Ravanshenasi Wa Din, Volume 5, Issue 3, No 19, Year 2025 , Pages 63-95

    Moral Development: Change in Modern Approaches

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    Sadegh Karimzadeh / Assistant professor of Imam Khomeini Education and Research Institute / skarimzadeh178@yahoo.com
    Abstract: 
    The present paper investigates and criticizes old and modern approaches to moral development and change in main orientations towards scientific study on it. The subject is studied through content analysis and its aim is to provide a framework for future comparative studies, specially in the field of religious ethics. Studies conducted in the past emphasize on the formation of superego and identification with the same-sex parent, trends based on individual's environmental influences, specially external reinforcements, child's dependency drive, observational learning process, self-organization trend, and reasoning system to understand social relations. Substitute conceptualizations have provided new insights as to the formation of the Four Component Model of Morality, the issue of procedural justice, considering others' view, self-perception, social reasoning, contractualism, and moral identity. The most important achievements of these orientations are as follows: emphasis on developmental-substitutional model versus phased-cumulative model, focus on trivial structures in ethics versus hierarchical cohesion and structural unity, emphasis on moral schema instead of stages, treatment of other domains of social-cognitive development versus neglecting them, focus on moral personality as the aim.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :رشد اخلاقی: تغییر در روی‌آوردهای معاصر
    Abstract: 
    این مقاله به بررسی و نقد روی آوردهای گذشته و معاصر به رشد اخلاقی و تغییر جهت گیری های عمده در مطالعه علمی آن می پردازد. بررسی موضوع به شیوه تحلیل محتوا بوده و هدف از آن فراهم نمودن چهارچوبی برای مطالعات تطبیقی آینده، به ویژه در حوزه اخلاق دینی، می باشد. روی آوردهای گذشته بر تکوین فرامن و همسان سازی با والد همجنس، جریان های متکی بر پیرامون فرد، به ویژه تقویت های بیرونی، سائق وابستگی کودک، فرایند یادگیری مشاهده ای، جریان خودنظم دهی و نظام استدلال در درک روابط اجتماعی، تإکید می کنند. مفهوم سازی های جایگزین، بینش های جدیدی را در مورد شکل گیری اخلاق بر اساس مؤلفه های چهارگانه، موضوع عدالت مثبت، درنظرگرفتن دیدگاه دیگران، ادراک خود، استدلال اجتماعی قراردادگرایی و هویت اخلاقی به ارمغان آورده اند. دستاوردهای مهم این جهت گیری ها عبارتند از: تأکید بر الگوی تطوری ـ جانشینی در برابر الگوی مرحله ای ـ تراکمی، توجه به ساخت های جزئی در اخلاق در برابر انسجام سلسله مراتبی و وحدت ساختاری، تأکید بر طرحواره های اخلاقی به جای مراحل، اهتمام به سایر قلمرو های رشد اجتماعی ـ شناختی در مقابل نادیده گرفتن آنها، توجه به شخصیت اخلاقی به منزله هدف. با وجود این، نگاه تک مؤلفه ای به فرایند رشد اخلاقی و ضعف در نتایج عملی در حوزه تربیت اخلاقی از کاستی های بیشتر رویکردهای یادشده می باشد.
    References: 
    • اُلسون، ام، اچ و هرگنهان، بي، آر، مقدمه‌اي بر نظريه‌هاي يادگيري، ترجمه علي‌اكبر سيف، تهران: نشر دوران،1388
    • باقري، خسرو و خسروي، زهره، نظريه‌هاي روان‌شناسي معاصر: به سوي سازه‌گرايي واقع‌گرايانه، تهران، علم، 1387.
    • باقري، خسرو، مباني شيوه‌هاي تربيت اخلاقي، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، 1377.
    • بيرهوف، هانس ورنر، رفتارهاي اجتماعي مطلوب از ديدگاه روان‌شناسي اجتماعي، ترجمه رضوان صدقي‌نژاد، تهران، به‌آذين، 1386.
    • المحمدي الري شهري، محمد، ميزان‌الحكمة، المجلدالثالث، قم: مكتب الأعلام الأسلامي، 1367
    • فيست، جس و فيست، گرگوري، نظريه‌هاي شخصيت، ترجمة يحيي سيدمحمدي، تهران، رس، 1384.
    • كارور و شي‌ير، نظريه‌هاي شخصيت، ترجمة احمد رضواني، مشهد، آستان قدس رضوي، 1388.
    • كرين، ويليام، نظريه‌هاي رشد: مفاهيم و كاربردها، ترجمة غلامرضا خوي‌نژاد و عليرضا رجايي، رشد،1387.
    • لورنس، اي. پِروين و اوليور، پي. جان، شخصيت: نظريه و پژوهش، ترجمة پروين كديور و محمدجعفر جوادي، تهران، آييژ، 1381.
    • محسني، نيكچهر، نظريه‌ها در روان‌شناسي رشد، تهران، پرديس57، 1387.
    • Aronfreed, J. (1969). "The nature, variety and social patterning of moral responses to transgression" In Journal of abnormal and social psychology, 63, pp. 223-241
    • Bronfenbernner, U. (1960).Freudian theories of identification  and their derivatives, Child development, 31, 15-40.
    • Colby, A., & Damon, W. (1992). Some do we care: Contemporary lives of moral commitment. New York: Free Press.
    • Damon, W & Hart, D. (1992). Self-understandig and its role in social and moral development, In In M. H. Bornshein& M. E. Lamb, Developmental psychology: an advanced textbook. Hillsdate: NN.J.
    • Damon, W (1988).The moral child: Nurturing children's natural moral growth. New York: The Free Press.
    • Damon, W, and Hart, D. (1988).The development of self-understanding in childhood and adolescence. New York: Cambridge University Press.
    • Damon, W. (2000).Moral development. In Kazdin, A. (ed.), Encyclopedia ofpsychology(vol. 5). London: Oxford University Press.
    • Duane, P. Schultz & Sydney Ellen, Theories of personality: theory and research, Wadsworth Cengage Learning.
    • Elliot Turiel, Thought, emotions and social interactional processes in moral development, In Killen, M & Smetana, J. (Eds.), Handbook of moral development. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
    • Grusec, J. E. (2006).The development of moral behavior and conscience from a socialization perspective.In Killen, M & Smetana, J. (Eds.), Handbook of moral development. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
    • Hoffman, M. " Parent discipline and the child's moral development" In Journal of personality and soci al psychology, 1967,Vol 5, No1, pp.45-57 
    • Hoffman, M. (1984).Moral development. In M. H. Bornstein, & Lamb, M. E. Developmental Psychology: An advanced Textbook. NJ, Hillsdale.
    • Jerome, B. Dusek. (1987).Adolescent  development and behavior. NG: Prentice – Hall Englewood Cliffs.
    • Judith G. Smetana, Social-cognitive domain theory: consistencies and variations in children's moral and social judgments, In Killen, M & Smetana, J. (Eds.), Handbook of moral development. London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
    • Lapsley, D. K. (1996).Moral psychology. Boulder, Co: Westwiew Press.
    • Lapsley, D. K. (2006).Moral stage theory. In Killen, M &Smetana, J, Handbook of moral development.London: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
    • Reber, Arthur, S &Reber, Emaily.(2001).Dictionary of psychology. London: Penguin Books.
    • Rest, J. (1986). Moral development: Advances in research and theory. New York: Praeger.
    • William,  D. (1988).The moral child: Nurturing children's natural moral growth. New York: The Free Press.
    • Woolfolk, A. E. (2004). Educational psychology, Boston: Allyn and Bacon.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimzadeh, Sadegh.(2025) Moral Development: Change in Modern Approaches. Ravanshenasi Wa Din, 5(3), 63-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sadegh Karimzadeh."Moral Development: Change in Modern Approaches". Ravanshenasi Wa Din, 5, 3, 2025, 63-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimzadeh, S.(2025) 'Moral Development: Change in Modern Approaches', Ravanshenasi Wa Din, 5(3), pp. 63-95

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Karimzadeh, S. Moral Development: Change in Modern Approaches. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 5(3): 63-95