Writers:
Mansor Beyrami / Associate professor of psychology department, Tabriz University
Pages:
27-46
Receive Date: 2025/04/02
Accept Date: 2025/04/02
Abstract:
Using a phenomenological method, the present paper seeks to recognize what values PhD students have, compare them with the usual standards, and elaborate on possible differences. The sample includes 14 male students from different departments in Tabriz University. They restated their values in an unprepared interview. The data were analyzed by a method proposed by Emmitt & et al. (1999). The variables obtained from this study are moral values, religious values, family values, social values, material values, national values, altruism, personal progress, helpfulness, expressing real self, self-respect and security. The research findings confirm the existence of favorable variables in the value system of PhD student in the society. Furthermore, they show that PhD students’ values are different from those proposed by the usual standards. Therefore, these standards lack the necessary efficiency for measuring the values of the aforementioned group. The obtained results can be useful for higher education system and for the institutes which need people holding higher education degrees.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :شناسایی و تحلیل ارزشها در دانشجویان دکتری
Abstract:
هدف پژوهش، که با روش پدیدارشناسی انجام گرفت، شناسایی ارزش ها در دانشجویان دورهی دکتری و مقایسهی آن با مقیاس های رایج و توضیح تفاوت های احتمالی بود. نمونهی پژوهش، شامل 14 نفر از دانشجویان پسر گروه های آموزشی مختلف دانشگاه تبریز بود که طی یک مصاحبه سازمان نیافته ارزش هایشان را بازگفتند. تحلیل داده ها با روش امیت و همکاران (1999) انجام شد. متغیر های حاصل از مطالعه عبارتند از: ارزش های اخلاقی، ارزش های دینی، ارزش های خانوادگی، ارزش های اجتماعی، ارزش های مادی، ارزش های ملی، نوع دوستی، پیشرفت شخصی، مفید بودن، نمایش خود واقعی، احترام نفس و ایمنی. نتایج پژوهش بیانگر وجود متغیر های مساعد در نظام ارزشی دانشجویان دورهی دکتری در جامعه است. همچنین این نتایج نشان می دهد که ارزش های دانشجویان دکتری متفاوت از ارزش های مطرح در مقیاس های رایج می باشد، بنابراین، این مقیاس ها کارآمدی لازم برای بررسی ارزش های گروه مذکور را ندارد. یافته های حاصل می تواند مورد استفادهی نظام آموزش عالی و مؤسسات متقاضی افراد دارای تحصیلات بالا قرار گیرد.
References:
- باقري، شهلا، 1385، «مقايسة نظام ارزشي جهتگيريهاي ديني در 40 سال گذشتة ايران»، شيعهشناسي، سال چهارم، ش 15، ص 7-56.
- رباني، رسول و سيامک شهابي، 1389، «بررسي ارزشهاي اخلاقي جوانان شهري اصفهان»، مطالعات و پژوهشهاي شهري و منطقهاي، سال دوم، ش 5، ص 77-92.
- زيباکلام، فاطمه، 1380، مباني فلسفي آموزش و پرورش در ايران، تهران، حفيظ.
- روشنفر، عليرضا، 1390، «بررسي نظام ارزشي دانشجويان دانشگاههاي آزاد اسلامي منطقة 4 کشور»، جامعهشناسي مطالعات جوانان، سال دوم، ش 4، ص 101-114.
- طباطبائي، سيدمحمدحسين، 1346، تفسير الميزان، تهران، محمدي.
- فخري، زهرا و همكاران، 1391، «کيفيت نظام ارزشي و و باورهاي خودکارآمدي در فرزندان داراي پدر جانباز و غيرجانباز»، روانشناسي کاربردي، سال ششم، ش 4، ص 25-42.
- کرامتيمقدم، رضا و همكاران، 1386، «بررسي رابطة وابستگي به اينترنت با نظام ارزشي دانشجويان کارشناسي ارشد»، روانشناسي، سال يازدهم، ش 4، ص 414-425.
- کليني، محمدبن يعقوب، 1375، اصول کافي، ترجمة محمدباقر کمرهاي، قم، اسوه.
- لطفآبادي، حسين و وحيده نوروزي، 1383، «سنجش نظام ارزشي بهمنظور بررسي تأثير جهاني شدن بر نظام ارزشي دانشآموزان نوجوان ايران»، نوآوريهاي آموزشي، سال سوم، ش 9، ص 33-56.
- مجلسي، محمدباقر، 1404ق، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفا.
- محمدي ريشهري، محمد، 1377، ميزانالحکمه، قم، دارالحديث.
- مصباح، محمدتقي، 1376، پيشنيازهاي مديريت اسلامي، قم، مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني.
- مطهري، مرتضي، 1373، اسلام و مقتضيات زمان، تهران، صدرا.
- ـــــ، 1385 الف، انسان و ايمان، تهران، صدرا.
- ـــــ، 1385 ب، جامعه و تاريخ، تهران، صدرا.
- مکارم شيرازي، ناصر و همكاران، 1374، تفسير نمونه، تهران، دارالکتب الاسلاميه.
- نمازي، علي، 1419ق، مستدرک سفينهالبحار، قم، مؤسسة نشر اسلامي.
- نوربالا، احمدعلي و همكاران، 1386، «بررسي سلسله مراتب ارزشهاي دانشجويان دانشگاه شاهد طي سالهاي 1377 تا 1380»، دانشگاه شاهد، سال چهاردهم، ش 22، ص 83-108.
- Alport, G, & et al, 1970, Study of values, New York, Houghton Mifflin.
- Caprara, G. V, & et al, 2006, Personality and politics: Values, traits, and political choice, Political Psychology, v. 27, p. 1–28.
- Cieciuch, J, & Schwartz, S. H, 2012, The number of distinct basic values and their structure assessed by PVQ-40, J Pers Assess, v. 94, p. 321-328.
- Feather, N. T, 1988, From values to actions: Recent application of the expectancy-value model, Journal of Psychology, v. 40, p. 105–124.
- Feather, N. T, 2004, Value correlates of ambivalent attitudes toward gender relations, Personality and Social Psychology Bulletin, v. 30, p. 3–12.
- Finegan, J, 1994, The impact of personal values on judgments of ethical behavior in the workplace, Journal of Business Ethics, v. 13, p. 747–755.
- Fischer, R, & Smith, P.B, 2006, Who cares about justice? The moderating effect of values on the link between organizational justice and work behavior, Applied Psychology: An International Review, v. 55, p. 541-562.
- Freud, A, 1936, The ego and the mechanisms of defense, New York, Hogarth Press.
- Helkama, K, & et al, 2003, Moral Reasoning and Values in Medical School: A longitudinal study in Finland, Scandinavian Journal of Educational Research, v. 47, p. 399-411.
- Homer, P, & Kahle, L, 1988, A Structural Equation Test of the Value-Attitude-Behavior Hierarchy, Journal Personality and Social Psychology, v. 54, p. 638-646.
- Jones, T, 1991, Ethical decision making by individuals in organizations: An issue-contingent model, Academy of Management Review, v. 79, p. 97–116.
- Kohlberg, L, 1984, The Psychology of Moral Development, San Francisco, Harper & Row.
- Lan, L., & et al, 2013, Impact of Job Satisfaction and Personal Values on the Work Orientation of Chinese Accounting Practitioners, J Bus Ethics, v. 112, p. 627–640.
- Legoherel, P, & et al, 2009, Culture, Time Orientation, and Exploratory Buying Behavior, Journal of International Consumer Marketing, v. 21, p. 93-107.
- Lie, M, & Cai, L. A, 2011, The Effects of Personal Values on Travel Motivation and Behavioral Intention, Journal of Travel Research, v. 51, p. 473–487.
- Linn, R., & Gilligan, C, 1990, One action, two moral orientations–The tension between justice and care voices in selective conscientious objectors, New Ideas in Psychology, v. 8, p. 189–203.
- Maslow, A. H, 1954, Motivation and personality, New York, Harper & Row.
- Piaget, J, 1971, Biology and knowledge; an essay on the relations between organic regulations and cognitive processes, Chicago, University of Chicago Press.
- Pizam, A, & Calantone, R, 1987, Beyond Psychographics-Values as Determinants of Tourist Behavior, International Journal of Hospitality Management, v. 6, p. 177-181.
- Roccas, S, 2005, Religion and value systems, Journal of Social Issues, v. 61, p. 747–759.
- Rokeach, M, 1973, The Nature of Human Values, San Francisco, Jossey-Bass.
- Rushton, J. P, & et al, 1986, Altruism and aggression: The heritability of individual differences, Journal of Personality and Social Psychology, v. 50, p. 1192–1198.
- Rushton, J. P, 2004, Genetic and environmental contributions to pro-social attitudes: A twin study of social responsibility, Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences, v. 271, p. 2583–2585.
- Schwartz, S. H, & Bardi, A, 2001, Value hierarchies across cultures: Taking a similarities perspective, Journal of Cross Cultural Psychology, v. 32, p. 268–290.
- Schwartz, S. H, & et al, 2001, Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement, Journal of Cross-Cultural Psychology, v. 32, p. 519–542.
- Schwartz, S. H, 1994, Are there universal aspects in the structure and contents of human values?, Journal of Social Issues, v. 50, p. 19–45.
- Schwartz, S. H, 2006, Basic human values: Theory measurement, and application, Revue Franc¸aise de Sociologie, v. 47, p. 249–288.
- Schwartz, S.H, & Sagiv, L, 1995, Identifying culture specifics in the content and structure of values, Journal of Cross Cultural Psychology, v. 26, p. 92-116.
- Schwartz, S.H, 1992, Universals in the content and structure of values: theory and empirical tests in 20 countries, New York, Academic Press.
- Schwartz, S.H, 1999, A theory of cultural values and some implications for work, Applied Psychology: An International Review, v. 48, p. 23-47.
- Smith, J. A, & et al, 1999, Doing interpretive phenomenological analysis, In M, Murry and K, Chamberlain (Eds.). Qualitative health psychology: theories and methods, London, Sage.
- Stern, P.C, & Dietz, T, 1994, The value basis of environmental concern, Journal of Social Issues, v. 50, p. 65-84.
- Stern, P.C, & et al, 1999, A value-belief-norm theory of support for social movements: the case of environmentalism, Human Ecology Review, v. 6, p. 81-97.
- Thalbourne, M. A, 2007, Potential psychology predictors of religiosity, International Journal for Psychology of Religion, v. 17, p. 333-336.
- Wernick, A, 2001, Auguste Comte and the Religion of Humanity, Cambridge, Cambridge University Press.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Beyrami , Mansor, Shafiʻi Sorak , Sina.(2025) Recognition and Analysis of Values among PhD Students. Ravanshenasi Wa Din, 7(3), 27-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mansor Beyrami ; Sina Shafiʻi Sorak ."Recognition and Analysis of Values among PhD Students". Ravanshenasi Wa Din, 7, 3, 2025, 27-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Beyrami , M, Shafiʻi Sorak , S.(2025) 'Recognition and Analysis of Values among PhD Students', Ravanshenasi Wa Din, 7(3), pp. 27-46
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Beyrami , M, Shafiʻi Sorak , S. Recognition and Analysis of Values among PhD Students. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 7(3): 27-46