Pages:
23-37
Receive Date: 2025/04/06
Accept Date: 2025/04/06
Abstract:
The present paper seeks to investigate the effect of teaching the skills to confront with difficulties by using an Islamic approach on psychological adjustment in the components of adaptability, interpersonal skills and resiliency of veterans'p wives. The sample consists of 70 veterans' wives whose children go to male Shahid School in zone five of Mashhad in the academic year of 1391-1392 (2012-2013). They completed Connor-Davidson Resiliency Questionnaire and Barr-Anne's emotional intelligence questionnaire. Thirty wives were divided into control and experimental groups. Ten sessions of teaching skills to confront with difficulties by using an Islamic approach were offered to experimental group. Then both groups answered a post-test. Data analysis shows that training influences veterans' wives resiliency, interpersonal skills and adaptability. Regarding the research findings, it is recommended to teach veterans' wives the skills to confront with difficulties by using an Islamic approach in order to increase their resiliency, adaptability and interpersonal skills, which can promote the level of their adjustment, mental health and ability to confront with difficulties.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای مقابله با رویکرد اسلامی بر سازگاری روانشناختی
Abstract:
هدف این پژوهش شناسایی اثربخشی آموزش مهارت های مقابله با رویکرد اسلامی، بر حوزه سازگاری روان شناختی در مؤلفه های انطباق پذیری و مهارت های بین فردی و تاب آوری همسران جانبازان می باشد. پژوهش از نوع شبه آزمایشی و جامعه مورد مطالعه 70 نفر از همسران جانبازانی که فرزندشان در مدرسه ابتدایی پسرانه شاهد ناحیه 5 مشهد، سال تحصیلی 91-92 مشغول به تحصیل هستند. پرسش نامه تاب آوری کانر- دیویدسون و هوش هیجانی بار- آن، توسط همه 70 نفر تکمیل شد، سپس 30 نفر که پایین ترین نمره کسب نمودند، انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. برای گروه آزمایش، 10 جلسه آموزش مهارت های مقابله با رویکرد اسلامی برگزار گردید و سپس از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون تحلیل کوواریانس و همبستگی پیرسون انجام گرفت. تحلیل کوواریانس در سطح 01/ 0 معنادار است. این امر نشان می دهد که آموزش بر تاب آوری، مهارت های بین فردی و انطباق پذیری در همسران جانبازان اثربخش بوده است. همچنین اجرای آزمون همبستگی رابطه معناداری را بین متغیرها نشان داد. با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش مهارت های مقابله با رویکرد اسلامی، جهت افزایش تاب آوری و انطباق پذیری و مهارت های بین فردی برای همسران جانبازان پیشنهاد می شود. این امر می تواند در ارتقای سطح سازگاری، بهداشت روانی و توانمندسازی آنها در مقابله با مشکلات مؤثر باشد.
References:
- احمدي، علياصغر (1391)، روانشناسي شخصيت از ديدگاه اسلامي، چ نهم، تهران، اميرکبير.
- انيسي، جعفر (1377)، بررسي وضعيت رواني همسران جانبازان اعصاب و روان در مقايسه با همسران جانبازان غيراعصاب و روان، پاياننامه کاشناسي ارشد، روانشناسي، تهران، دانشگاه علّامه طباطبايي.
- جانبزرگي، مسعود و ناهيد نوري (1388)، شيوههاي درمانگري، اضطراب و تنيدگي (استرس)، چ دوم، تهران، سمت.
- جعفري، عيسي و همكاران، «اثربخشي آموزش مهارتهاي مقابلهاي مبتني بر مدل مارلات در پيشگيري از عود و افزايش تابآوري در افراد وابسته به مواد» (1388)، روانشناسي باليني، ش 3، ص 77-87.
- جوادي، رحمخدا و درا پرو، «رابطه هوش هيجاني و تابآوري در دانشجويان علوم بهزيستي و توانبخشي» (1387)، اعتياد پژوهي، ش 8، ص 69-80.
- دادفر، محبوبه، «بررسي نقش دين در بهداشت رواني و فرآيندهاي روان درماني» (1383)، نقد و نظر، ش 9، ص 84ـ121.
- رجايي، عليرضا و همكاران، «رابطه بين هوش هيجاني با سلامت رواني در معلمان» (1385)، انديشههاي تازه در علوم تربيتي، ش 5، ص 61-72.
- رجبي، محمد و ديگران، «ارتباط بين الگوهاي مقابله ديني با سلامت رواني و شادکامي» (1391)، روانشناسي تحولي (روانشناسان ايراني)، ش 32، ص 363-371.
- سپهريان آذر، فيروزه، «مطالعه تأثير آموزش مهارتهاي هوش هيجاني بر شيوههاي مقابله با فشار رواني» (1386)، پژوهشهاي نوين روانشناختي، ش 8، ص 65-79.
- سلطاني رناني، مهدي، «راههاي مبارزه با فشارهاي رواني از منظر قرآن» (1383)، مشکوة، ش 83، ص 65-75.
- شريفي درآمدي، پرويز و همكاران، «تأثير آموزش هوش هيجاني بر سلامت روان مادران کودکان فلج مغزي در شهر اصفهان» (1384)، دانش و پژوهش در روانشناسي، ش 26، ص 63-76.
- شريفينيا، محمدحسين، «درمان يكپارچه توحيدي، رويكرد ديني در درمان اختلالات رواني» (1388)، مطالعات اسلام و روانشناسي، ش 4، ص 65-82.
- شعاع كاظمي، مهرانگيز، «رابطه مقابلههاي مذهبي و سلامت روان در بيماران مبتلا به تصلب چندگانه بافت (MS)» (1388)، روانشناسي كاربردي، ش 9، ص 57–67.
- غضنفري، فيروزه و عزتالله قدمپور، «بررسي رابطه راهبردهاي مقابلهاي و سلامت رواني در ساکنين شهر خرمآباد» (1387)، اصول بهداشت رواني، ش 37، ص 47-54.
- گودرزي، محمدعلي و همكاران، «رابطة نگرش مذهبي و علايم اختلال استرس پس از سانحه در زلزلهزدگان شهرستان بم» (1390)، اصول بهداشت رواني، ش 2، ص 182-193.
- ميرنسب، ميرمحمود، «مقايسة رهيافتهاي مقابله مذهبي و غيرمذهبي در دانشآموزان تيزهوش و عادي مقطع دبيرستان شهر تبريز» (1389)، پژوهشهاي نوين روانشناختي، ش 18، ص 31-35.
- هاشمي، لادن و بهرام جوکار، «بررسي رابطه بين تعالي معنوي و تابآوري در دانشجويان» (1390)، مطالعات روانشناسي تربيتي، ش 13، ص 123-142.
- Bar- on, R. (2002), Bar – On Emotional Quotient Inventory (EQI), Technical Manual, Toronto, Canada, Multi- Health Systems.
- Campbell -sills. L, & et al. (2006), Relationship of Resilience to Personality, Coping, and Psychiatric Symptoms in young adults, Behavior and Individual Differences, v 33. P. 1091-1110.
- Conner, K. M; Davidson, J. R. T. (2003), Development of a new resilience scale: The Conner-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, v 18, p. 76-82.
- Faigin, C. A, Pargament, K. I. (2011), Strengthened by the spirit: Religion, spirituality, and resilience through adulthood and aging, Resilience in aging: Concepts, research, and outcome, New York, Springer, p. 163-180.
- Garmezy, N, Masten, A. (1991), The protective role of competence indicators in children at risk, Life span developmental psychology: perspectives on stress and coping. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, p. 151-174.
- Grossman, F. K., Moore, R. P. (1994), Against the odds: Resiliency in an adult survivor of childhood sexual abuse, Life span developmental psychology: perspectives on stress and coping, p. 151-174.
- Lewis, C. A, & et al. (2005), Religious orientation, religious coping and happiness among UK adults, Personality and Individual Differences, v 37, p. 1816-1825.
- Pargament. K. I; & et al. (1999), Positiveand Negative Religious Coping with Major life Stressors, the Scientific Study of Religion, v 37, p. 710-724.
- Shah. Mukti, Thingujam, Nutankumar S, (2008), Perceived Emotional Intelligence and Ways of Coping among Students, The Indian Academy of Applied Psychology, v 34)1(, p. 83-91
- Tix, A. P, & Frizer, P. A, (1998), The use of religious coping during stress full life events: Main effects, Moderation and mediation, Consulting and Clinical Psychology, v 66, p. 411-422.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Askarian, Somayyeh, Hassanzadeh sablooi , Mohammad Hassan, Asghari Ibrahimabad , Mohammad javad.(2025) An Inquiry into the Effect of Teaching the Skills to Confront with Difficulties by Using an Islamic Approach on Psychological Adjustment. Ravanshenasi Wa Din, 6(4), 23-37
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Somayyeh Askarian; Mohammad Hassan Hassanzadeh sablooi ; Mohammad javad Asghari Ibrahimabad ."An Inquiry into the Effect of Teaching the Skills to Confront with Difficulties by Using an Islamic Approach on Psychological Adjustment". Ravanshenasi Wa Din, 6, 4, 2025, 23-37
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Askarian, S, Hassanzadeh sablooi , M, Asghari Ibrahimabad , M.(2025) 'An Inquiry into the Effect of Teaching the Skills to Confront with Difficulties by Using an Islamic Approach on Psychological Adjustment', Ravanshenasi Wa Din, 6(4), pp. 23-37
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Askarian, S, Hassanzadeh sablooi , M, Asghari Ibrahimabad , M. An Inquiry into the Effect of Teaching the Skills to Confront with Difficulties by Using an Islamic Approach on Psychological Adjustment. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 6(4): 23-37