Pages:
7-24
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :ساخت پرسشنامه انسان کامل بر اساس منابع اسلامی؛ با تأکید بر الگوی انسان کامل
Abstract:
هدف این پژوهش، ساخت پرسش نامه انسان کامل، بر اساس الگوی انسان کامل، در منابع اسلامی بود. روش تحقیق، به دو شیوه توصیفی و پیمایشی بود. برای سنجش روایی محتوایی این پرسش نامه، در دو مرحله ابتدا از شاخص روایی محتوا (CVI)، برای بررسی مؤلفه ها و خرده مؤلفه ها و نسبت روایی محتوا(CVR)، برای بررسی گویه ها مطابق با نظر کارشناسان متخصص، در امور دینی و روان شناسی استفاده شد. نتیجه بررسی روایی سازه، به شیوه تحلیل عاملی با ارزش ویژه بیش از 3/0، استخراج 6 عامل با بار عاملی بالاتر از 3/0 بود که در مجموع، 425/35 درصد واریانس کل پرسش نامه را تبیین کردند. عوامل به دست آمده عبارت بودند از: عامل اتکا به خدا، قناعت ورزی، خداباوری، خودمهارگری، جامعه گرایی و شجاعت. برای بررسی اعتبار پرسش نامه، ضریب آلفای کرونباخ، در دو مرحله آزمایشی و نهایی به ترتیب، 859/0 و 856/0 و ضریب آلفای عوامل پنج گانه، همگی بالاتر از 642/0 بود. همبستگی بین دونیمه پرسش نامه نیز برابر با 58/0 بود. از این پرسش نامه، می توان در سنجش ویژگی های مثبت و متعالی انسان و پژوهش در حوزه روان شناسی مثبت گرا، همچنین، کار در محیط های تربیتی برای خودشناسی و تشخیص میزان نزدیکی به کمال استفاده کرد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bashiri, Abolghasem, Rafieihonar, Hamid, , Saeid.(2025) ساخت پرسشنامه انسان کامل بر اساس منابع اسلامی؛ با تأکید بر الگوی انسان کامل. Ravanshenasi Wa Din, 13(3), 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abolghasem Bashiri; Hamid Rafieihonar; Saeid ."ساخت پرسشنامه انسان کامل بر اساس منابع اسلامی؛ با تأکید بر الگوی انسان کامل". Ravanshenasi Wa Din, 13, 3, 2025, 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bashiri, A, Rafieihonar, H, , S.(2025) 'ساخت پرسشنامه انسان کامل بر اساس منابع اسلامی؛ با تأکید بر الگوی انسان کامل', Ravanshenasi Wa Din, 13(3), pp. 7-24
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Bashiri, A, Rafieihonar, H, , S. ساخت پرسشنامه انسان کامل بر اساس منابع اسلامی؛ با تأکید بر الگوی انسان کامل. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 13(3): 7-24