Writers:
Raziyeh Razji / MA in Counseling , Kharazmi University of Tehran, Karaj College and Level 3 Student of Women's Studies, Rafia al-Mustafa Seminary, Tehran /
razaji8@gmail.com
Pages:
115-132
Receive Date: 2025/03/31
Accept Date: 2025/03/31
Abstract:
Family is a purposeful and coherent system in which each member has a special position and role. Islam has attached great importance to motherhood. One of the main duties of a mother is to take steps for the flourish of her children. To show good behavior, a mother needs a suitable role model. The purpose of this research is to examine the role of mother in the Fatimi teachings according to Seligman's "flourish" theory. The research method is qualitative directed content analysis. The steps include: 1) studying the basics and main concepts of the theory of flourish; 2) investigating the constructs and main concepts of the flourish theory in the selected texts; 3) classifying the basic concepts in the Fatimi teachings and 4) examining and explaining each of the selected categories and flourish constructs with the basic concepts of the Fatimi teachings. The research results indicate that the Fatimi life style includes a constructive relationship with children, which facilitates the flourish of children and can be considered as a good example to follow. Also, paying attention to the flourish of children based on lady Fatimah's life will lead to the realization of children’s complete growth and flourish.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی نقش مادری در آموزههای فاطمی (س) مبتنی بر نظریهی «شکوفایی»
Abstract:
خانواده نظامی است هدفمند و منسجم که در آن هریک از اعضا موقعیت و نقش خاصی دارد. مادری یکی از نقش هایی است که دین اسلام به آن اهمیت بسیار داده است. یکی از رسالت های اصلی مادر این است که بتواند برای شکوفایی فرزندان خود گام بردارد. مادر برای اینکه بتواند رفتارهای مطلوبی از خود بروز دهد نیازمند الگویی مناسب است. هدف این تحقیق آن است که نقش مادر را در آموزه های زندگانی فاطمی(س) با توجه به نظریه «شکوفایی» سلیگمن بررسی کند. روش این پژوهش «تحلیل محتوای کیفی» از نوع جهتدار است. بدین روی این مراحل را پی گرفته است: 1) مطالعهی مبانی و مفاهیم اصلی نظریهی شکوفایی؛ 2) عرضهی سازه ها و مفاهیم اصلی نظریهی شکوفایی به متون انتخاب شده؛ 3) طبقه بندی مفاهیم اولیهی موجود در آموزه های فاطمی(س) و 4) بررسی و تبیین هریک از مقوله های انتخابی و سازه های شکوفایی با مفاهیم اولیه آموزه های فاطمی(س). نتیجه به دست آمده از بررسی مفاهیم حاکی از آن است که سبک زندگی حضرت فاطمه(س) بیانگر یک ارتباط سازنده با فرزندان است که به موجب آن شکوفایی فرزندان تسهیل می شود که از آن می توان به منزله یک الگو یاد کرد. همچنین توجه به شکوفایی فرزندان از منظر زندگانی حضرت فاطمه(س) سبب می شود رشد و شکوفایی فرزندان جامع و کامل تحقق یابد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zaghiyan, Iman, Razji, Raziyeh, Shafieei, Maedeh.(2025) Investigating the Role of Mother in Fatimi Teachings Based on the Theory of "Flourish". Ravanshenasi Wa Din, 16(3), 115-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Iman Zaghiyan; Raziyeh Razji; Maedeh Shafieei."Investigating the Role of Mother in Fatimi Teachings Based on the Theory of "Flourish"". Ravanshenasi Wa Din, 16, 3, 2025, 115-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zaghiyan, I, Razji, R, Shafieei, M.(2025) 'Investigating the Role of Mother in Fatimi Teachings Based on the Theory of "Flourish"', Ravanshenasi Wa Din, 16(3), pp. 115-132
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Zaghiyan, I, Razji, R, Shafieei, M. Investigating the Role of Mother in Fatimi Teachings Based on the Theory of "Flourish". Ravanshenasi Wa Din, 2025; 16(3): 115-132