Ravanshenasi Wa Din, Volume 3, Issue 2, No 10, Year 2025 , Pages 5-28

    The Psychological Mechanisms of Internalizing Moral Values

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Sadegh Karimzadeh / Ph. student. in Psychology / skarimzadeh178@yahoo.com
    Abstract: 
    Apart from the quantitative peculiarities, the present study seeks to deal with not only the analysis of the content but also the mechanisms of internalizing moral values in main psychological approaches. The psychoanalytical approach considers this process as something originated in social pressures for doing the actions which are socially accepted and takes identification and formation of super-ego or the motivation to avoid losing parents’ love as the main mechanism. According to socio-cognitive approach, moral norms are essentially considered to be an external and social phenomenon and among individuals’ actions through such experimental processes as punishment, self-organization, and sympathetic feeling. From the cognitive-developmental viewpoint, moral values is a system of argument in perceiving social relations. The main mechanisms of the very process comprises cognitive conflict, assimilation and accomndation, adaptation and equilibration. The cognitive-emotive approach explains the moral internalization as a change through regulatory techniques, cognitive processing, and individual’s efficient motivation. Although all approaches put emphasis on the interactions of crucial internal and environmental determinants, the extent to which they participate in the process of internalization is different. The psychoanalytical and cognitive-social approaches consider the role of socio-external phenomena more effective and cognitive-developmental and cognitive-emotive approaches give more importance to the internal determinants.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :سازوکارهای روان‌شناختی فرایند درونی‌سازی ارزش‌های اخلاقی
    Abstract: 
    پژوهش حاضر به شیوۀ تحلیل محتوا و با صرف نظر از ویژگی کمّی آن، به بررسی سازوکارهای فرایند درونی سازی اخلاقی در رویکردهای روان شناختی عمده می پردازد. رویکرد روان تحلیل گری، مبدء این فرایند را فشارهای اجتماعی برای مبادرت به اعمال مورد پذیرش جامعه می داند و همانندسازی و تکوین فرامن، با انگیزۀ پرهیز از از دست دادن عشق والدین را سازوکارهای اصلی می داند. بر حسب رویکرد شناختی- اجتماعی، هنجارهای اخلاقی در اصل پدیده ای بیرونی و اجتماعی بوده و از طریق فرایندهای تجربۀ تنبیه، الگوبرداری، تقویت خود، خود نظم دهی و احساس همدلی در خزانۀ رفتاری فرد جای می گیرند. از دیدگاه شناختی- تحوّلی، ارزش های اخلاقی یک نظام استدلال در درک روابط اجتماعی می باشند. سازوکارهای اساسی این فرایند را تعارض شناختی، کنش های مکمّل جذب و انطباق و در نهایت، تعادل جویی تشکیل می دهند. رویکرد شناختی- عاطفی، تحوّل درونی سازی اخلاقی را از خلال فنون نظم دهی، پردازش های شناختی و سطح بسندۀ انگیزش فرد صورت تبیین می کند. هر چند همۀ رویکردها بر تعامل تعیین کننده های درونی و محیطی تأکید می ورزند، امّا میزان مشارکت آنها در درونی سازی متفاوت است. رویکردهای روان تحلیل گری و شناختی- اجتماعی، نقش پدیده های اجتماعی ـ برونی را مؤثرتر می دانند و دیدگاه های شناختی- تحوّلی و شناختی- عاطفی بر تعیین کننده های درونی، تأکید بیشتری دارند.
    References: 
    • شولتز، د. و شولتز، آ. س، نظريه‌هاي شخصيت، ترجمه يحيي سيدمحمدي، تهران، نشر ويرايش، 1998.
    • كارور، چارلز. اس و شی‌یر، مایكل. اف، نظریه‌های شخصیت، ترجمه احمد رضوانی، مشهد، آستان قدس رضوی، 2007.
    • محسني، نيك‌چهر، نظريه‌ها در روان‌شناسي رشد: شناخت، شناخت اجتماعي، شناخت و عواطف، تهران، پرديس57، 1383.
    • هرگنهان، بي. آر و السون، م. اچ، مقدّمه‌اي بر نظريه‌هاي يادگيري، ترجمه علي‌اكبر سيف، تهران، دوران، 1385.
    • Bandura, A, Social learning theory, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1977.
    • Duvall, S., Duall, V. H., & Nealy, R. Self-focus, felt response, and helping behavior. Jornal of personality and social psychology, 1979, 37, 1769-1778.
    • Freedman, J. L, Long-term behavioral effects of cognitive dissonance. Journal of abnormal and social psychology, 1, 1965, P.145-155.
    • Grusec, J. E, The internalization of altruistic dispositions: A cognitive analysis. In E. T. Higgins, D. N. Ruble, & W. W. Hartup (Eds), Social cognition and social development (PP. 275-293). New York: Cambridge University Press, 1983.
    • Grusec, J. E. & Goodnow, j. j, Impact of parental discipline methods on the child’s internalization of values: A reconceptualization of current point of view. Developmental psychology, 1994, P.30, 4-19.
    • Grusec, J. E. The development of moral behavior and conscience from a socialization perspective, In Killen, M & Smetana, J. Handbook of moral development, London, Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers, 2006.
    • Hetherington, E. M. & Parke, R.D,Child psychology: A contemporary viewpoint, London, MC Graw- Hill Book Company, 1986.
    • Hoffman, M.L. Moral development, In P. H. Mussen (ED.), Carmichael’s handbook of child psychology, Vol. 2, PP.261-359, New York: Wiley, 1970.
    • Hoffman, M. L, Identification and conscience development. Child Development, 42, 1971, P.1071-1082
    • Hoffman, M. L, Developmental synthesis of affect and cognition and its implication for altruistic motivation. Developmental psychology, 11, 1975, P.607-622.
    • Hoffman,M. L, Sex differences in emphathy and related behaviors. Psychological Bulletin, 84, 1977, p.712-722.
    • Hoffman, M. L, Is altruism part of human nature? Journal of personality and social psychology, 40, 1981, p.121-137.
    • Hoffman, M. L, Affective and cognitive processes in moral internalization. In E. T. Higgins, D. N. Ruble & W. W. Hartup (Eds.), Social cognition and social development, Cambridge, England: Cambridge university press, 1983.
    • Hoffman, M. L, Moral development. In M. H. Bornstein, & Lamb, M. E. Developmental Psychology: An advanced Textbook, NJ, Hillsdale, 1984.
    • Kohlberg, L, Moral development. In Sills, D. L. International encyclopedia of the social sciences, Vol.9, New York, The Macmillan company&The free press, 1972.
    • Kohlberg, L, The moral atmosphere of the school. In H. Giroux and D. Purpel (Eds.), The hidden curriculum and moral education: deception or discovery? Berkely: McCutchan Publishing Corporation, 1983.
    • Kohlberg, L, Moral stages and moralization: The cognitive developmental approach. In L. Kohlberg (Ed.), The psychology of moral development: The nature and validity of moral stages, San Francisco: Harper & Row, 1984.
    • Lepper, M, Social control processes, attributions of motivation, and the internalization of social values. In E. T. Higgins, D. N. Ruble & w. w. Hartput (Eds.). Social cognition and social development: A sociocultural perspective, New York, Cambridge University Press, 1983.
    • Milgram, S, Behavioral study of obedience, Jornal of personality and social psychology, 1963, 67, 371-378.
    • Reber, S. A, Dictionary of psychology, London: Pengun Books, 1995.
    • Rest, J. R, The hierarchical nature of moral judgment: A study of patterns of comprehension and preference of moral stages, Journal of personality, 41, p.86-109, 1973.
    • Rest, J. R, “ Morality”. In P. Mussen (series Ed.) & J. H. Flavell & E. M. Markman (Eds.), Handbook of child psychology: (Vol.3). Cognitive development, (PP. 920-990). New York: Wiley, 1983.
    • Shaffer, D.R, Developmental psychology: Children and adolescence, California: Brooks/cole publishing company, 1989.
    • Turiel, E, The development of morality. In Nancy Eisenberg. Handbook of child psychology (Vol.3): social, emotional and personality development, (PP.789-857). NJ: John Wiley & Sons, 1997.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimzadeh, Sadegh.(2025) The Psychological Mechanisms of Internalizing Moral Values. Ravanshenasi Wa Din, 3(2), 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sadegh Karimzadeh."The Psychological Mechanisms of Internalizing Moral Values". Ravanshenasi Wa Din, 3, 2, 2025, 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimzadeh, S.(2025) 'The Psychological Mechanisms of Internalizing Moral Values', Ravanshenasi Wa Din, 3(2), pp. 5-28

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimzadeh, S. The Psychological Mechanisms of Internalizing Moral Values. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 3(2): 5-28