Pages:
39-62
Receive Date: 2025/04/02
Accept Date: 2025/04/02
Abstract:
Using an existentialist approach, the present paper takes a probing look at man's health and illness from the view of Jalal al-Din Mohammad Moulawi. According to research findings, it can be said that displaying psychological moods like depression is not peculiar to those who have a record of psychological trauma during their childhood; rather, these moods are common among all people. The main finding is that the basic motive in man is a will to have unlimited relation. This paper claims that a break in a special relationship can be one of the main causes of mental illnesses. Therefore, success in reforming it leads to decrease in disorders. It is a qualitative research which uses an analytical deduction method.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :سلامت و بیماری آدمی از منظر جلالالدین محمد مولوی رویکردی وجودگرایانه
Abstract:
این پژوهش، سلامت و بیماری آدمی را از منظر جلال الدین محمد مولوی و با رویکردی وجودگرایانه مورد مطالعه قرار داده است. مطابق با یافته های پژوهش می توان گفت: بروز حالات روان شناختی مانند افسردگی، اختصاص به افرادی ندارد که دارای تاریخچه ای از صدمات روان شناختی دوران کودکی اند، بلکه در همه انسان ها عمومیت دارد. یافتهی اصلی پژوهش اینکه، انگیزهی اساسی در انسان ارادهی ربط نامتناهی است. این پژوهش مدعی است که گسست در وجه ربطی خاص، می تواند از جمله علل اساسی بیماری های روان باشد. ازاین رو، پیشرفت در شکل دهی مجدد آن، منجر به کاهش اختلالات می گردد. این مطالعه در چارچوب پژوهش های کیفی و با روش استنتاج تحلیلی به انجام رسیده است.
References:
- آراسته، رضا (1372)، تولدي در عشق و خلاقيت، ترجمة حسين نجاتي، تهران، فرا روان.
- اسدي، محمدرضا (1386)، حديث آرزومندي: بررسي آراي انسانشناسانه هيدگر و ملاصدرا، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
- براتي سده، فريد و محمود گلزاري (1380)، روان، نفس، و خويشتن، جزوه منتشرنشده درس علم النفس، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، دانشگاه علاّمه طباطبائي.
- بلاکهام، هرولد جان (1387)، 6 متفکر اگزيستانسياليست، ترجمة محسن حکيمي، چ ششم، تهران، مرکز.
- بورکهارت، تيتوس (1389)، جهانشناسي سنتي و علم جديد، ترجمة حسن آذرکار، چ سوم، تهران، حکمت.
- تقيياره، فاطمه و ديگران، «تدوين بستة روان درمانگري وجودي براساس انديشة جلالالدين محمد مولوي» (1391)، مطالعات روانشناسي باليني، سال دوم، ش 9، ص 1-24.
- جعفري، محمدتقي (1382)، عوامل جذابيت سخنان مولوي، تهران، مؤسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفري.
- چيتيک، ويليام (1388)، درآمدي به تصوف، ترجمة محمدرضا رجبي، چ دوم، قم، دانشگاه اديان و مذاهب.
- چيتيک، ويليام (1390)، عوالم خيال: ابنعربي و مسئله اختلاف اديان، ترجمة قاسم کاکائي، چ پنجم، تهران، هرمس.
- حسین، تلمذ (1361)، مرآت المثنوی، حیدرآباد، چاپ پارت.
- حلبي، علياصغر (1377)، مباني عرفان و احوال عارفان، چ دوم، تهران، اساطير.
- زرينکوب، عبدالحسين (1384)، پله پله تا ملاقات خدا، چ بيست و ششم، تهران، علمي.
- شيمل، آنه ماري (1386)، شکوه شمس، سيري در آثار و افکار مولانا جلالالدين رومي، ترجمة حسن لاهوتي، چ پنجم، تهران، علمي و فرهنگي.
- صابر، غلام (1388)، کي ير کگارد و اقبال، ترجمة محمد بقايي ماکان، تهران، يادآوران.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين (1389)، تفسير الميزان، ترجمة سيدمحمدباقر موسوي همداني، چ سي ام، قم، جامعه مدرسين.
- عبدالحکيم، خليفه (1383)، عرفان مولوي، ترجمۀ احمد محمدي و احمد ميرعلائي، چ پنجم، تهران، علمي و فرهنگي.
- فروزانفر، بديعالزمان (1386)، شرح مثنوي شريف، چ دوازدهم، تهران، علمي و فرهنگي.
- کاپوتو. جان دي (1389)، چگونه کرکگور بخوانيم، ترجمة صالح نجفي، تهران، رخ داد نو.
- کرکگور، سورن آبو (1377)، بيماري به سوي مرگ، ترجمة رويا منجم، تهران، پرسش.
- ـــــ (1387)، ترس و لرز، ترجمة عبدالکريم رشيديان، چ هفتم، تهران، ني.
- کريمي، عبدالعظيم (1383)، عشق درماني: روان درماني عارفانه، تهران، دانژه.
- گولپينارلي، عبدالباقي (1370)، مولانا جلالالدين؛ زندگاني، فلسفه، آثار و گزيدهاي از آنها، ترجمة توفيق ه. سبحاني، چ دوم، تهران، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي.
- لينگز، مارتين (1391)، رمز و مثال اعلي: تحقيقي در معناي وجود، ترجمة فاطمه صانعي، تهران، حکمت.
- ـــــ (1389)، کتاب يقين، ترجمة زهره حاجي ميرصادقي، تهران، هرمس.
- مصلح، علياصغر (1387)، فلسفههاي اگزيستانس، چ دوم، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و و انديشة اسلامي.
- مولوي، جلالالدين محمد بلخي (1386الف)، مثنوي معنوي، براساس نسخۀ رينولد الين نيکلسون، چ دوم، تهران، کاروان.
- ـــــ (1386ب)، فيه ما فيه، تصحيح بديعالزمان فروزانفر، چ پنجم، تهران، نامک.
- ـــــ (1363)، کليات شمس يا ديوان کبير، با تصحيحات و حواشي بديعالزمان فروزانفر، تهران، اميرکبير.
- ـــــ (1365)، مجالس سبعه، تصحيح و توضيحات توفيق ه. سبحاني، تهران، کيهان.
- ميسن، هربرت دبليو (1378)، حلاج، ترجمة مجدالدين کيواني، چ چهارم، تهران، مرکز.
- وولف، ديويد ام (1996)، روانشناسي دين، ترجمة محمد دهقاني، تهران، رشد.
- Bloor, M & Wood, F. (2006), Keywords in Qualitative Methods. A Vocabulary of Research Concepts.
- Cooper, M. (2003), Existential Therapies. London: Sage publication ltd.
- Katz, J. (2001). Analytic Induction. A Theory of Qualitative Methodology. In R. M. Emerson (Ed), Contemporary Field Research. Prospec Heights Ill.: Waveland.
- Kierkegaard, S. (1849), The Sickness unto Death/a Christian Psychological Exposition for Up Building and Awakening, trans. H. Hong and E. Hong, Princeton NJ: Princeton University Press 1980.
- Ratcliff, D. (2010), 15 Methods of Analysis in Qualitative Research. Retrieved from www.projecthahn.tas.gov.au. Accessed at October/ 5/ 2010.
- Rogin, Ch. C, & et al, Workshop on Scientific Foundations of Qualitative Research. National Science Foundation, July 11-12, 2003.
- Schuon, F. (1967), A Face of Eternal Wisdom An interview with Frithjof Schuon by Jean Biès, translated by Patrick Laude Source: Sophia, v 4, N 2.
- Schuon, F. (1966), The Psychological Imposture. Retrieved from http://www.frithjofschuon. info. Accessed at October/ 5/ 2012.
- Spinelli, E. (2007), Practicing Existential Psychotherapy. London: Sage publication ltd.
- Van Deurzen, E. (1998), Paradox and Passion in Psychotherapy. London: John Wiley and Sons ltd.
- Van Deurzen, E. (2002), Existential Counseling and Psychotherapy in Practice. London: Sage Publication ltd.
- Van Deurzen, E. (2009), Everyday Mysterious: Existential Dimensions of Psychotherapy. East Sussex: Routledge.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Taqiyareh, Fatemeh, Avani, Gholam Reza.(2025) Man's Health and Illness from the View of Jalal al-Din Mohammad Moulawi: an Existentialist Approach. Ravanshenasi Wa Din, 6(4), 39-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Fatemeh Taqiyareh; Gholam Reza Avani."Man's Health and Illness from the View of Jalal al-Din Mohammad Moulawi: an Existentialist Approach". Ravanshenasi Wa Din, 6, 4, 2025, 39-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Taqiyareh, F, Avani, G.(2025) 'Man's Health and Illness from the View of Jalal al-Din Mohammad Moulawi: an Existentialist Approach', Ravanshenasi Wa Din, 6(4), pp. 39-62
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Taqiyareh, F, Avani, G. Man's Health and Illness from the View of Jalal al-Din Mohammad Moulawi: an Existentialist Approach. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 6(4): 39-62