Ravanshenasi Wa Din, Volume 7, Issue 1, No 25, Year 2025 , Pages 17-29

    A Review of the Effectiveness of Collective Education through Monotheistic Integrated Method on Decreasing Aggressive behaviors of Male Prisoners in Central Prison of Shahr-e-Kurd

    Article Type: 
    Research
    Writers:
    ✍️ Mahdi Omidian / PhD student of general psychology, Semnan University / omidian.mehdi@yahoo.com
    Mahnaz Ali Akbari dehkordi / Associate professor of Payam-e-Noor University / m_akbari@pnu.ac.ir
    Sobhan poornikdast / MA of psychology, Tehran Payam-e-Noor University / s.pournikdast@gmail.com
    Tayyebeh Mohtashami / MA of psychology, Tehran Payam-e-Noor University / t.mohtasham@gmail.com
    Abstract: 
    The present paper seeks to study the effectiveness of collective education through monotheistic integrated method on decreasing aggressive behaviors of male prisoners in central prison of Shah-re-Kurd. It is an experimental research with control group, whose statistical population includes all male prisoners in central prison of Shahr-e-Kurd in 1391 (2013), among whom 40 prisoners were selected through multi-stage sampling and divided into an experiment and a control group randomly. Aggression general questionnaire was used as a tool of screening. Then twelve sessions (each 90 minutes) of a collective education program through monotheistic integrated method were offered to experiment group. A posttest after therapeutic intervention and a follow up test after 30 days were given to both groups. The results show that there is a significance difference between the mean score of aggression of two groups in posttest and follow up. So, it can be said that collective education through monotheistic integrated method decreases aggressive behaviors of male prisoners in central prison of Shahr-e-Kurd.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اثربخشی آموزش گروهی به شیوه یکپارچه توحیدی بر سطح پرخاشگری
    Abstract: 
    هدف اين پژوهش، شناسايي ميزان اثربخشي آموزش گروهي به شيوه يکپارچه توحيدي بر سطح پرخاشگري زندانيان مرد زندان مرکزي شهرکرد بود. ‌اين پژوهش، يک مطالعه آزمايشي با گروه کنترل است که جامعه آماري آن را کليه زندانيان مرد زندان مرکزي شهرکرد در سال 1391 تشکيل مي‌دادند. حجم نمونه پژوهش، 40 نفر زنداني بود که با استفاده از روش نمونه‌گيري تصادفي ساده چند‌مرحله‌اي انتخاب و به‌صورت تصادفي 20 نفر در گروه آزمايش و 20 نفر در گروه کنترل جايگزين گرديدند. از پرسش‌نامه عمومي ‌‌پرخاشگري (AGQ)، به‌عنوان ابزار غربالگري استفاده گرديد. سپس برنامۀ آموزش گروهي به شيوه يکپارچه توحيدي، به مدت 12 جلسه يک و نيم ساعته بر روي اعضاي گروه آزمايشي اجرا شد. پس از پايان مداخلۀ درماني پس‌آزمون و بعد از يک ماه آزمون پيگيري از هر دو گروه اخذ گرديد. نتايج نشان داد که بين ميانگين نمرۀ پرخاشگري دو گروه در مرحله پس‌آزمون و پيگيري، تفاوت معني‌دار وجود دارد. در‌نتيجه، مي‌توان گفت: آموزش گروهي به شيوه يکپارچه توحيدي بر کاهش پرخاشگري زندانيان مرد زندان مرکزي شهرکرد مؤثر است
    References: 
    • چوپاني صوري، مراد (1388)، بررسي تأثير گروه درماني يكپارچه توحيدي و شناختي رفتاري بر عزت نفس و نگرش‌هاي زناشويي زندانيان مرد استان قم، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، مشاوره خانواده، اصفهان، دانشگاه اصفهان.
    • دلاور، علي (1389)، مباني نظري و عملي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي، تهران، رشد.
    • روستايي، امين و ديگران، «مقايسه اثربخشي آموزش مديريت خشم و دارو درماني بر کاهش پرخاشگري زندانيان» (1390)، يافته‌هاي نو در روان‌شناسي، ش 6 (21)، ص 19-31.
    • رافضي، زهره (1383)، نقش آموزش کنترل خشم به نوجوانان دختر 15 تا 18 ساله در کاهش پرخاشگري، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، روان‌شناسی، تهران، دانشگاه علوم بهزيستي و توان‌بخشي.
    • زاهدي‌فر، شهين و ديگران، «ساخت و اعتباريابي مقياسي براي سنجش پرخاشگري» (تير 1379)، علوم تربيتي و روان‌شناسي دانشگاه شهيدچمران اهواز، ش 1 و2، ص 73-102.
    • شريفي‌نيا، محمدحسين (1389)، الگوهاي روان درماني يكپارچه: با تأكيد بر درمان يكپارچه توحيدي، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
    • ـــــ ، «مقايسه ميزان اثربخشي دو روش درمان يكپارچه توحيدي و شناخت درماني در كاهش رفتار مجرمانه زندانيان» (1386)، روان‌شناسي و علوم تربيتي، ش3 (37)، ص 41-72.
    • طيبي،‌ هاجر و بهرامعلي قنبري‌ هاشم‌آبادي، «مقايسه اثربخشي گروه درماني يكپارچه توحيدي و ‌شناختي رفتاري در كاهش فشار رواني همسران جانبازان اختلال استرس پس از ضربه» (بهار 1390)، روان‌شناسي و دين، سال چهارم، ش 1، ص 25-35.
    • فري، مايکل (1998)، شناخت درماني گروهي، ترجمة علي صاحبي و همکاران، مشهد، جهاد دانشگاهي.
    • قنبري ‌هاشم‌آبادي، بهرامعلي (1383) اثربخشي رويكرد يكپارچه‌گراي روان‌درماني گروهي در درمان وابستگي به مواد مخدر و افزايش سلامت روان در معتادان زنداني مرد، پايان‌نامه دكتري، روان‌شناسي مشاوره، دانشكده علوم تربيتي و روان‌شناسي، تهران، دانشگاه علامه طباطبايي.
    • کهريزي، احسان (1388)، تأثير گروه درماني شناختي به روش مايکل فري در کاهش افسردگي زندانيان استان قم، پايان‌نامه کارشناسي ارشد، روان‌شناسي باليني، تهران، دانشگاه آزاد اسلامي ‌واحد رودهن.
    • نعمتي، نعمت، «اثر بخشي آموزش مهارت‌هاي مديريت خشم در کاهش پرخاشگري زندانيان مرد» (تابستان 1388)، اصلاح و تربيت، سال هشتم، ش 86، ص 48-54.
    • هومن، حيدرعلي (1389)، شناخت روش علمي‌ در علوم رفتاري (پايه‌هاي پژوهش)، تهران، پيک فرهنگ.
    • هادي، مهدي (1387)، بررسي تأثير گروه درماني يكپارچه توحيدي و شناختي رفتاري بر مؤلفه‌هاي شخصيتي و باليني در مددجويان زنداني قم، پايان‌نامه كارشناسي ارشد، روان‌شناسي، قم، مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني.
    • Flanagan, R., & et al, (2010), The impact of anger management treatment and rational emotive behavior therapy in a public school setting on social skills, anger management, and depression. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, v 28(2), P. 87- 99.
    • Jalali-Tehrani، S. M. M, (1996), An application of Cognitive Therapy in Iran. Journal of Cognitive Therapy, v 3(10), P. 219- 225.
    • Kohen, daivid ,(2006), Aggression: the testosterone seretion in link, woman in prison, project, correctional association of newyourk imprisonment and families’ fact sheet, v 44, P. 134- 7.
    • Levin, J. (2010), Religion and Mental Health Theory and Research. International Journal of Applied Psychoanalytic Studies, v 7(2), P. 102– 115.
    • Mayne, T. J., Ambrose, T.K. (2004), Research review on anger in psychotherapy. Journal of clinical psychology. v 55 (3), P. 353- 363.
    • Skiba, R., MC. Kelvey, J. (2002), Anger management. Indian Education policy center. www.haworthpress.com/store/ArticleAbstract.
    • Sherman, A. C., Simonton, S. Assessment of Religiousness and Spirituality in Health Research, In T. Planet, & A. Sherman (Eds.), Faith and health: Psychological perspective, New York: Guilford,2001.
    • Trevino, KM & etal, (2007). Religious coping and physiological, psychological ,social, and spiritual outcomes in patients with HIV/AIDS: Cross-sectional and longitudinal findings, AIDS and Behavior (online).
    • Vortly, k. Anger management to offender, official publication of the family physiciants of Canada, ,2006.
    • Williams, D; Sternthal, J.S. (2007). Spirituality, religion and health: evidence and research directions, Medical Journal of Australia, v 186 (10), P. 47- 50.
    • Yehya, N.A, Dutta, M.J. (2010). Health Religion, and Meaning: A Culture-Centered Study of Druze Women. Qual Health Res, v 20(6), P. 845- 858.
    • Zeng, Y., & et al, (2011). Association of Religious Participation with Mortality among Chinese Old Adults. Research on Aging, v 33 (1). P. 51- 83.
    • Ziegler, D. J., & Smith, P. N. (2004), Anger and the ABC model underlying Rational-Emotive Behavior Therapy. Psychological Reports, v 94 (3), P. 1009- 1014.
    • Zoellner, L. A & et al. (2003), “Treatment choice for PTSD”, Behavior Research and Therapy. v 41, P. 879– 886.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Omidian, Mahdi, Ali Akbari dehkordi, Mahnaz, poornikdast, Sobhan, Mohtashami, Tayyebeh.(2025) A Review of the Effectiveness of Collective Education through Monotheistic Integrated Method on Decreasing Aggressive behaviors of Male Prisoners in Central Prison of Shahr-e-Kurd. Ravanshenasi Wa Din, 7(1), 17-29

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi Omidian; Mahnaz Ali Akbari dehkordi; Sobhan poornikdast; Tayyebeh Mohtashami."A Review of the Effectiveness of Collective Education through Monotheistic Integrated Method on Decreasing Aggressive behaviors of Male Prisoners in Central Prison of Shahr-e-Kurd". Ravanshenasi Wa Din, 7, 1, 2025, 17-29

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Omidian, M, Ali Akbari dehkordi, M, poornikdast, S, Mohtashami, T.(2025) 'A Review of the Effectiveness of Collective Education through Monotheistic Integrated Method on Decreasing Aggressive behaviors of Male Prisoners in Central Prison of Shahr-e-Kurd', Ravanshenasi Wa Din, 7(1), pp. 17-29

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Omidian, M, Ali Akbari dehkordi, M, poornikdast, S, Mohtashami, T. A Review of the Effectiveness of Collective Education through Monotheistic Integrated Method on Decreasing Aggressive behaviors of Male Prisoners in Central Prison of Shahr-e-Kurd. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 7(1): 17-29