Ravanshenasi Wa Din, Volume 4, Issue 2, No 14, Year 2025 , Pages 99-112

    An Investigation into the Rate of Self-Regulatory Learning among Those Who Know the Qur'an by Heart and Those Who Don’t

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Abdollah Mutamedi / Instructor of psychology department, Esfarayen Payam -e- Noor University. / amafa32@yahoo.com
    Abdollah Mafakheri / Assistant professor of 'Allame Tabatabaii University. / a_moatamedy@yahoo.com
    Abstract: 
    The present paper investigates the self-regulatory learning skills among three groups (those who know the Qur'an by heart, beginners, and those who don’t know the Qur'an by heart). The research method is carried out in the framework of survey design and a sample including 120 students (40 students who know the Qur'an by heart, 40 beginners, and 40 students who don’t know the Qur'an by heart) have been selected randomly and compared. These students were from three different educational levels (secondary school, high school, and university). Bofard's self-regulatory learning test has been used to measure the rate of learning skills of individuals in these three groups and data have been analyzed by variance analysis test and independent t-test. The research findings show that the rate of self-regulatory learning skills is significantly different between those who know the Qur'an by heart and those who don't, that is, those who know the Qur'an by heart have show better functions in self-regulatory learning skills in comparison with those who don't know the Qur'an by heart(p
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی میزان یادگیری خودتنظیمی در بین حافظان قرآن و غیر حافظان قرآن
    Abstract: 
    مقاله حاضر به بررسی مهارت های یادگیری خودتنظیمی1 بین سه گروه (حافظان قرآن مبتدیان و غیر حافظان) می پردازد. در این مطالعه که در چارچوب طرح پیمایشی است، تعداد 120 نفر نمونه (40 نفرحافظان قرآن، 40 نفر مبتدی و40 نفرغیرحافظ قرآن) در سه پایه تحصیلی راهنمایی دبیرستان و دانشگاهی به طور تصادفی انتخاب و مقاسیه شده اند. از آزمون یادگیری خودتنظیمی بوفارد برای اندازه گیری میزان مهارت های یادگیری افراد سه گروه استفاده شده و داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس وt مستقل، تجزیه و تحلیل شده است. بر اساس نتایج این تحقیق، میزان مهارت های یادگیری خودتنظیمی در بین حافظان قرآن و غیر حافظان به طور معناداری متفاوت بوده است؛ یعنی حافظان قرآن در مهارت های یادگیری خودتنظیمی، عملکرد بهتری در مقایسه با غیرحافظان داشته اند. (05/0p<) ولی بین سن، تحصیلات و جنسیت در نمره یادگیری خودتنظیمی، تفاوت معناداری مشاهده نشده است. همچنین مشخص شده است که مهارت حفظ قرآن، سایر مهارت های غیر قرآنی را نیز افزایش می دهد.
    References: 
    • سلیمان نژاد، اکبر، شهرآرای، مهرناز، «ارتباط منبع کنترل وخودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی»، مجله روان شناسی وعلوم تربیتی، سال سی ویکم، ش 2، 1380، ص 198-175.
    • سیف، علی اکبر، روان شناسی پرورشی، چ پانزدهم، تهران، انتشارا ت آگاه، 1384.
    • صمدی، معصومه، «بررسی خود تنظیمی یادگیری دانش آموزان و والدین»، مجله روان شناسی وعلوم تربیتی، 1383، ش 1(34)، ص 175-157.
    • طالع پسند، سیاوش، محمدی آریا، علیرضا، بررسی پیشینه تجربی فراشناخت باتوجه به سن و جنس، تهران، طرح پژوهشی مؤسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی، 1383.
    • عباباف، زهره، «مقایسه راهبردهای شناختی وفراشناختی دانش آموزان دوره متوسطهدردروس عمومی وتخصصی»، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، ش 25، 1378، ص 150-119.
    • کجباف، محمد باقر، «رابطه باورهای انگیزشی وراهبردهای خود تنظیمی با عملکرد تحصیلی»، تازه های علوم شناختی، 1382، ش 1(5)، ، ص 33-27.
    • کدیور، پروین، «بررسی سهم باورهای خود کارامدی، خودگردانی، هوش، وپیشرفت درسی دانش آموزان به منظور الگویی برای یادگیری بهینه»، مجله علوم تربیتی وروان شناسی، سال دهم، ش1و2، 1382، ص 58-45.
    • کرمی نوری، رضا، نصرتی، کبری، «بررسی انواع حافظه در دانش آموزان دختر حافظ وغیر حافظ قرآن»، تازه های علوم شناختی، 1381، ش3(4)، ص 26-12.
    • گیج، نیتل، برلاینر، دیوید سی، روان شناسی تربیتی، ترجمه خوی نژاد وهمکاران، مشهد، مؤسسه انتشارات حکیم فردوسی، 1374.
    • Anderson, B. F.,Cognitive Psychology Study of Knowing, Learning and Thinking, New York, Academic Press, 1975.
    • Alexander, P. A., "Psychology in Learning and Instruction (Educational Psychology)", Prentice Hall, v 13, 1998, p 263–287.
    • Bembenutty, H., "Self-Regulation of Learning and Academic Delay of Gratification: Gender and Ethnic Differences among College Students", Journal of Advanced Academics, v 18, 2008, p 586-616.
    • Chang, C. Y., "A study of the relationship between college studentsacademic performance and cognitive style, metacognition, motivational and self regulated factors", Educational Psychology, v 24, 1991, p 145-161.
    • Christopher, A. et al., "The relation between goal orientation and students motivational beliefs and self –regulated learning", Learning and Individual Differences, v 8, 2002, p 211-238.
    • Schunk, D. H., Pajares, F., The Development of Academic Self-Efficacy.Chapter in A. Wigfield & J.Eccles (Eds.), Development of achievement motivation,
    • San Diego, Academic Press, 1996.
    • Eysenck, M. W., Keane, M. T., Cognitive Psychology: A Student’s Handbook, Psychology press, New York, 2000.
    • Flavell, J. H., Cognitive Development, Prentice Hall, New Jersey, 2t.Ed, 1985.
    • Hee,Yoon.cho., "self –regulated learning and Instructional Factors in the scientific Inquiry of scientifically Gifted Korean middle School Student", Gifted Chihd Quarterly, v 53, 2009, p 203-216.
    • Isaacson, R. M., Fujita, F., "metacognitive knowledge monitoring and Self –regulated learning", Journal of the Scholarship of Theaching and Learning, v 6(1), 2006, p 39-55.
    • Lemos, S. L., "Students goals and self-regulation in the classroom", International Journal of Educational Research, v 31, 1999, p 471-485.
    • Pentrich, P. R., "Motivation and learning strategies Interaction with Achievement", Development Review, v 6, 1986, p 121-146.
    • Perner, J. et al.,"Children’s Reasoning and the Mind", Psychology Press, v 3, 2000, p 367-401.
    • Perry, N., "Young children'sself-regulated learning and contexts that support it", Journal of Educational Psychology, v 90, 1998, p 15-29.
    • Schoenfeld, A. H., What's All the Fuss About Metacognition? In A. H. Schoenfeld (Ed.) Cognitive Science and Mathematics Education, Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, 1987.
    • Zimmerman, B. J., Martinez-pons, "Development of a structural Interview for assessing student use of self –Regulation learning strategies", American Educational Research, v 23, 1986, p 614-628.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mutamedi, Abdollah, Mafakheri, Abdollah.(2025) An Investigation into the Rate of Self-Regulatory Learning among Those Who Know the Qur'an by Heart and Those Who Don’t. Ravanshenasi Wa Din, 4(2), 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Abdollah Mutamedi; Abdollah Mafakheri."An Investigation into the Rate of Self-Regulatory Learning among Those Who Know the Qur'an by Heart and Those Who Don’t". Ravanshenasi Wa Din, 4, 2, 2025, 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mutamedi, A, Mafakheri, A.(2025) 'An Investigation into the Rate of Self-Regulatory Learning among Those Who Know the Qur'an by Heart and Those Who Don’t', Ravanshenasi Wa Din, 4(2), pp. 99-112

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mutamedi, A, Mafakheri, A. An Investigation into the Rate of Self-Regulatory Learning among Those Who Know the Qur'an by Heart and Those Who Don’t. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 4(2): 99-112