Pages:
83-100
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :خصوصیات روانسنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان
Abstract:
با توجه به اهمیت اخلاق در اسلام و رابطه تنگاتنگ دین و اخلاق، از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ مسائل تربیتی در جامعه اسلامی، ﭘﺮورش ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ اﺳﺖ. در داخل کشور، ابزار اندازه گیری این مفهوم برای کودکان وجود ندارد. این پژوهش با هدف تولید ابزار بومی شده، به بررسی روایی و پایایی «پرسشنامه سنجش هوش اخلاقی» در کودکان 3 تا 7 ساله ایرانی پرداخته است. 387 تن از دختران و پسران 3 تا 7 ساله ساکن مناطق 22گانه شهر تهران با روش «نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی ساده» انتخاب شدند. چارچوب نظری تحقیق براساس عقاید الگوی بوربا (2005) شکل گرفته است. از روش «پیمایشی» استفاده شده و برای بررسی روایی این پرسشنامه از روایی سازه و روایی عاملی، و برای پایایی ابزار نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردیده است. یافته ها نشان می دهد با حذف برخی گویه ها و تغییر در برخی گویه ها در عوامل اولیه، این الگو تأیید شده و این مقیاس به عنوان الگویی برای سنجش هوش اخلاقی در کودکان شهر تهران با توجه به تغییرات اجتماعی ـ شناختی در جامعه ایرانی ابزاری پایا و رواست.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Elahe, Ali Akbari dehkordi, Mahnaz, Mohtashami, Tayyebeh.(2025) خصوصیات روانسنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان. Ravanshenasi Wa Din, 15(3), 83-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Elahe ; Mahnaz Ali Akbari dehkordi; Tayyebeh Mohtashami."خصوصیات روانسنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان". Ravanshenasi Wa Din, 15, 3, 2025, 83-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, E, Ali Akbari dehkordi, M, Mohtashami, T.(2025) 'خصوصیات روانسنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان', Ravanshenasi Wa Din, 15(3), pp. 83-100
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, E, Ali Akbari dehkordi, M, Mohtashami, T. خصوصیات روانسنجی پرسشنامه «هوش اخلاقی» کودکان. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 15(3): 83-100