Ravanshenasi Wa Din, Volume 1, Issue 3, No 3, Year 2025 , Pages 127-140

    دین چگونه به سلامتی و بهزیستی ما کمک می‌کند؟ آیا هیجان های مثبت عناصر فعال آن هستند؟

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :دین چگونه به سلامتی و بهزیستی ما کمک می‌کند؟ آیا هیجان های مثبت عناصر فعال آن هستند؟
    Abstract: 
    ترجمه حاضر، از مقاله دكتر بارباراال. فردريكسون، استاد دانشگاه‌هاي كاروليناي شمالي و ميشيگان مي‌باشد. وي در اين مقاله با مطرح كردن نظريه «توسعه و ساخت»، سعي دارد تا يكي از روابط ميان دين و سلامت روان را بررسي كند. او با قرار دادن عنصر هيجان‌هاي مثبت در حلقه پيوند دين ـ سلامتي، ابتدا به اثبات تأثير هيجان‌هاي مثبت در سلامتي و به زيستي انسان مي‌پردازد و سپس اثر اعمال مذهبي و ديني در پرورش و ايجاد هيجان‌هاي مثبت را مطرح مي‌كند. مقاله وي با اين جمله پايان مي‌پذيرد: «شايد آنچه مشخصه انساني در زندگي هيجاني است، توانايي ما در گشودن ذهن خود براي دست‌يابي به عمق و كنه ارتباط با «خدا» يا قدرت برتر ديگر است. اين فضاي ذهني توسعه يافته به نوبه خودمي‌تواند سرچشمه‌اي از هيجانات عميق را ارائه دهد كه بسياري از آنها مثبت‌اند. از اين‌رو، اعمال مذهبي مي‌تواند طريق مختص انساني در پرورش مؤثر هيجان‌هاي مثبت با فوايد سازگارانه همراه با آن، باشند».
    References: 
    • Aron, A., Norman, C. C., Aron, E. N., McKenna, C., & Heyman, R. E.
    • (2000). Couple'sshared participation in novel andarousing activities and experienced relationship quality. Journal of Personality and Social Psychology,78, 273-284.
    • Ashby, F. G., Isen, A. M., & Turken, A. U. (1999). A neuro psychological theory of positive affect and its influence on cognition. Psychological Review, 106, 529-550.
    • Boulton, M. J., & Smith, P. K. (1992). The social nature of play fighting and play chasing: Mechanisms and strategies underlying cooperation and compromise. In J. H. Barkow, L. Cosmides, & J. Tooby(Eds.), The adapted mind: Evolutionary psychology and the generation of culture(pp.429-444). New York: Oxford University Press.
    • Caro, T. M. (1988). Adaptive significance of play: Are we getting closer? Tree,3, 50-54.
    • Diener, E., Sandvik, E., & Pavot, W. (1991). Happiness is the frequency, not the intensity, of positive versus negative affect. InF. Strack(Ed.), Subjective well-being:An interdisciplinary perspective(pp. 119-139). Oxford, England: Pergamon.
    • Dolhinow, P. J. (1987). At play in the fields. In H. Topoff (Ed.), The Natural history reader in animal behavior (pp. 229-237). New York: Columbia University Press.
    • Folkman, S. (1997). Positive psychological states and coping with severe stress. Social ScienceMedicine, 45, 1207-1221.
    • Fredrickson, B. L.(1998). What good are positive emotions? Review of General Psychology, 2, 300-319.
    • Fredrickson, B. L. (2000a,March7). Cultivating positive emotions to optimize health and well-being. Prevention and Treatment, 3, Article 000 Ia. Retrieved May 8, 2001, from http://journals.apa.org/prevention/volume3/pre0030001a.html
    • Fredrickson, B. L. (2000b). Extracting meaning from past affective experiences: The importance of peaks, ends, and specific emotions. Cognition and Emotion, 14, 577-606.
    • Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: The poaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 218-226.
    • Fredrickson, B. L.(2002). Positive emotions. In C. R. Snyder& S. J. Lopez (Eds.), Hand book of positive psychology(pp. 120-134). New York: Oxford University Press.
    • Fredrickson, B. L. (in press).Gratitude and other positive emotions poaden and build. In R. A. Emmons (Ed.), Kindling the science of gratitude. New York: Oxford University Press.
    • Fredrickson, B. L., & panigan, C. (2001). Positive emotions. In T. J. Mayne & G. A. Bonnano (Eds.), Emotion: Current issues and future directions (pp. 123-151). New York: Guilford.
    • Fredrickson, B. L., & Joiner, T. (2002).Positive emotion strigger upward spirals toward emotional well-being. Psychological Science, 13, 172-175.
    • Isen, A. M. (1987). Positive affect, cognitive processes, and social behavior. Advances in Experimental Social Psychology, 20, 203-253.
    • Kahneman, D. (1999). Objective happiness. In D. Kahneman, E. Diener, & N. Schwarz (Eds.), Well-being: The foundations of hedonic psychology (pp. 3-25). New York: Sage.
    • Larsen, R. J., & Fredrickson, B. L. (1999). Measurement issues in emotion research. In D. Kahneman, E. Diener ,& N. Schwarz (Eds.), Well-being. Foundations of hedonic psychology (pp.40-60). New York: Sage.
    • Lee, P.C. (1983). Play as a means for developing relationships. In R. A. Hinde (Ed.), Primate social relationships (pp. 82-89). Oxford: Black well.
    • Leslie, A. M. (1987). Pretense and representation: The origins of "theory of mind." Psychological Review,94, 412-426.
    • Levin, J. S., & Chatters, L. M.(1998). Research on religion and mental health: An overview of empirical findings and theoretical issues. In H. G. Koenig (Ed.), Handbook of religion and mental health(pp. 33-50). San Diego, CA: Academic.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mosavi, Seyed hani.(2025) دین چگونه به سلامتی و بهزیستی ما کمک می‌کند؟ آیا هیجان های مثبت عناصر فعال آن هستند؟. Ravanshenasi Wa Din, 1(3), 127-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Seyed hani Mosavi."دین چگونه به سلامتی و بهزیستی ما کمک می‌کند؟ آیا هیجان های مثبت عناصر فعال آن هستند؟". Ravanshenasi Wa Din, 1, 3, 2025, 127-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mosavi, S.(2025) 'دین چگونه به سلامتی و بهزیستی ما کمک می‌کند؟ آیا هیجان های مثبت عناصر فعال آن هستند؟', Ravanshenasi Wa Din, 1(3), pp. 127-140

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mosavi, S. دین چگونه به سلامتی و بهزیستی ما کمک می‌کند؟ آیا هیجان های مثبت عناصر فعال آن هستند؟. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 1(3): 127-140