Pages:
5-26
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
Abstract:
The present paper tries to expound the relationship between personality dimensions and teachers' religiosity to determine the rate of predicting religiosity through personality dimensions, using a correlation-descriptive method. 274 male and female teachers working in Roodan were selected from a statistical population and a random cluster sampling proportionate to class size was used. They completed a questionnaire on demographical characteristics, religiosity, and personality questionnaires. Statistical methods such as Pearson correlation coefficient and stepwise regression were used for analyzing the data. The research findings show that the relationship of personality dimensions of extraversion, agreeableness, and conscientiousness with religiosity is positive, and neuroticism is negatively related to religiousness. The results of gender differentiated data analysis show that there are similar relationships between male teachers and the teachers in general. However, there is no significant relationship between neuroticism and religiousness among female teachers. The results of regression analysis show that religiosity is positively predicted by dimensions of extraversion, agreeableness, and conscientiousness, and it is negatively predicted by the dimension of neuroticism for all teachers. However, the dimensions of agreeableness and conscientiousness religiosity is predicted to be significant regarding male teachers and only neuroticism regarding female teachers.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :پیشبینی دینداری با توجه به ابعاد شخصیت درمعلمان زن و مرد
Abstract:
این پژوهش، با هدف بیان رابطهی ابعاد شخصیت و دین داری معلمان و تعیین میزان پیش بینی دین داری توسط ابعاد شخصیت، به روش توصیفی همبستگی انجام گرفته است. از میان جامعه آماری یعنی معلمان شاغل در شهرستان رودان، 274 نفر معلم زن و مرد، با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی متناسب با حجم طبقات انتخاب شدند که به پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی، دین داری و شخصیت پاسخ داده اند. تحلیل داده ها به روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که ابعاد شخصیت برون گرایی، توافق و وجدانی بودن با دین داری رابطهی مثبت، و روان رنجورخویی با آن رابطه ای منفی دارد. نتایج تحلیل داده ها به تفکیک جنسیت در معلمان مرد نیز روابطی مشابه با همه معلمان را نشان می دهد. اما در معلمان زن روان رنجورخویی با دین داری رابطهی معناداری نشان نداد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان می دهد که ابعاد برون گرایی، توافق و وجدانی بودن در همه معلمان به طور مثبت، و بُعد روان رنجورخویی به صورت منفی، دین داری را پیش بینی می کند. اما در معلمان مرد دو بعد برون گرایی وتوافق، و در معلمان زن فقط وجدانی بودن دین داری را پیش بینی کرده است.
References:
- پروین، لورنس ای و جان الیور پی، شخصیت نظریه و پژوهش، ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور، چ دوم، تهران، آییژ، 1386.
- جهانگیرزاده، محمدرضا و نیما قربانی، «رابطه عوامل شخصیت وخودشیفتگی بیمارگون با جهت گیری دینی»، روان شناسی ودین، ش 2، 1388، ص 41 ـ 70.
- تابع بردبار، فریبا و سلطانعلی کاظمی، و جبار رنجبران، « رابطه سلامت روان و عملکرد شغلی بر اساس ویژگی شخصیتی معلمان در راستای پیشنهاد یک مدل علّی»، روش ها و مدل های روان شناختی، ش 2، 1389، ص 13ـ23.
- حق شناس، حسن، روانشناسی شخصیت، شیراز، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، 1388.
- خدایاری فرد و همکاران، « آماده سازی مقیاس دین داری و ارزیابی سطوح دین داری اقشار مختلف جامعه ایران (مراکز استان ها)»، گزارش، تهران، دانشگاه تهران، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، 1388.
- شولتز، دوان وشولتز، سیدنی الن، نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سیدمحمدی، چ شانزدهم، تهران، ویرایش، 1389.
- فتحی آشتیانی، علی و داستانی، محبوبه، آزمون های روانشناختی ارزیابی شخصیت و سلامت روان، چ دوم، تهران، بعثت، 1389.
- کشاورز، امیر و شاه نظری، مهدی و کلانتری، مهرداد، «رابطه بین ویژگیهای شخصیتی با عمل به باروهای دینی در دانشجویان»، مطالعات اسلام و روان شناسی،ش 3، 1388،ص 83-93.
- کیومرثی، محمدرضا، « رابطه جهت گیری مذهبی با عوامل شخصیت»، معرفت، ش 75، 1382،ص 59-77.
- مغانلو، مهناز و وفایی، مریم و شهرآرای، مهرناز، « رابطه عوامل مدل پنج عاملی شخصیت و سبک های هویت»، پژوهش های روان شناختی، 1و 2، 1387، ص 79-93.
- موسوی نسب، سیدمحمدرضا، « ثبات و تغییر شخصیت»، معرفت، ش 112، 1386، ص 89-108.
- Egan,E. ,Kroll,J. ,Carey,K. ,Johnson,M. ,Erickson,p, "Eysenck’s personality scales and religiosity in a US outpatient sample," Personality and Individual Differences,37,2004,1023-1031.
- Francis,L. J. & Bourke,R. , "Personality and religion: Applying cattell's model among secondary school pupils", Current Psycnology: developmental, learning personality social, 2,2003, 125-137
- Henningsgaard,J. &Arnau,R. C. , "Relationship between religiosity, spirituality , and personality: Amultivarate and analysis", personality and individual Differences, 45,2008, 703-708.
- Hills,P. ,Francis,L. J. ,Argayle,M. & Jackson,C. J. , "Primary personality trait correlates of religious practice and orientation", personality and individual Differences,36,2004,61-73.
- Jorm,A. F. &Christensen,H. , "Religiosity and personality :evidence for non-linear associations" , personality and individual Differences ,36,2004,1433-1441.
- Locknhoff, C. E. , Ironson, G. , O'Cleirigh,C. & Costa, P. T. , " Five-factor model personality traits, spirituality/Religiousness, and mental health among people living with HIV", Journal of Personality, 5,2009, 1411-1436.
- Maltby, J.,"Religious orientation and Eysenck’s personality dimensions:The use the amended religious orientation scale to examine the relationship between religiosity, psychoticism, neuroticism and extraversion" , personality and individual Differences, 26 ,1999,79-84.
- Moltafet,G. ,Mazidi,M. & Sadati,S, " personality trait, Religious orientation and happiness", Peocedia social and Behavioral sciences,9,2010,63-69.
- Saroglou, V. , "Religouness as a cultural adaptation of basic Traits: A five-factor moder perspective", Personality and Social Psychology review, 14,2010, 108-125.
- Taylor, A. & Mac Donald, D. A. , "Religion and the five factor model of personality: An exploratory in vestigation using a canadian university sample", Personality and Individual Differences, 27,1999, 1243-1259.
- Unterrainer, H. F. , Ladenhauf, K. H. , Moazedi, M. L. , Wallner-Liebmann, S. J. & Fink, A., "Dimensions of religious/spiritual well-being and their relation to personality and psychologyical well-Being", personality and individual Differences, 49,2010,192-197.
- Wild, A., & Joseph, S., "Religiosity and Personality in a Moslem context", Personality and Individual Differences, 23,1997,899-900.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Davari, Safoura, Bagheri, Masuod, Bani Asadi, Hasan.(2025) Prediction of Religiosity with Regard to the Personality Dimensions in Male and Female Teachers. Ravanshenasi Wa Din, 4(4), 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Safoura Davari; Masuod Bagheri; Hasan Bani Asadi."Prediction of Religiosity with Regard to the Personality Dimensions in Male and Female Teachers". Ravanshenasi Wa Din, 4, 4, 2025, 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Davari, S, Bagheri, M, Bani Asadi, H.(2025) 'Prediction of Religiosity with Regard to the Personality Dimensions in Male and Female Teachers', Ravanshenasi Wa Din, 4(4), pp. 5-26
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Davari, S, Bagheri, M, Bani Asadi, H. Prediction of Religiosity with Regard to the Personality Dimensions in Male and Female Teachers. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 4(4): 5-26