Pages:
27-
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :شناسایی و تحلیل ارزشها در دانشجویان دکتری
Abstract:
هدف پژوهش، که با روش پدیدارشناسی انجام گرفت، شناسایی ارزش ها در دانشجویان دورهی دکتری و مقایسهی آن با مقیاس های رایج و توضیح تفاوت های احتمالی بود. نمونهی پژوهش، شامل 14 نفر از دانشجویان پسر گروه های آموزشی مختلف دانشگاه تبریز بود که طی یک مصاحبه سازمان نیافته ارزش هایشان را بازگفتند. تحلیل داده ها با روش امیت و همکاران (1999) انجام شد. متغیر های حاصل از مطالعه عبارتند از: ارزش های اخلاقی، ارزش های دینی، ارزش های خانوادگی، ارزش های اجتماعی، ارزش های مادی، ارزش های ملی، نوع دوستی، پیشرفت شخصی، مفید بودن، نمایش خود واقعی، احترام نفس و ایمنی. نتایج پژوهش بیانگر وجود متغیر های مساعد در نظام ارزشی دانشجویان دورهی دکتری در جامعه است. همچنین این نتایج نشان می دهد که ارزش های دانشجویان دکتری متفاوت از ارزش های مطرح در مقیاس های رایج می باشد، بنابراین، این مقیاس ها کارآمدی لازم برای بررسی ارزش های گروه مذکور را ندارد. یافته های حاصل می تواند مورد استفادهی نظام آموزش عالی و مؤسسات متقاضی افراد دارای تحصیلات بالا قرار گیرد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
، ، ، .(2025) شناسایی و تحلیل ارزشها در دانشجویان دکتری. Ravanshenasi Wa Din, 7(3), 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
؛ ."شناسایی و تحلیل ارزشها در دانشجویان دکتری". Ravanshenasi Wa Din, 7, 3, 2025, 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
، ، ، .(2025) 'شناسایی و تحلیل ارزشها در دانشجویان دکتری', Ravanshenasi Wa Din, 7(3), pp. 27-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
، ، ، . شناسایی و تحلیل ارزشها در دانشجویان دکتری. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 7(3): 27-