Pages:
133-164
Receive Date: 2025/04/02
Accept Date: 2025/04/02
Abstract:
The present paper aims at investigating the relationship between self-respect and empathy among junior high school third grade students, using a survey method. The statistical population included third- year high School students (male and female) in Qom city for academic year 1386-1387 (2007-2008). The Sample used in this Survoy included 220 male and female students selected from the statistical population and stratified random sampling was used in this survey. The research findings show that there is no significant relationship between self-respect and empathy variables. However, there is a negative and significant relationship between self-respect and its subscales and the subscale of personal grief. Furthermore, there is a positive and significant relationship between self-respect and its subscales and the subscale of attitude-accepting. These findings show that gender influenced the rate of empathy and female students’ empathy is higher than that of male students.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطهی حرمت خود بر همدلی نوجوانان
Abstract:
تحقیق حاضر به منظور بررسی رابطهی سطح حرمت خود با همدلی دانش آموزان مقطع سوم دوره راهنمایی و با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق را دانش آموزان مقطع سوم راهنمایی بخش روزانه شهر قم از هر دو جنس (مذکر و مؤنث) تشکیل می دهند. از تمام جامعه آماری، تعداد 220 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. شایان توجه است که در این تحقیق، از نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که: رابطهی معناداری بین متغیرهای حرمت خود و همدلی، وجود ندارد، اما متغیر حرمت خود و زیرمقیاس هایش، رابطهی منفی و معناداری با زیرمقیاس اندوه شخصی و رابطه مثبت و معناداری با زیرمقیاس دیدگاه پذیری دارند. این پژوهش نشان می دهد که جنسیت، با میزان همدلی رابطه داشته و میزان همدلی دختران بیش از پسران است.
References:
- ابوالقاسمی، عباس، «اعتباریابی و روایی مقیاس بهره همدلی برای دانش آموزان دبیرستانی»، مجله مطالعات روان شناختی، دوره پنجم، شماره 4، زمستان 1388
- احمدی، محمدرضا، «مبانی روان شناختی ارتباط مؤثر والدین با فرزندان در محیط خانواده»، معرفت، مرداد 1385، ش 104، ص 18 – 25.
- آذربایجانی، مسعود و همکاران، روان شناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی، تهران، سمت، 1382.
- آری، دونالد، و دیگران، روش تحقیق در تعلیم و تربیت، ترجمه وازگن، سرکیسیان و دیگران، تهران، سروش، 1380.
- بازیاری، مهتاب، «بررسی مقایسه ای ویژگی های شخصیتی، عوامل تنیدگی زا، شیوه های مقابله و شرایط اقتصادی و اجتماعی دختران فراری و غیرفراری»، پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، 1380.
- باعزت، فرشته و صدق پور، بهرام صالح، «مقایسه ابعاد حرمت خود در دانش آموزان نارساخوان و عادی پایه های سوم تا پنجم ابتدائی شهر تهران»، مجله مطالعات روا ن شناختی، زمستان 1387، ش 17، ص 65 تا 80.
- براندن، ناتانیل، روان شناسی عزت نفس، ترجمه قراچه داغی، مهدی، تهران، نخستین، 1379.
- بشارت، محمدعلی، «بررسی رابطه کمال گرایی و حرمت خود در دانش آموزان پیش دانشگاهی»، مجله روان شناسان ایرانی، پاییز 1383، ش 1،ص 21 تا 30.
- بیابانگرد، اسماعیل، روش های افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان، تهران، انجمن اولیاء و مربیان، 1376.
- پوپ، الیس، مک هال، سوزان و کریهد، ادوارد، افزایش احترام به خود در کودکان و نوجوانان، ترجمه تجلی، پریسا، تهران، رشد، 1374.
- التمیمی، عبدالواحد محمد، غررالحکم و دررالکلم، قم: نشر مکتبه الأعلام الأسلامیه، 1366.
- الحرانی، ابومحمدالحسن، تحف العقول عن آل الرسول(ص)، قم، نشر مکتبه البصیرتی، 1400ق.
- حرّعاملی، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، کتاب فروشی اسلامیه، تهران، 1403ه.ق.
- درویزه، زهرا، «بررسی رابطه همدلی مادران و دختران دانش آموز دبیرستانی و اختلالات رفتاری دختران شهر تهران»، مجله علمی پژوهشی زنان، سال اول، ش 3، زمستان 1382
- ذراتی، ایران، امین یزدی، امیر، آزاد فلاح، پرویز، «رابطه هوش هیجانی و سبک های دلبستگی»، مجله تازه های علوم شناختی، شه 29، بهار 1385
- رحیمی نژاد، عباس، «بررسی تحولی هویت و رابطه آن با حرمت خود و حالت اضطراب در دانشجویان دوره کارشناسی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه تهران، تابستان و پاییز 1380، ش 158 و 159، ص 477 تا 500.
- رمضانی، ولی الله، شمس اسفندآبادی، حسن و طهماسبی، شهرام، «بررسی پیامدهای هیجانی سبک های دلبستگی در دانشجویان»، فصلنامه پژوهشی در سلامت روان شناختی، دوره اول، ش اول، بهار 1386.
- زرشقانی، مسعود، «هنجاریابی و اعتباریابی مقیاس های همدلی و رفتار مدنی – سازمانی»، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه اصفهان، 1384.
- شجاعی، محمدصادق، توکل به خدا؛ راهی به سوی همدلی و سلامت روان، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، 1383.
- شجاعی، محمدصادق، «رابطه میزان توکل به خدا با حرمت خود»، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی بالینی، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1382.
- شعاع کاظمی، مهرانگیز، «نقش حرمت خود در رفتار کمک خواهی دانش آموزان»، معرفت، آذر 1383 - ش 84، ص 101 تا 108.
- شیخ صدوق، محمد بن على بن بابویه، الخصال، قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 1403 ه.ق.
- غضنفری، فیروزه، «رابطه مفهوم خود و سلامت روانی در فرهنگ شرق و غرب»، مجله پژوهش زنان، بهار و تابستان 1385، ش 14، ص 121 تا 140.
- فتحی آشتیانی، علی، «ابعاد شخصیتی دانش آموزان تیزهوش و عادی»، مجله مدرس علوم انسانی، تابستان 1376، ش 3، ص 47 تا 60.
- فیض آبادی، زهرا، ولی الله فرزاد و مهرناز شهرارای، «بررسی رابطه همدلی با سبک های هویت و تعهد در دانشجویان رشته های فنی و علوم انسانی»، فصلنامه مطالعات روان شناختی، دوره ۳، ش ۲، تابستان ۱۳۸۶.
- کیومرثی، محمدرضا، «رابطه جهت گیری مذهبی با عوامل شخصیت»، معرفت، اسفند 1382، ش 75، ص 59 تا 77.
- گل پرور، محسن، عریضی، حمیدرضا و مدنی قهفرخی، سعید، «نقش نگرش به رفاه اجتماعی در رابطه همدلی و گرایش اجتماعی با عدالت اجتماعی»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال نهم، ش 32، 1388.
- مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، الوفاء، بیروت، 1404ق.
- مجلسی، محمدباقر، بحارالأنوار، دارأحیاء التراث العربی، بیروت،، 1403ق.
- محمدی ری شهری، محمد، منتخب میزان الحکمه، قم، دارالحدیث، 1383.
- محمدی، نورالله، «بررسی مقدماتی اعتبار و قابلیت اعتماد مقیاس حرمت خود روزنبرگ»، مجله روانشناسان ایرانی، تابستان 1384، ش 4، ص 313 تا 320.
- منصور، محمود، روان شناسی ژنتیک؛ تحول روانی از تولد تا پیری، تهران، سمت، 1378.
- ورثینگتون، اورت ال و دابلیو.بری، جک و پاورت، لس و حیدری، مجتبی (مترجم)، «کینه توزی، گذشت، دین و سلامتی»، مجله نقد و نظر، بهار و تابستان 1383، ش 33 و 34.
-
- Anderson V.L. (1993). Gender differences in altruism among holocaust rescuers. Journal of social Behavior and Personality, 8, 43-58.
- Baron R.A., & Byrne D. (1997): Social Psychology, 8th ed., Allyn and Bacon.
- Batson, C. D., Bolen, M. H., Cross, J. A., & Neuringer-Benfiel (1986). Where is the altruism in the altruistic personality? Journal of Personality and Social Psychology, 52, 212-220.
- Batson, C.D. (1991). The altruism question: Toward a social-psychological answer. Hillsdale: Erlbaum Associates.
- Benson, P. and B. Spilka (1973). God image as a function of self-esteemand locus of control. Journal for the Scientific Study of Religion 12: 297-310.
- Brothers, L. (1990). The neural basis of primate social communication. Motivation and Emotion, 14, 81-91.
- Buie, Dan H. (1981). Empathy: Its nature and limitation. Journal of the American Psychoanalytic Association, 29, 281-307
- Cheung, C.K. & Lee, J.J. & Chan, C.M . (1994). Explicating filial piety in relation to family cohesion. Journal of social Behavior and Personality, 9, 565-580.
- Coopersmith, S. A, The Antecedents of self Esteem, Sanfrancisco, CA: W. H. freeman, 1967.
- D’Ambrosio, F, Olivier, M, Didon, D & Besche, C, (2009). The basic empathy scale: A French validation of a measure of empathy in youth, Personality and Individual Differences, 46 (2), 160-165.
- Davis M.H., Luce C., & Kraus S.J. (1994). The heritability of characteristics associated with dispositional empathy. Journal of Personality, 62, 369-391.
- Feshbach, N. D., & Feshbach, S. (1969). The relationship between empathy and aggression in two age groups. Developmental Psychology. P: 127-192
- Feshbakh, N. D. (1978). Studies of Empathic Behavior in Children, Progress in Experimental Psychology Research. Vol. 8. Academic Press, New York.
- Freud, Sigmund. (1905). Jokes and their relation to the unconscious. SE, 8: 1-236.
- Greenson, Ralph R. (1960). Empathy and its vicissitudes. International Journal of Psycho-Analysis, 41, 418-424.
- Jolliffe, D & Farrington, D.P, (2006). Developmental and validation of the basic empathy scale, Journal of Adolescence, 29 (4),589-611.
- Kalliopuska, M. (1992). Attitudes towards health, health behavior, and personality factors among school students very high on empathy. Psychological Reports, 70, 1119-1122.
- Lucase, R., Diener, E., and suh, E. (1996).”Discriminant Validity of Subjective Well-Being Measures”. Journal of personality and social psychology 73:1141-57.
- Macmillan, P. (2005). International Dictionary of Psychoanalysis, Volume 1: empathy , Gale, Michigan.
- Manstead, A, (1992). Gender differences in emotion. In: A. Gale and M.W. Eysenck, Editors, Handbook of individual differences biological perspectives, Wiley, Oxford.
- McCullough, M. E., Worthington, E. L., Jr, & Rachel, K. C. (1997). Interpersonal forgiveness in close relationships. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 321-326.
- Monto, M., Zgourides, G. & Harris, R. (1998). Empathy, Self-Esteem, and the Adolescent Sexual Offender, Sexual Abuse: A Journal of Research and Treatment, Volume 10, Number 2, 127-140
- Reber, A. S. (1995). Dictionary of psychology. London, Penguin Books. Second edition, P:249
- Salovey, P, Stroud, L R, Woolery, A and Epel, E S (2002). “Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports”, Psychology and Health, vol. 17 no.5, pp.611–627.
- Sroufe, L. A. (1989). Relationships, self, and individual adaptation. In A. J. Sameroff & R. N. Emde (Eds.), Relationship disturbances in early childhood: A developmental approach (pp. 70-94). New York: Basic Books.
- Strayer, J & Roberts, W, (1989). Children's Empathy and Role Taking: Child and Parental Factors, and Relations to Prosocial Behavior, Journal of Applied Developmental Psychology, Volume 10, Issue 2, P 227-239
- Tice, D.M., Bratslavsky, E., & Baumeister, R.F. (2001). Emotional distress regulation takes precedence over impulse control: If you feel bad, do it! Journal of Personality and Social Psychology, 80, 53-67.
- Trobst K.K., Collins R.L., & Embree J.M. (1994). The role of emotion in social support provision: Gender, empathy and expressions of distress. Journal of social and Personal Relationships, 11. 45-62.
- Ungerer, J.A., Dolby, R., Waters, B., Barnett, B., Kelk, N., & Lewin, V. (1990). The early development of empathy: Self-regulation and individual differences in the first year. Motivation and Emotion, 14, 93-106.
- Waterman,A.S (1992).Identity as an aspect of optimal Psychological funtioning-in Adams,G.R.,Gullotta, T.P.,Montemayor,R(eds), Adolescent identity formation-sage publication.
- Widlöcher, Daniel. (1993). L'analyse cognitive du silence en psychanalyse: Quand les mots viennentà manquer. Revue internationale de psychopathologie, 12, 509-528.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Haratiyan, Abassali, Ahmadi mohammad abadi, Mohammad reza.(2025) The Relationship between Juveniles' Self-respect and Empathy. Ravanshenasi Wa Din, 5(1), 133-164
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Abassali Haratiyan; Mohammad reza Ahmadi mohammad abadi."The Relationship between Juveniles' Self-respect and Empathy". Ravanshenasi Wa Din, 5, 1, 2025, 133-164
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Haratiyan, A, Ahmadi mohammad abadi, M.(2025) 'The Relationship between Juveniles' Self-respect and Empathy', Ravanshenasi Wa Din, 5(1), pp. 133-164
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Haratiyan, A, Ahmadi mohammad abadi, M. The Relationship between Juveniles' Self-respect and Empathy. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 5(1): 133-164