Ravanshenasi Wa Din, Volume 12, Issue 4, No 48, Year 2025 , Pages 99-110

    نقش دلبستگی به خدا و سلامت معنوی در پیش‌بینی خوش‌بینی دانش‌آموزان

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Adel Zahid Babelan / دانشگاه محقق اردبیلی- / zahed@uma.ac.ir
    ✍️ Hadis / کارشناس ارشد / hadeesheidarirad@gmail.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :نقش دلبستگی به خدا و سلامت معنوی در پیش‌بینی خوش‌بینی دانش‌آموزان
    Abstract: 
    این پژوهش، با هدف نقش دلبستگی به خدا و سلامت معنوی در پیش بینی خوش بینی دانش آموزان دختر و پسر اجرا شد. روش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری، شامل کلیه دانش آموزان دوره‌ی متوسطه در سال 95-1394 شهرستان جلفا بودند که تعداد 200 نفر نمونه به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار شامل پرسش نامه های دلبستگی به خدا، سلامت معنوی و خوش بینی بود که با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که خوش بینی با نمره کلی سلامت معنوی ارتباط مثبت و معناداری دارد. اما با اجتناب از صمیمیت با خدا و اضطراب از طرد شدن از زیرمؤلفه های دلبستگی به خدا ارتباط معکوس دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 54 درصد از واریانس خوش بینی به وسیله‌ی سلامت معنوی و اجتناب از صمیمیت و اضطراب از طرد شدن از زیرمؤلفه های دلبستگی به خدا، تبیین می شود.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zahid Babelan, Adel, , Seyed javad, , Hadis, , Masoumeh.(2025) نقش دلبستگی به خدا و سلامت معنوی در پیش‌بینی خوش‌بینی دانش‌آموزان. Ravanshenasi Wa Din, 12(4), 99-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Adel Zahid Babelan; Seyed javad ; Hadis ; Masoumeh ."نقش دلبستگی به خدا و سلامت معنوی در پیش‌بینی خوش‌بینی دانش‌آموزان". Ravanshenasi Wa Din, 12, 4, 2025, 99-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zahid Babelan, A, , S, , H, , M.(2025) 'نقش دلبستگی به خدا و سلامت معنوی در پیش‌بینی خوش‌بینی دانش‌آموزان', Ravanshenasi Wa Din, 12(4), pp. 99-110

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Zahid Babelan, A, , S, , H, , M. نقش دلبستگی به خدا و سلامت معنوی در پیش‌بینی خوش‌بینی دانش‌آموزان. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 12(4): 99-110