Ravanshenasi Wa Din, Volume 10, Issue 3, No 39, Year 2025 , Pages 61-

    اعمال نیک در دیدگاه کودکان پیش دبستانی؛ مطالعه پدیدارشناختی

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Shahrooz / استادیار روان شناسی کودکان. تبریز / sh.nemati@tabrizu.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اعمال نیک در دیدگاه کودکان پیش دبستانی؛ مطالعه پدیدارشناختی
    Abstract: 
    کودکان، در فرایند رشد، در کانون خانواده و از طریق نهادهای اجتماعی و آموزشی، با ارزش های حاکم بر جامعه و خانواده آشنا شده، و در حد امکان به آنها عمل می کنند. برای دستیابی به دیدگاه کودکان در ارتباط با اعمال نیک، از روش کیفی و نظریه برخاسته از داده ها استفاده شد. در این راستا، بیست و پنج نفر از کودکان پیش دبستانی شهرستان ملایر، به صورت تصادفی انتخاب و سؤالات نیمه ساختاریافته، در مورد کارهای نیک از دیدگاه کودکان، رسیدن به مرحله اشباع مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل یافته ها از طریق کدهای باز و مشخص شدن گزاره ها اصلی و فرعی، نشان داد که در این گروه، به ترتیب، یاری رساندن، اطاعت از والدین و پرهیز از اذیت دیگران، جزء رفتارهای خوبی محسوب می شوند که کودکان گزارش می کنند. این امر نشان می دهد که حمایت از هم نوع و پرهیز از خشونت و ویژگی های الگوپذیر، در فرایند رشد کودکان از اهمیت خاصی برخوردار است و در نظام های آموزشی و فرهنگی جامعه ایرانی، به آن بیشتر توجه شده است.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Shahrooz.(2025) اعمال نیک در دیدگاه کودکان پیش دبستانی؛ مطالعه پدیدارشناختی. Ravanshenasi Wa Din, 10(3), 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Shahrooz ."اعمال نیک در دیدگاه کودکان پیش دبستانی؛ مطالعه پدیدارشناختی". Ravanshenasi Wa Din, 10, 3, 2025, 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S.(2025) 'اعمال نیک در دیدگاه کودکان پیش دبستانی؛ مطالعه پدیدارشناختی', Ravanshenasi Wa Din, 10(3), pp. 61-

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S. اعمال نیک در دیدگاه کودکان پیش دبستانی؛ مطالعه پدیدارشناختی. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 10(3): 61-