Ravanshenasi Wa Din, Volume 1, Issue 2, No 2, Year 2025 , Pages 105-130

    A survey of the relationship between achievement motivation and optimism

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Najibollah Noori / استادیار روان شناسی عمومی مؤسسه آموزشی امام خمینی / noori1351@gmail.com
    Masuod Jan bozorgi / استاد گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / janbo@rihu.ac.ir
    Abstract: 
    This study's purpose is to investigate the relationship between achievement motivation and optimism, and to delineate the relationship between the parameters of these two variables and some others variables such as rivalry and the level of education. To test the hypotheses, the researcher has selected 64 subjects (during two terms) randomly from male students in Imam Khomeini Educational and Research Institute in 1385-86. All subjects replied to the "Helmreich's achievement motivation test" normalized in Mazandaran province, and the test of optimism translated and validated by the researcher. The data were analyzed using Pearson's correlation, "t" Test regression. The results revealed that there is a Significant positive relationship between achievement motivation Disregarding one of its parameters, and the extended optimism. There is also a Significat positive relationship between two parameters of achievement motivation, i.e. "leaning towards achievement" and "Perseverance", and optimism. No relationship was observed between another parameter of achievement motivation, i.e. "rivalry", and optimism. The scores of M.A. students for achievement motivation and optimism were not much different with those of B.A. students. Consequently, three hypotheses out of four were supported: there is a Significant relationship between optimism and achievement motivation; five parameters of achievement motivation differ in their relations with optimism; and rivalry is negatively related to optimism. Besides, there is no relationship between the level of education and the level of achievement motivation.
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی رابطه میان انگیزه پیشرفت و خویش بینی
    Abstract: 
    هدف این پژوهش، بررسى رابطه میان انگیزه پیشرفت و خوش‏بینى و روشن ساختن رابطه میان مؤلفه‏هاى این دو متغیر و نیز متغیرهایى همچون رقابت‏جویى و سطح تحصیلات است. پژوهشگر به منظور آزمودن فرضیه‏هایش، از میان دانش‏پژوهان مرد مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى قدس‏سره قم در سال تحصیلى 86 - 1385، 63 نفر را به تصادف برگزید. تمامى شرکت کنندگان، «آزمون انگیزه پیشرفت هلمریچ» را که در استان مازندران هنجاریابى شده است و نیز آزمون خوش‏بینى را که پژوهشگر ترجمه و اعتباریابى کرده است، پاسخ دادند. داده‏ها به روش هم‏بستگى پیرسون، آماره t و رگرسیون تحلیل شدند. نتایج نشان داد که میان انگیزه پیشرفت بدون احتساب یکى از مؤلفه‏هاى آن با خوش‏بینى تعمیم یافته رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین دو مؤلفه «گرایش به پیشرفت» و «پشتکار» از مؤلفه‏هاى انگیزه پیشرفت، با خوش‏بینى رابطه مثبت معنادار دارند. بین «رقابت‏جویى» یکى دیگر از مؤلفه‏هاى انگیزه پیشرفت با خوش‏بینى، رابطه معنادارى مشاهده نشد. نمره‏هاى انگیزه پیشرفت و خوش‏بینى دانش‏پژوهان دوره کارشناسى با دانش‏پژوهان دوره کارشناسى ارشد تفاوت معنادارى ندارند. نتیجه اینکه سه فرضیه از چهار فرضیه یاد شده تأیید مى‏شود؛ یعنى بین خوش‏بینى و انگیزه پیشرفت، رابطه معنادارى وجود دارد. پنج مؤلفه انگیزه پیشرفت از نظر میزان رابطه با خوش‏بینى متفاوت هستند و رقابت‏جویى با خوش‏بینى، رابطه منفى دارد. همچنین میان سطح تحصیلات و میزان انگیزه پیشرفت رابطه‏اى وجود ندارد.
    References: 
    • 1. باقرى، مسعود، «بررسى رابطه شیوه‏هاى فرزندپرورى با انگیزه پیشرفت و رابطه متغیر اخیر با پیشرفت تحصیلى دانش‏آموزان پسر دوره راهنمایى اهواز»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، اهواز، دانشگاه شهید چمران، 1372.
    • 2. تهمتن، کلثوم، «بررسى ارتباط شیوه‏هاى فرزندپرورى والدین و انگیزه پیشرفت در دانش‏آموران دختر و پسر مقطع راهنمایى شهرستان فسا»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه شیراز، دانشکده تحصیلات تکمیلى، 1377.
    • 3. خداپناهى، محمدکریم، «انگیزش و هیجان»، تهران، انتشارات سمت، چاپ دوم، 1379.
    • 4. خیرى، عامر، «مقایسه انگیزش پیشرفت بین دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه‏هاى ایلام»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده تربیت بدنى و علوم ورزشى، 1379.
    • 5. دارابى، جعفر، «رابطه جوّ خانواده، پایگاه اجتماعى و مکان کنترل با انگیزش پیشرفت در دانش‏آموزان سال سوم متوسطه در سال تحصیلى 78 - 1377»، فصل‏نامه تعلیم و تربیت نشریه پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش، سال هفدهم، شماره 3، شماره مسلسل67، پاییز 1380.
    • 6. زارعى، علیرضا، «بررسى رابطه بین سبک‏هاى اسنادى و انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلى در میان دانش‏آموزان سال دوم رشته ریاضى دبیرستان‏هاى دولتى شهر اراک در سال تحصیلى 80 - 1379»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روان‏شناسى و علوم تربیتى، 1379.
    • 7. سلمانى‏مقدم، زهرا، «بررسى رابطه وضعیت خوددرگیر و کاردرگیر با انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلى دانش‏آموزان سال سوم متوسطه شهرستان تبریز 80 ـ 1379»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتى و روان‏شناسى، 1380.
    • 8. شولتز دوان، و شولتز آلن سیدنى، نظریه‏هاى شخصیت، ترجمه: یحیى سیدمحمدى، تهران، انتشارات ویرایش، چاپ ششم، 1383.
    • 9. فهیم‏زاده، صدیقه، «بررسى تأثیر آموزش راه‏بردهاى فراشناختى بر انگیزش پیشرفت دانشجویان دانشگاه اراک»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه الزهرا علیهاالسلام، دانشکده علوم تربیتى و روان‏شناسى، 1381.
    • 10. محمدى‏زاده، رضا، «بررسى رابطه انگیزه پیشرفت با عملکرد دبیران دبیرستان‏هاى شهر بم»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه آزاد اسلامى، واحد کرمان، دانشکده ادبیات و علوم انسانى، 1377.
    • 11. منظرى توکلى، علیرضا، «بررسى رابطه انگیزه پیشرفت، هسته کنترل و پیشرفت تحصیلى در بین دانش‏آموزان مقطع متوسطه»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه شیراز، 1375.
    • 12. موسوى ده‏موردى، على، «رابطه خشنودى شغلى و انگیزه پیشرفت با سلامت روانى و مسئولیت‏پذیرى مربیان تربیتى مرد آموزشگاه‏هاى اهواز»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، اهواز، دانشگاه شهید چمران، دانشکده علوم تربیتى و روان‏شناسى، 1377.
    • 13. نصیرى شیخانى، مهدى، «بررسى رابطه عوامل روانى با نگرش شغلى گروهى از دانشجویان شاغل و غیر شاغل دانشگاه شیراز»، (پایان‏نامه کارشناسى ارشد)، دانشگاه شیراز، 1373.
    • 14. دارابى، جعفر، پاشا شریفى، حسن، «هنجاریابى مقیاس انگیزش پیشرفت هلمریچ براى دانش‏آموزان دوره متوسطه استان مازندران»، سارى، مرکز تحقیقات آموزش و پرورش استان مازندران، 1378.
    • 15. سلیگمن، مارتین اى. پى، رایویچ کارن، کاکس لیزا جى، گیلهام جین، کودک خوش‏بین، ترجمه: فروزنده داورپناه، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول، 1383.
    • 16. آمدى، عبدالواحد بن محمد تمیمى، تصنیف غررالحکم و دررالکلم آمدى، تحقیق: المصطفى الدرایتى، قم، مرکز البحث والتحقیق للعلوم الاسلامیه، مکتب الاعلام الاسلامى، الطبعه الاولى، بى‏تا.
    • 17. امام‏على علیه‏السلام، نهج‏البلاغه، ترجمه: سیدجعفر شهیدى، تهران، انتشارات انقلاب اسلامى، چاپ چهارم، 1372.
    • 18. محدث، سیدجلال‏الدین، فهرست موضوعى شرح فارسى غرر و درر آمدى، انتشارات دانشگاه تهران، مجلد هفتم، 1346.
    • 19. نورى، نجیب‏اللّه‏، «نقش خوش‏بینى در کاهش اضطراب»، مجله راه تربیت، شماره 3، قم، مرکز جهانى علوم اسلامى، 1386.
    • 20. شیخ عباس قمى، سفینه البحار و مدینه الحکم و الآثار، ج 2، ایران، دار الاسوه لطباعه و النشر، چاپ دوم، 1416 ق.
    • 1. Christopher Peterson, The Future of Optimi, Journal of American Psychologist, Volume 55, Issue 1, January, 2000.
    • 2. Patricia A. Dunavold "Happiness, Hope, and Optimism", www. California State University, Northridge, 1997.
    • 3. Daneen P. Deptulaa; Robert Cohen; Leslie C. Phillipsen; Sydney Ey, "Expecting the best: The relation between peer optimism and social competence", The Journal of Positive Psychology, Volume 1, Issue 3 July, 2006.
    • 4. Karrie A. Shogren a; Shane J. Lopez a; Michael L. Wehmeyer a; Todd D. Little a; Cindy L. Pressgrove,"The role of positive psychology constructs in predicting life satisfaction in adolescents with and without cognitive disabilities: An exploratory study", The Journal of Positive Psychology, Volume 1, Issue 1 January, 2006.
    • 5. Martin E. P. Seligman and Mihaly Csikszentmihalyi, Positive Psychology: An Introduction American Psychologist, Volume 55, Issue 1, January, 2000.
    • 6. Petri, Herbert L, Motivation, theory, research, and applications, third Edition, wadsworth publishing, California, US, 1996.
    • 7. Wanda Boyer, "Accentuate the positive: the relationship between positive explanatory style and academic achievement of prospective elementary teachers", Journal of Research in Childhood Education, September, 2006.
    • 8. Cole, James S. and Denzine, Gypsy, M, "Achievement motivation and Personlity", Jornal of college reading and learning, 34 spring 2004. www. Eric.
    • 9. Reeve, Johnmarshall, understanding Motivation and Emotion, Eral Mcpeek bublisher, third Edition, United State, 2001.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Noori, Najibollah, Jan bozorgi, Masuod.(2025) A survey of the relationship between achievement motivation and optimism. Ravanshenasi Wa Din, 1(2), 105-130

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Najibollah Noori; Masuod Jan bozorgi."A survey of the relationship between achievement motivation and optimism". Ravanshenasi Wa Din, 1, 2, 2025, 105-130

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Noori, N, Jan bozorgi, M.(2025) 'A survey of the relationship between achievement motivation and optimism', Ravanshenasi Wa Din, 1(2), pp. 105-130

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Noori, N, Jan bozorgi, M. A survey of the relationship between achievement motivation and optimism. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 1(2): 105-130