20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه گواه) بود که به صورت تصادفی ساده از بین جامعه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسش نامه های تعهد اخلاقی و پرسش نامه خودکنترلی سواری بوده است. روش پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته یک جلسه)، برنامهی آموزشی مهارت های محاسبه نفس دریافت نمود. نتایج آزمون کوواریانس چندمتغیری و تک متغیری نشان داد که آموزش مهارت های محاسبه نفس، بر تعهد اخلاقی و خودکنترلی دانش آموزان مؤثر است. سطح معنا داری در این پژوهش 05/0α= می باشد.
References:
- ابطحي، سيدحسين و مهدي خيرانديش، 1388، «ارائه الگوي خودکنترلي در سازمان با نگرش اسلامي»، تدبير، ش 213، ص 23ـ27.
- آقابابايي، راضيه و همكاران، 1391، «ميزان خود ارزيابي اسلامي در دانشجويان دانشگاه اصفهان»، راهبردهاي آموزشي، دوره پنجم، ش 2، ص 119ـ124.
- حرعاملي، محمدحسين، 1383، وسايلالشيعه، تهران، مکتبه الاسلامية.
- دانش، اسماعيل، 1389، «روشهاي خودتربيتي از ديدگاه اسلام»، در عرصه فرهنگ و تربيت اسلامي، سال پنجم، ش 11، ص 15-33.
- دريساوي، سميه و علينقي فقهي، 1392، «بررسي عوامل ضعف خودكنترلي از منظر قرآن كريم»، معرفت اخلاقي، سال چهارم، ش 1، ص 75-92.
- سرمد، زهره، 1388، آمار استنباطي، چ سوم، تهران، سمت.
- سواري، کريم، 1391، ساخت و اعتباريابي پرسشنامه تعهد اخلاقي، تحقيق چاپ نشده.
- سواري، کريم، 1392، ساخت و اعتباريابي پرسشنامه خود کنترلي، تحقيق چاپ نشده.
- شعارينژاد، علياکبر، 1385، نگاهي نو به روانشناسي انسان سالم، تهران، اطلاعات.
- شولتز، دوان؛ و سيدني الن شولتز، 1381، نظريههاي شخصيت، ترجمة يحيي سيدمحمدي، تهران، مؤسسه نشر ويرايش.
- غفاري، ابوالفضل و زهرا رضوي، 1391، «خودکنترلي در نظريه خود تعيينگري و انديشههاي امام علي»، در: مجموعه مقالات ششمين سمينار سراسري بهداشت روان دانشجويان، دانشگاه گيلان.
- لاندين، رابرت ويليام، 1378، نظريهها و نظام روانشناسي، ترجمة يحيي سيدمحمدي، تهران، ويرايش.
- مجلسي، محمدباقر، 1403ق، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفا.
- محمدي ري شهري، محمد، 1388، منتخب ميزان الحکمه، قم، دارالحديث.
- مفيد، محمدبن محمد، 1388، الاختصاص، تهران، علمي- فرهنگي.
- نراقي، محمدمهدي، 1379، جامعالسعادات، قم، اسماعيليان.
- نوري، نجيبالله، 1389، «نقش محاسبه نفس در تربيت اخلاقي»، راه تربيت، سال پنجم، ش 11، ص 149-170.
- هويدا، رضا و راضيه آقا بابايي، 1388، «بررسي تطبيقي مدل چهار مرحلهاي خود ارزيابي در اسلام با استراتژيهاي رفتارمحور خود رهبري»، مطالعات اسلام و روانشناسي، سال سوم، ش 5، ص 143-153.
- Bremner, R. H, et al, 2011, "Pray for those who mistreat you": Effects of prayer on anger and aggression, Personality and Social Psychology Bulletin, v. 37, p. 830–837.
- Fincham, F. D, et al, 2010, Faith and unfaithfulness: Can praying for your partner reduce infidelity?, Journal of Personality and Social Psychology, v. 99, p. 649–659.
- Lambert, N. M, et al, 2010, Invocations and intoxication: Does prayer decrease alcohol consumption?, Psychology of Addictive Behaviors, v. 24, p. 209–219.
- McCullough, M. E, & Willoughby, B.L. B, 2009, Religion, self-regulation, and self-control: Associations, explanations, and implications, Psychological Bulletin, v. 135, p. 69–93.
- Nayak,. Ramyashilpa, 2014, Impact of Meditation on Morality, Self-Control and Social Warmth of IT Professionals, IOSR Journal Of Humanities And Social Science (IOSR-JHSS), 19, 2. I 53-56.
- Rounding, K, et al, 2012, Religion replenishes self-control, Psychological Science, v. 23, p. 635–642.
- Schjoedt, U, et al, 2009, Highly religious participants recruit areas of social cognition in personal prayer, Social Cognitive and Affective Neuroscience, v. 4, p. 199–207.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sevari, Karim, Abdipour, Rasoul.(2025) The Effect of Self-Examination Skills Training on Moral Commitment and Self-Control among Female Students. Ravanshenasi Wa Din, 10(2), 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Karim Sevari; Rasoul Abdipour."The Effect of Self-Examination Skills Training on Moral Commitment and Self-Control among Female Students". Ravanshenasi Wa Din, 10, 2, 2025, 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sevari, K, Abdipour, R.(2025) 'The Effect of Self-Examination Skills Training on Moral Commitment and Self-Control among Female Students', Ravanshenasi Wa Din, 10(2), pp. 5-16
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Sevari, K, Abdipour, R. The Effect of Self-Examination Skills Training on Moral Commitment and Self-Control among Female Students. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 10(2): 5-16