Ravanshenasi Wa Din, Volume 17, Issue 4, No 68, Year 2025 , Pages 7-26

    The Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Mental Health and Social Adjustment of Students (with an Emphasis on Religious Teachings)

    Writers:
    ✍️ Negar aboutalebi / MA in General Psychology, Kharazmi University / negaraboutalebi@yahoo.com
    Raziyeh / MA in Psychology and Education of Exceptional Children, Shiraz University
    dor 20.1001.1.20081782.1403.17.4.1.5
    doi 10.22034/ravanshenasi.2024.2021928
    Abstract: 
    The present study aimed to investigate the Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Mental Health and Social Adjustment of Students (with an Emphasis on Religious Teachings). The research used the quasi-experimental design with pre-test and post-test and a follow-up period (3 months) including an experimental group and a control group. The statistical population included all female students in the second year of high school in Isfahan in the academic year 1401-1402. 40 students were randomly selected using cluster sampling method and were assigned to two experimental groups (20 students) and control group (20 students). The intervention program was administered for 8 sessions of 90 minutes. For data collection, the Goldberg and Hiller Mental Health Questionnaire (1979) and the Lambert et al. Adaptive Behavior Questionnaire (1974) were used. The data were analyzed using repeated measures analysis of variance in SPSS-23 software. The results showed that group education based on acceptance and commitment with emphasis on religious teachings has a significant effect on increasing the mental health and social adjustment of students (P
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) با تأکید بر آموزه‌های دینی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانش آموزان
    Abstract: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش درمان‌گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد (ACT) با تأکید بر آموزه‌های دینی بر سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دورة پیگیری (3 ماهه) با گروه آزمایشی و گروه گواه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دورة دوم متوسطۀ شهر اصفهان در سال تحصیلی 1401ـ1402 بود. به‌منظور انتخاب آزمودنی‌ها به شیوة تصادفی با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای 40 نفر به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه گواه (20 نفر) جایگزین شدند. برنامة مداخله‌ای به مدت 8 جلسه 90 دقیقه‌ای آموزش داده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش از پرسش‌نامة سلامت روانی گلدبرگ و هیلر (1979)، پرسش‌نامة رفتار سازشی لامبرت و همکاران (1974) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌های مکرر در نرم‌افزار 23spss- تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد با تأکید بر آموزه‌های دینی تأثیر معناداری بر افزایش سلامت روان و سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دارد.
    References: 
    • قرآن کریم. ترجمۀ علی مشکینی.
    • اله‌وردی، فاطمه و اسمعیلی، معصومه (1401). بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد سهم‌گذاری مبتنی‌بر هستی‌شناسی اسلامی در ارتقای مسئولیت‌پذیری و سازگاری دختران جوان. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، ۷(۲)، ۱33ـ۱58.
    • انجمن روان‌پزشکان آمریکا (1401). چکیدۀ معیارهای تشخیصی DSM-5.. ترجمۀ فرزین رضاعی. تهران: ارجمند.
    • آل‌یاسین، سیدعلی و دیگران (1398). اثربخشی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد (اکت) بر بهزیستی روان‌شناختی و تاب‌آوری زنان دیابتی نوع2. مجلۀ دانشکدۀ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(ویژۀ روان‌شناسی)، 904ـ912.
    • آهنکوب‌نژاد، محمدرضا (1372). مقایسۀ سازگاری عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان جهشی و غیرجهشی دورۀ ابتدایی اهواز. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز.
    • بشارت، محمدعلی و دیگران (1400). نقش واسطه‌ای سلامت معنوی و استحکام من در رابطۀ بین کمال‌گرایی معنوی / مذهبی و سلامت روانی. روان‌شناسی فرهنگی، 5(1)، 138ـ165.
    • پورکرد، مهدی و دیگران (1400). نقش سبک‌های دلبستگی و نگرش مذهبی در سازگاری دانش‌آموزان. سلامت، معنویت و اخلاق پزشکی، 8(1)، 20ـ27.
    • تقوی، سیدمحمدرضا (1380). بررسی روایی و اعتبار پرسش‌نامۀ سالمت عمومی (Q.H.G). روان‌شناسی، 5(4)، 381ـ398.
    • خالدیان، محمد و دیگران (1397). اثربخشی آموزش معنویت با تأکید بر آموزه‌های دین مبین اسلام بر تاب‌آوری و سازگاری اجتماعی در افراد وابسته به مواد. سلامت اجتماعی و اعتیاد، 18(5)، 57ـ74.
    • خجسته کاشانی، امیر و بخشی محبی، محمد (1397). جایگاه عفو در دین اسلام و رابطۀ آن با سلامت روان. رویش روان‌شناسی، ۷(۹)، ۲13ـ228.
    • دهقانی، اکرم و رضایی دهنوی، صدیقه (۱۳9۷). اثربخشی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر کیفیت زندگی بیماران تحت درمان نگهدارنده با متادون. افق دانش، 24(3)، 246ـ252.
    • رشیدزاده، عبدالله و دیگران (1397). تأثیر آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی با تکیه ‌بر منابع معنوی و اعتقادات اسلامی در تاب‌آوری و بهزیستی روان‌شناختی مادران دارای فرزند اوتیسم. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 7(2)، 59ـ86.
    • سلیمی، نوشین و حیدریان، معصومه (1399). رابطۀ جهت‌گیری دینی و خوش‌بینی با سازگاری اجتماعی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه. پژوهشنامۀ روان‌شناسی اسلامی، 6(13)، 107ـ117.
    • شفیع‌آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (1400). نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی. تهران‬‏‫: مرکز نشر دانشگاهی.‬‬‬‬
    • شکفته، محمد (1398). رابطۀ دین با سلامت روان. چهارمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در حوزۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی و مطالعات اجتماعی ایران. تهران.
    • طباطبائی، سیدمحمدحسین (1388). المیزان فی تفسیر القرآن. ترجمۀ سیدمحمدباقر موسوی همدانی. قم: جامعۀ مدرسین.
    • عریضی، حمیدرضا و دیگران (1394). فراتحلیل اثربخشی مداخله‌های گروهی در اختلال اضطراب اجتماعی. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، (46)12، 121ـ134.
    • عسکری، پرویز (1395). اثربخشی معنویت درمانی با تأکید بر آموزه‌های دین مبین اسلام بر کیفیت زندگی و سازگاری. روان‌شناسی پیری، 2(4)، 281ـ291.
    • غضنفری، علی و کیانپور، آرزو (1399). ارزیابی و نقد تساوی‌‌‌‌انگاری رویکرد درمانی ACT با آموزه‌‌‌‌های تربیتی قرآن کریم و روایات. آموزه‌های تربیتی در قرآن و حدیث، 6(1)، 125ـ142.
    • فارسیجانی، نیلوفر و دیگران (1401). پیش‌بینی سازگاری اجتماعی بر اساس سبک‌های دلبستگی و راهبردهای نظم‌دهی شناختی هیجان. علوم روان‌شناختی، ۲۱(۱۰۹)، 71ـ88.
    • فرشاد، فاضل و فرزانه، سولماز (1400). نقش نگرش مذهبی در پیش‌بینی سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان. همایش ملی پژوهش‌های حرفه‌ای در روان‌شناسی و مشاوره با رویکرد از نگاه معلم.
    • فرهمند، فرامرز و دیگران (1397). بررسى نقش آموزش قرآن بر هوش معنوى سازگارى اجتماعى دانش‌آموزان مقطع ابتدایى. دومین کنفرانس بین‌المللى روان‌شناسى، مشاوره، تعلیم و تربیت. مشهد.
    • فتحی آشتیانی، علی، داستانی، محبوبه (1392). آزمون‌های روان‌شناختی: ‌ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: بعثت.
    • فیروزبخت، مهرداد (1393). فرهنگ جامع روان‌شناسی و روان‌پزشکی. تهران: ویرایش.
    • کجباف، محمدباقر و دیگران (1401). طراحی الگوی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد بر اساس اسلام، پژوهش در دین و سلامت، (4)8، 46ـ58.
    • کیمیایى، سیدعلى و دیگران (1390). حفظ قرآن و تأثیر آن بر مؤلفه‌هاى سلامت روان. زن و جامعه، 2(4)، 1ـ20.
    • گنجی، حمزه (1401). بهداشت روان. تهران: ارسباران.
    • مجاهدیان، زهرا و دهقان منشادی، ماریه (1399). اثربخشی درمان گروهی مبتنی‌بر پذیرش و تعهد با رویکرد اسلامی بر سلامت روان سالمندان. پژوهش‌نامۀ روان‌شناسی اسلامی، 6(12)، 5ـ22.
    • محمدی، گلاویژ (1400). آسیب‌شناسی روانی: خلاصۀ نکات بسیار مهم کتاب خلاصۀ روان‌پزشکی کاپلان و سادوک ۲۰۱۵ براساس DSM-5، قروه: ویانو.
    • مشهدی ‌فراهانی، ملکه و عرب‌بیگی، علیرضا (1398). روان‌شناسی اجتماعی. تهران: وانیا.
    • م‍ص‍ب‍اح‌، م‍ج‍ت‍ب‍ی (1393). سلامت معنوی از دیدگاه اسلام (مفاهیم، شاخص‌ها، مبانی). تهران: حقوقی.
    • منتظر، عباس و دیگران (1395). غنی‌سازی روش درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد (ACT) با استفاده از آموزه‌های اسلامی و عرفان اسلامی. دومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی ایران. قم.
    • مهریا، مریم (1398). اثربخشی درمان مبتنی‌بر پذیرش و تعهد (ACT) بر ارتقای سلامت روان و کیفیت زندگی زنان سالمند. سالمندشناسی، 4(4)، 21ـ29.
    • نخبه زعیم، پریسا (1399). بررسی تأثیر واقعیت ‌درمانی بر ارتقای مسئولیت‌پذیری و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان. پژوهان، ۱۹(۲)، ۴۹ـ۴۳.
    • نعیمی، ابراهیم و کلائی، اعظم (1397). بررسی نقش ادراک‌شدة مهدویت و زیارت در سلامت روانی زنان. روان‌شناسی فرهنگی، 2(2)، 57ـ37.
    References: 
    • Abdel-Khalek, A. M. (2019). Religiosity and subjective wellbeing in the Arab context. Cambridge Scholars Publishing.
    • Abu-Raiya, H., Pargament, K. I., Krause, N. & Ironson, G. (2015). Robust links between religious/spiritual struggles, psychological distress, and well-being in a national sample of American adults. American Journal of Orthopsychiatry, 85(6), 565–575.
    • Akbari Dehaghi, A., Dolatshahi, B., Taremian, F,. Pourshahbaz, A. & Ansari, H. (2022). Development and evaluation of an acceptance and commitment therapy based on religious content to control obsessive-compulsive disorder, dysfunctional beliefs, feeling guilty, scrupulosity, and thought control among muslims in Iran. Research Square, 1(1), 1-27.
    • Babalis,T., Tsoli, K., Constantinos, T., Iro, A., Keke, M. & Xanthakou, Y. (2013). The impact of social and emotional learning programs on the emotional competence and academic achievement of children in Greek Primary School. Journal of Education, 3(6), 1-54.
    • Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., Waltz, T. & Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire – II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior therapy,42(4), 676-688.
    • Coppola, I., Rania, N., Parisi, R. & Lagomarsino, F. (2021). Spiritual Well-Being and Mental Health. Frontiers inPsychiatry, 12, 626-944.
    • Dalrymple, K. L. & Herbert, J. D. (2017). Acceptance and commitment therapy for generalized social anxiety disorder a pilot study. Behavior Modification, 31(5):543-568.
    • De Los Reyes, A., Cook, C. R., Sullivan, M., Morrell, N., Wang, M., Gresham, F. M., Hamlin, C., Makol, B. A., Keeley, L. M. & Qasmieh, N. (2022). The Work and Social Adjustment Scale for Youth: Psychometric properties of the teacher version and evidence of contextual variability in psychosocial impairments. Psychological Assessment, 34(8), 777–790.
    • Diener, E. Oishi, S. & Lucas, R. (2003). Personality, culture and subjective well-being: Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Reviews Psychology, 54, 403-25.
    • Fitzpatrick, K. M. (2018). Circumstances, religiosity/spirituality, resources, and mental health outcomes among homeless adults in northwest Arkansas. Psychology of Religion and Spirituality, 10(2): 195–202.
    • Frey, KS. (2015). Effects of a school-based social–emotional competence program: inking children’s goals, attributions, and behavior. Applied Developmental Psychology, 26(2), 171-200.
    • Garssen, B., Visser, A. & de Jager Meezenbroek, E. (2016). Examining whether spirituality predicts subjective well-being: How to avoid tautology. Psychology of Religion and Spirituality, 8(2), 141–148.
    • Goldberg, D. P. & Hillier, V. F. (1979). A scaled version of the General Health Questionnaire. Psychological Medicine, 9(1), 139–145.
    • Hartup, W. W. (2002). Child development, The company they keep: friendship and their. developmental significance, 67، 1-13.
    • Healy, L.M & Link, R.J. (2012). Hand book of international social work. Human Rights, development and the global profession. oxford university press, Inc.
    • Hayes, S. C. & Strosahl, K. D. (2010). A practical guide to acceptance and commitment therapy. New York: Springer Press.
    • Jackson, E. (2021). Adaptability in talent development. United States of America: ATD Press.
    • Khazir, Z., Jambarsang, s., Abbasi-Shavazi, M. (2019). The Study of General Health Status in the Students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in Yazd. Journal of Community Health Research, 8(3), 131-8.
    • Lambert, N, and colleagues. (1974). Montery, CA. pubilshers Test Service. Availble. http://www. Mental Retardation.htm.
    • Mohd Faiz, N. S., Mohamed, M., Awang, H. & Sulong, M. S. (2016). The Role of Similar Belief and Religion Practices in the Adjustment of International Students. Advanced Science Letters, 22(9), 2194-2197.
    • Osborn, T.G., Li, S., Saunders, R. & Fonagy, p. (2022). University students’ use of mental health services: a systematic review and meta-analysis. Int J Ment Health Syst, 16(1), 57.
    • Rasmawati, R., Nur, F. & Nurjannah, S. (2024). The Effect of Acceptance and Commitment Therapy Islamic Approach On Self-Acceptance of Patients with Mental Disorder. Jurnal Berita Ilmu Keperawatan, 17(1), 1–8.
    • Shah, N., Shah, M. (2021). Incorporating Islamic Principles into Therapy with Muslim American Clients. In: Pasha-Zaidi, N. Toward a Positive Psychology of Islam and Muslims. Cross-Cultural Advancements in Positive Psychology, 15, 235–257.
    • Shokeen, A. (2017). A Study of Mental Health and Social Adjustment of Senior Secondary Students. Journal of Education and Applied Social Sciences, 8(1), 33-36.
    • Subramaniam, M. (2021). Religious Affiliation in Relation to Positive Mental Health and Mental Disorders in a Multi-Ethnic Asian Population. International Journal of Environment Research and Public Health, 18, 3368.
    • Twohig, M. P. (2009). Acceptance and commitment therapy for treatment-resistant posttraumatic stress disorder: A case study. Cognitive and behavioral practice, 16(3), 243-252.
    • Uecker, E. J., Victor Kent,B., Bradshaw, M. (2017). Forgiveness, Attachment to God, and Mental Health Outcomes in Older U.S. Adults: A Longitudinal Study. Sage journal. 40(50), 456-479.
    • Vaingankar, J. A., Choudhary, N., Chong, S. A. Kumar, F. D. S., Abdin, E., Shafie, S., Chua, B.Y., van Dam, R. M., Winzer, R., Lindberg, L., Guldbrandsson, K. & Sidorchuk, A. (2018). Effects of mental health interventions for students in higher education are sustainable over time: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Peerj,18(7), 33-68.
    • World Health Organization Report. (2021). "Mental health: New understanding, new hope", Geneva, Switzerland: World Health Organization.
    • Yavuz, O. (2022). Building a Bridge Between Spirituality/Religion with Acceptance and Commitment Therapy. Spiritual Psychology and Counseling, 7(2), 179-200.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    aboutalebi , Negar, , Raziyeh.(2025) The Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Mental Health and Social Adjustment of Students (with an Emphasis on Religious Teachings). Ravanshenasi Wa Din, 17(4), 7-26 https://doi.org/10.22034/ravanshenasi.2024.2021928

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Negar aboutalebi ; Raziyeh ."The Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Mental Health and Social Adjustment of Students (with an Emphasis on Religious Teachings)". Ravanshenasi Wa Din, 17, 4, 2025, 7-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    aboutalebi , N, , R.(2025) 'The Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Mental Health and Social Adjustment of Students (with an Emphasis on Religious Teachings)', Ravanshenasi Wa Din, 17(4), pp. 7-26

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    aboutalebi , N, , R. The Effectiveness of Group Therapy Based on Acceptance and Commitment Therapy (ACT) on the Mental Health and Social Adjustment of Students (with an Emphasis on Religious Teachings). Ravanshenasi Wa Din, 2025; 17(4): 7-26