Ravanshenasi Wa Din, Volume 16, Issue 3, No 63, Year 2025 , Pages 61-80

    The Educational Consequences of the "Epistemology" of Childhood from Piaget's Viewpoint and Criticizing it Based on Allameh Tabatabai's View

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Heydar Esmaeil Pour / Assistant Professor of Educational Sciences (Philosophy and Islamic Education) Payam Noor University / haydar592001@pnu.ac.ir
    Abstract: 
    This paper seeks to investigate the educational consequences of Piaget's epistemology and its criticism based on Allameh Tabatabai’s point of view. The research method is documentary analysis. All sources and references on the thoughts of Piaget and Allameh Tabatabai have been reviewed. According to the research results, Allameh believed that, in very early childhood, innate and monotheistic epistemology facilitates education and guidance. However, Piaget, with his extreme attention to epistemology based on biology and zoology, neglected the importance of complete monotheistic knowledge. Piaget's epistemology has features such as genetic knowledge, material nature, neglecting the basic sovereignty of God in the process of acquiring knowledge, the limitation of the realm of knowledge to material foundations, Marxism, and neglecting religious and cultural foundations in the process of knowledge, which have been criticized according to Tabatabai's point of view. On the other hand, Allameh's epistemology has features such as emphasis on innate and intuitive knowledge, religiosity, and will power. Teaching beliefs and solid foundations, such as monotheism and faith (knowledge, emotion and performance), to children is what is lacking in Piaget's education and training. Therefore, Allameh Tabatabai's point of view has a richer and more comprehensive view of the education and training of learners due to its simultaneous attention to the material, spiritual, and monotheistic aspects of children.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :پیامدهای تربیتی «معرفت‌شناسی» دوره کودکی از دیدگاه پیاژه و نقد آن براساس دیدگاه علامه طباطبائی
    Abstract: 
    هدف مقاله بررسی پیامدهای تربیتی معرفت شناسی پیاژه و نقد آن براساس دیدگاه علامه طباطبائی است. روش پژوهش «تحلیل اسنادی» است؛ تمام منابع و مراجع مرتبط با اندیشه های پیاژه و علامه طباطبائی بررسی گردیده است. نتایج تحقیق نشان می دهد علامه در نظام تربیت، از همان دوران اولیه کودکی به معرفت شناسی فطری و توحیدی در کودک اعتقاد دارد که آموزش، هدایت و راهنمایی وی را تسهیل می کند. پیاژه با توجه افراطی معرفت شناسی مبتنی بر زیست شناسی و جانور شناسی، از اهمیت معرفت کامل توحیدمحور غافل مانده است. معرفت شناسی پیاژه؛ شناخت ژنتیکی، طبیعت مادی، بی توجهی به حاکمیت اساسی خداوند در جریان کسب معرفت، محدود بودن قلمرو معرفت بر بنیادهای مادی، مارکسیسم، بی توجهی مبانی دینی و فرهنگی در جریان شناخت است که با  توجه دیدگاه طباطبائی نقد گردیده است. تربیت مدنظر علامه ویژگی هایی چون تأکید بر شناخت فطری و حضوری، دین گرایی، اراده را دارد. آموزش اعتقاد مبتنی بر بنیان های استواری مانند توحیدمحوری، ایمان (شناخت، عاطفه و عملکرد) به متربی در دوران کودکی می تواند به مثابه شاخص های نقد تعلیم و تربیت پیاژه استفاده شود. همچنین دیدگاه علامه طباطبائی به سبب توجه همزمان ابعاد مادی، معنوی، توحیدی کودک، دیدگاه غنی تر و همه جانبه تری نسبت به تعلیم و تربیت فراگیران دارد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Esmaeil Pour, Heydar.(2025) The Educational Consequences of the "Epistemology" of Childhood from Piaget's Viewpoint and Criticizing it Based on Allameh Tabatabai's View. Ravanshenasi Wa Din, 16(3), 61-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Heydar Esmaeil Pour."The Educational Consequences of the "Epistemology" of Childhood from Piaget's Viewpoint and Criticizing it Based on Allameh Tabatabai's View". Ravanshenasi Wa Din, 16, 3, 2025, 61-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Esmaeil Pour, H.(2025) 'The Educational Consequences of the "Epistemology" of Childhood from Piaget's Viewpoint and Criticizing it Based on Allameh Tabatabai's View', Ravanshenasi Wa Din, 16(3), pp. 61-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Esmaeil Pour, H. The Educational Consequences of the "Epistemology" of Childhood from Piaget's Viewpoint and Criticizing it Based on Allameh Tabatabai's View. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 16(3): 61-80