Pages:
43-59
Receive Date: 2025/12/07
Accept Date: 2025/12/07
Abstract:
Children spending the first part of their lives in the orphanage are mostly deprived of supportive environments and are more at risk of behavioral problems such as aggression and antisocial behaviors. The aim of the present study was to investigate the effect of teaching religious and spiritual beliefs on the social development of orphaned adolescents in Kerman. The research method is experimental (pretest-posttest design with control group) and the statistical population consists of over 200 adolescents living in the industrial orphanage of Kerman. 30 people were randomly selected as the sample group, 15 of whom were randomly assigned to the experimental group and 15 to the control group. Data were collected using the Wiseman Social Development Questionnaire. The collected data were analyzed using the covariance test. The research findings indicate that teaching religious and spiritual beliefs had an impact on the social development of adolescents in orphanages in Kerman city.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :تأثیر آموزش باورهای دینی و معنوی بر رشد اجتماعی نوجوانان پرورشگاهی
Abstract:
با توجه به اینکه کودکانی که بخش اول زندگی خود را در پرورشگاهها میگذرانند، عمدتاً از محیطهای حمایتکنندۀ محروم هستند و بیشتر در معرض خطر مشکلات رفتاری همچون پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی هستند، این پژوهش صورت گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش باورهای دینی و معنوی بر رشد اجتماعی نوجوانان پرورشگاهی شهر کرمان بود. روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی (طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل) و جامعۀ آماری آن را نوجوانان ساکن در پرورشگاه صنعتی شهر کرمان تشکیل دادهاند که تعداد آنان بالغ بر 200 نفر بود. 30 نفر به صورت تصادفی بهعنوان گروه نمونه انتخاب شدند. 15 نفر از آنها بهطور تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. دادهها با استفاده از پرسشنامۀ رشد اجتماعی وایزمن جمعآوری گردیده است. دادههای گردآوریشده با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که آموزش باورهای دینی و معنوی بر رشد اجتماعی نوجوانان پرورشگاهی شهر کرمان تأثیرگذار بوده است.
References:
- اژدریفرد، پریسیما و دیگران (1389). بررسی تأثیر آموزش عرفان و معنویت بر سلامت روان دانشآموزان. اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 5(2)، 106ـ127.
- اصلیپور، عادله و دیگران (1391). مقایسۀ ویژگیهای روانشناختی دانشآموزان پرورشگاهی و ساکن در خانواده بر اساس آزمون اندریافت کودکان. روانشناسی مدرسه، 2(1)، 6ـ22.
- اکبری زیدی، سمیه (1400). بررسی رابطۀ مهارتهای خودنظمدهی خشم، خستگی شناختی و ادراک خویشتن با راهبردهای خود نظارتی نوجوانان پرورشگاهی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت و علوم انسانی، 2(2)، 86ـ96.
- تاجالدینی رابری، سعیده و دیگران (1394). نقش باورهای مذهبی در افزایش سرزندگی تحصیلی. اولین همایش ملی اسلام و سلامت روان. هرمزگان.
- تیاویکس، نلسون، ایزرائل، الن سی. (2005). اختلالات رفتاری کودکان. ترجمة محمدتقی منشی طوسی. مشهد: آستان قدس رضوی.
- جعفریمنش، هادی و دیگران (1394). ارتباط سلامت معنوی و جهتگیری مذهبی با سازگاری عاطفی نوجوانان. روان پرستاری، 3(1)، 1ـ11.
- حسنپور، امین و دیگران (1391). بررسی رابطۀ دلبستگی به خدا و سلامت روان در والدین کودکان استثنایی و عادی شهر همدان سال تحصیلی 1388ـ1387. افراد استثنایی، 2(6)، 1ـ20.
- حسینعلی بیگی، علی و اسمعیلی، معصومه (1399). تدوین برنامۀ آمادگی برای پذیرش فرزندخوانده: یک مطالعۀ کیفی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 3(2)، 62ـ71.
- حسینی، وجیهه و دیگران (1398). واکاوی انواع هویت در داستانهای نوجوانان بر اساس نظریۀ روانی ـ اجتماعی اریکسون. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی (کتابداری)، 53(2)، 13ـ31.
- رستمی مقدم، خدیجه و دیگران (1402). اثربخشی تمرینات منتخب بر مهارتهای بنیادی و رشد اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی. تربیت بدنی و علوم ورزشی، 2(1)، 211ـ224.
- صالحی، حمیدرضا و دیگران (1399). نقش سازمان بهزیستی در فرایند سرپرستی از کودکان و نوجوانان بیسرپرست یا بدسرپرست. فقه و حقوق خانواده (ندای صادق)، 25(72)، 73ـ91.
- غلامی، علی و بشلیده، کیومرث (1390). اثربخشی معنویت درمانی بر سلامت روان زنان مطلقه. فصلنامۀ مشاوره و رواندرمانی خانواده، 1(3)، 331ـ348.
- فاطمی عقدا، مهناز (1397). بررسی رابطۀ هوش معنوی با مسئولیتپذیری و شادکامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه. تعلیم و تربیت، 149، 129ـ141.
- قدیمآبادی، مرضیه و دیگران (1402). پیشبینی رشد اجتماعی بر اساس رشد معنوی و عزت نفس در دانشآموزان پایۀ ششم ابتدایی شهرستان آزادشهر. مهارتهای روانشناسی تربیتی، 14(1)، 47ـ54.
- مداحی، محمدابراهیم و دیگران (1390). بررسی ارتباط میان جهتگیری مذهبی و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان. روانشناسی تربیتی، 1(2)، 53ـ68.
- نورعلنی، فهیمه (1401). تحلیل رفتارهای پرمخاطرۀ نوجوانان شهر تهران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. رویکردی نو در علوم تربیتی، 4(3)، 134ـ139.
References:
- Bloom, P. (2012). Religion, Morality and Evolution. Annul: Rev. Psychol.
- Cohen, A. B. & Hall, D. E. (2009). Existential beliefs, Social satisfaction and Well - being among catholic, Jewish and protestant older a dusts. International journal for psychology of religion, 19(1): 39-54.
- E Eagle, David; Kinghorn, Warren & Parnell, Heather (2020). Religion and Caregiving for Orphans and Vulnerable Children: A Qualitative Study of Caregivers across Four Religious Traditions and Five Global Contexts. Journal of Religion and Health, 59(4), 1666-1669.
- Gates, A. L. (1970). Educational psychology.3th. New York.
- Hinman, L. (2012). A pluralistic Approach to Moral Theory. Cengage Learning.
- Lynn Rew. R.N. & Joe Worng, L. I. B. (2006). A systematic review of associations among religiosity/ spirituality and adoleseent health and begaviors. Society for Adolesent Medicien, 38(4), 43-442.
- Oinam, Subhaarati (2019). Importance of adolescence period. International Journal of Research in Social Sciences, 9(9), 116-121.
- Revell, L. (2008). Spiritual development in public and religious schools: A case study. Religious Education, 103(3), 102-118.
- Rippentrop, A.E. (2005). A review of the rote and religion and spirituality in chronic pain populations. Rehabilitation Psychology, 50, 278-284.
- Rohmatin, Syifa (2020). Origin Pattern Care of Orphanage in Developing Children`s Social Skills. International Journal Pedagogy of Social Studies, 5(1), 17-24.
- Yang, K. P., & Mao, X. Y. (2007). A study of nurses’ spiritual intelligence: A cross-sectional questionnaire survey. International Journal of Nursing Studies, 44(2), 999-1010.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, Fatemeh sadat, esmaili mahani, haniye.(2025) The Effect of Teaching Religious and Spiritual Beliefs on the Social Development of Orphaned Adolescents. Ravanshenasi Wa Din, 17(4), 43-59 https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2024.5000169
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fatemeh sadat Hoseini; haniye esmaili mahani."The Effect of Teaching Religious and Spiritual Beliefs on the Social Development of Orphaned Adolescents". Ravanshenasi Wa Din, 17, 4, 2025, 43-59
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, F, esmaili mahani, H.(2025) 'The Effect of Teaching Religious and Spiritual Beliefs on the Social Development of Orphaned Adolescents', Ravanshenasi Wa Din, 17(4), pp. 43-59
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Hoseini, F, esmaili mahani, H. The Effect of Teaching Religious and Spiritual Beliefs on the Social Development of Orphaned Adolescents. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 17(4): 43-59