Pages:
93-
Receive Date: 2025/02/23
Accept Date: 2025/02/23
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :رابطه شیوههای فرزند پروری ادراکشده با طرحوارههای ناسازگار اولیه و جهتگیری مذهبی
Abstract:
این پژوهش به منظور شناسایی رابطۀ شیوه های فرزندپروری ادراک شده با طرحواره های ناسازگار اولیه و جهت گیری مذهبی صورت گرفته است. بدین منظور، 300 دانش آموز دختر مقطع دوم و سوم دبیرستان به شیوۀ نمونه گیری طبقه ای خوشه ای انتخاب شدند و پرسش نامه های ابعاد رفتاری والدین شیفر، فرم کوتاه طرحواره های ناسازگار اولیۀ یانگ و جهت گیری مذهبی آلپورت را تکمیل کردند. داده ها، با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که شیوۀ فرزندپروری با بُعد غالب محبت پیش بینی کنندۀ معناداری برای سطوح پایین تر طرحواره های ناسازگار اولیۀ محرومیت هیجانی، انزوای اجتماعی/ بیگانگی، نقص/ شرم، وابستگی/ بی کفایتی، خودتحول نیافته/ گرفتار، اطاعت، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه/ عیب جویی افراطی و خویشتن داری/ خودانضباطی ناکافی و جهت گیری مذهبی بیرونی و سطوح بالاتر جهت گیری مذهبی درونی است. همچنین نتایج نشان داد شیوۀ فرزندپروری با بُعد غالب کنترل نیز پیش بینی کنندۀ معناداری برای سطوح بالاتر طرحواره های ناسازگار اولیۀ محرومیت هیجانی، بی اعتمادی/ بدرفتاری، نقص/ شرم، اطاعت و ایثار است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ismaili, Masoumeh, Fathi ashtiyani, Ali, , Maryam.(2025) رابطه شیوههای فرزند پروری ادراکشده با طرحوارههای ناسازگار اولیه و جهتگیری مذهبی. Ravanshenasi Wa Din, 7(3), 93-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Masoumeh Ismaili; Ali Fathi ashtiyani; Maryam ."رابطه شیوههای فرزند پروری ادراکشده با طرحوارههای ناسازگار اولیه و جهتگیری مذهبی". Ravanshenasi Wa Din, 7, 3, 2025, 93-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ismaili, M, Fathi ashtiyani, A, , M.(2025) 'رابطه شیوههای فرزند پروری ادراکشده با طرحوارههای ناسازگار اولیه و جهتگیری مذهبی', Ravanshenasi Wa Din, 7(3), pp. 93-
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ismaili, M, Fathi ashtiyani, A, , M. رابطه شیوههای فرزند پروری ادراکشده با طرحوارههای ناسازگار اولیه و جهتگیری مذهبی. Ravanshenasi Wa Din, 2025; 7(3): 93-